پس از آنکه جمهوری‌ خواهان از تشکیل کمیسیون تحقیق درباره حمله به کنگره جلوگیری کردند، دموکرات ها در بیانیه ای تاکید کردند که کار تمام نشده است.

 

به گزارش جماران به نقل از شبکه سی ان ان، دموکرات های مجلس نمایندگان به طور فعال در حال پیگیری تحقیقات در مورد حمله به کنگره در 6 ژانویه هستند، و این نشان می دهد پس از آنکه جمهوری‌ خواهان از تشکیل کمیسیون تحقیق درباره حمله به کنگره جلوگیری کردند، قصد ندارند اجازه دهند این مسئله برطرف شود.

«نانسی پلوسی» رئیس مجلس آمریکا بارها و بارها اظهار داشت که تلاش برای ایجاد یک کمیسیون منتخب همیشه یک گزینه روی میزاست - چیزی که برای ایجاد آن نیاز به حمایت اکثریت مجلس به رهبری دموکرات ها دارد. و تعدادی از دموکرات ها روز جمعه گفتند که آنها معتقدند پلوسی واقعاً کمیسیون جدیدی را ایجاد خواهد کرد - و این کمیسیون به شدت از چنین تلاشی حمایت خواهد کرد.

روز جمعه یکی از اعضای ارشد دموکرات مجلس نمایندگان گفت: «این اقدام بعدی او (پلوسی) است.»

«خواکین کاسترو» نماینده دموکرات تگزاس که به عنوان مدیر استیضاح در دادگاه دوم دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق خدمت می کرد، گفت سنا باید لایحه ایجاد یک کمیسیون خارجی را تصویب کند.

کاسترو به سی ان ان گفت: با این حال، در صورت عدم موفقیت، کنگره باید کمیته ای را برای بررسی کامل علل و عواقب شورش 6 ژانویه ایجاد کند.

اگر مجلس چنین کمیته ای را ایجاد کند، به دموکرات ها این قدرت را می دهد که احضاریه ها را صادر کنند و جلسات دادرسی را تعیین کنند و تحقیقات در مورد علل حمله و نقش ترامپ را در پس آن انجام دهند. و این واکنش جمهوری خواهان را به دنبال خواهد داشت.

دفتر پلوسی در مورد برنامه های وی حاضر به گفت و گو نشد، اما این دموکرات از ایالت کالیفرنیا بارها اظهار داشته است که ترجیح وی ایجاد کمیسیونی خارج از دو حزب است و یک کمیته منتخب همچنان گزینه مشخصی روی میز است. با این کار ممکن است جنگی با کرسی های موجود در کمیته مجلس ایجاد شود، اما نمایندگان دموکرات با توجه به تمایل گروه های انتخاباتی خود برای انجام تحقیقات گسترده درباره آنچه اتفاق افتاده است، این احتمال را نادیده گرفتند.

روز جمعه پس از آنکه جمهوری‌ خواهان از تشکیل کمیسیون تحقیق درباره حمله به کنگره جلوگیری کردند، پلوسی در بیانیه ای نشان داد که کار تمام نشده است.

پلوسی گفت: «دموکرات ها با احترام به مسئولیت شان در قبال کنگره ای که در آن خدمت می کنند و کشوری که دوستش دارند، برای یافتن حقیقت پیش می روند.»

نمایندگان جمهوری‌خواه سنای آمریکا روز جمعه موفق شدند مانع تصویب نهایی طرح دو حزبی تحقیق در مورد حمله زمستان (2021) به کنگره شوند؛ حمله‌ ای که از سوی صدها تن از هواداران افراطی دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین و رقیب جو بایدن، در انتخابات گذشته انجام شد و پنج نفر در جریان آن جان خود را از دست دادند.

نمایندگان دموکرات و برخی نمایندگان میانه‌روی جمهوری‌ خواه در سنا خواستار تشکیل کمیسیونی متشکل از اعضای منتخب دو حزب برای بررسی دقیق حوادثی هستند که منجر به حادثه 6 ژانویه 2021، همزمان با جلسه تأیید پیروزی بایدن در انتخابات ریاست‌ جمهوری سوم نوامبر در کنگره شد.

در رای‌ گیری سنا 54 نماینده به این طرح رای موافق دادند و 35 نماینده – که همگی آنها سناتورهای جمهوری‌ خواه هستند – با آن مخالفت کردند. با این وجود، برای این‌که طرح در سنای 100  نفره به پیش برود و مخالفان نتوانند مانع تصویب نهایی آن شوند، نیاز به دست‌ کم 60 رای موافق بود.

در این طرح پیشنهاد شده است که اختیارات قانونی و اجرایی لازم به کمیسیون مذکور برای وادار کردن شاهدان، از جمله شخص دونالد ترامپ، به ادای شهادت تحت قسم در مورد آنچه آن روز اتفاق افتاد، داده شود. ترامپ پیشتر از نمایندگان جمهوری‌ خواه سنا خواسته بود که به این طرح رای منفی دهند.

این طرح پیشتر در مجلس نمایندگان، با حمایت اکثریت دموکرات‌ ها به علاوه شش نماینده جمهوری‌ خواه، تصویب شده بود.

«چاک شومر» رهبر فراکسیون دموکرات‌ ها در مجلس سنا پس از رای گیری گفت: «همه می‌ دانیم که چه اتفاقی افتاد. جمهوری‌ خواهان مجلس سنا تصمیم گرفتند از دروغ بزرگ دفاع کنند چون می‌ ترسند هر آنچه که دونالد ترامپ را ناراحت کند از نظر سیاسی به آنها ضربه بزد.»

حال آنکه میچ مک‌کانل، رهبر فراکسیون جمهوری‌ خواه مجلس سنا استدلال کرد که تشکیل یک کمیسیون ویژه در مورد حمله به کنگره دوباره کاری تحقیقاتی است که کمیته‌ های دائمی این مجلس انجام می‌ دهند و تاکنون به بازداشت بیش از 440 نفر انجامیده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.