سازمان ملل جنگ اخیرا رژیم اشغالگر علیه نوار غزه و حملات به غیرنظامیان در این منطقه را مصداق جنایت جنگی دانست.

 

به گزارش جماران به نقل از رویترز، «مشیل باشلت»کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل تأکید کرد که حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه نگرانی شدیدی را درباره پایبندی به قوانین بین المللی را بر می انگیزد و مشخص شده است که متناسب نیست و مصداق جنایت جنگی است.

کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل طی گزارشی درباره جنگ اخیر رژیم صهیونیستی با نوار غزه، تاکید کرد که هیچ مدرکی دال بر استفاده از تأسیاست غیرنظامی در غزه توسط گروه‌های مقاومت پیدا نکرده‌اند.

باشلت تأکید کرد که مشخص شده است که این گونه حملات غیرمتناسب جنایت جنگی است.

میشل باشلت کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل امروز (پنجشنبه) گزارشی درباره جنگ ۱۲ روزه رژیم صهیونیستی با گروه‌های مقاومت فلسطینی و حملات جنایتکارانه به نوار غزه منتشر کرد.

باشلت طی سخنرانی در آغاز جلسه فوق‌العاده شورای حقوق بشر سازمان ملل که به درخواست کشورهای اسلامی برگزار شد، گفت: «ما شاهد افزایش خصومت‌ها در سرزمین‌های [اشغالی] فلسطین هستیم. اخراج قریب‌الوقوع فلسطینیان از محله شیخ جراح و استقرار نظامیان اسرائیلی در مسجدالاقصی به تنش‌های اخیر دامن زد».

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، وی درباره حملات رژیم صهیونیستی به مکان‌های غیرنظامی در نوار غزه تصریح کرد: « اسرائیل ادعا می‌کند که گروه‌های مسلح را در غزه بمباران کرده، اما حملات آن منجر به کشته و زخمی شدن غیرنظامیان شد. ما هیچ مدرکی دال بر استفاده از تأسیسات غیرنظامی تخریب‌شده در غزه توسط هر گروه شبه‌نظامی ندیده‌ایم».

این مقام سازمان ملل ادامه داد: «شهروندان اسرائیلی از [سامانه پدافندی] گنبد آهنین سود می‌برند اما فلسطینیان ساکن غزه از هیچگونه پوششی برخوردار نیستند. حملات اسرائیل به غزه، کشته‌شدن غیرنظامیان و هدف قرار دادن تأسیسات غیرنظامی، می‌تواند به مثابه جنایت جنگی باشد».

بر اساس این گزارش، باشلت درباره طرح‌های رژیم اشغالگر قدس برای اخراج فلسطینیان از منازلشان نیز خاطر نشان کرد: « من از مقامات اسرائیلی می‌خواهم که فوراً اخراج ساکنان شیخ جراح و سایر محله‌ها را متوقف کنند. اسرائیل طبق قوانین بین‌المللی موظف است از ساکنان کرانه باختری، قدس شرقی و غزه محافظت نماید».

 وی با بیان اینکه غزه بزرگترین زندان فضای باز جهان است، گفت: «ما خواستار حفظ ارزش‌های عدالت و رأی‌دادن به تصویب قطعنامه ارائه شده به شورا هستیم».

منظور او، قطعنامه‌ای است که خواستار اعمال محدودیت‌های تسلیحاتی بر رژیم صهیونیستی و تشکیل کمیته تحقیقاتی درخصوص جنایات جنگی علیه فلسطینیان است که امروز در شورای حقوق بشر سازمان ملل به رأی گذاشته می‌شود.

کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل با درخواست برای اقدام جهانی علیه اشغالگری رژیم صهیونیستی، تاکید کرد: «همه گزارش‌های [شورای] حقوق بشر در مورد فلسطین، نقض فاحش [قوانین بین‌المللی] توسط مقامات اشغالگر را نشان می‌دهد. اسرائیل بدون اقدام موثر بین‌المللی، به اشغالگری خود پایان نخواهد داد».

از سوی دیگر، به‌رغم سکوت رسانه‌های رژیم صهیونیستی در قبال جنایت‌های ارتش تل‌آویو علیه غیرنظامیان فلسطینی و بایکوت کامل این اخبار در رسانه‌های عبر‌ی‌زبان، یک روزنامه صهیونستی با انتشار تصویر رسما به شهادت کودکان فلسطینی اذعان کرد.

روزنامه صهیونیستی «هاآرتص»،‌ امروز (پنجشنبه)، تصاویر کودکانی را که در جریان موشک‌باران ارتش رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدند، منتشر کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری فلسطینی «شهاب»، این روزنامه صهیونیستی رسما به شهادت ۶۷ کودک فلسطینی در نوار غزه اذعان کرده و نوشته است: «۶۷ کودک در جریان تنش اخیر با موشک‌های نیروی هوایی اسرائیل در نوار غزه کشته شدند».

پایگاه خبری «فلسطین الان» نیز با انتقال بخشی از گزارش هاآرتص، درباره لحظه به شهادت رسیدن برخی از این کودکان نوشت: «حماده سیزده ساله و عمار ده ساله از آرایشگاه بازگشته بودند. یحیی سیزده ساله برای خرید بستنی رفته بود و جسد امیره شش ساله، اسلام هشت ساله و محمد نه ماهه زیر آوار پیدا شد».

طبق جدیدترین آمار وزارت بهداشت نوار غزه از شمار شهدا، در پی حملات موشکی رژیم صهیونیستی به نوار غزه، ۲۵۴ تن شهید شده‌اند که از این تعداد ۶۶ نفر کودک، ۳۹ نفر زن و ۱۷ نفر افراد سالخورده بوده‌اند.

اوقاف غزه اعلام نیز اعلام کرده بود که سه مسجد به طور‌ کامل در پی حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه ویران شده و به ۴۰ مسجد دیگر در پی تجاوزات مستمر خسارت‌ وارد شده است.

اوقاف غزه همچنین اعلام کرده بود که به علت موشک‌باران رژیم صهیونیستی در اطراف برخی عبادتگاه‌ها، ۴۲ مسجد نیز بسته شده است.

در تحولی دیگر، پس از هشدار وزیر امور خارجه فرانسه درباره جداسازی نژادی در فلسطین اشغالی، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی ضمن حمله لفظی به او مدعی شد: «اسرائیل تنها قطب دموکراسی در منطقه است».

منابع عبری‌زبان، شامگاه (چهارشنبه)، از حمله لفظی «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به «ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه خبر دادند.

پس از درگیری‌های اخیر در میان شهروندان فلسطینی و ساکنان سرزمین‌های اشغالی، وزیر امور خارجه فرانسه در گفت‌و‌گویی تلویزیونی درباره خطر جداسازی نژادی در فلسطین اشغالی هشدار داده بود.

به گزارش وبگاه شبکه عبری‌زبان «آی۲۴» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در واکنش به این اظهارات گفت: «ما درس‌های اخلاقی فرانسه را تحمل نخواهیم کرد. من به‌شدت به سخنان رئیس دیپلماسی فرانسه اعتراض دارم که گفت اسرائیل ریسک [تبدیل شدن] به یک دولت جداسازی نژادی را می‌کند».

نتانیاهو در ادامه اظهارات خود مدعی شد: «این ادعا خجالت آور و بی‌اساس است. در اسرائیل، تمام شهروندان با هر نژادی در برابر قانون برابر هستند. اسرائیل قطب دموکراسی و حاکمیت قانون در منطقه ماست و تنها دولت دموکراتیک در منطقه».

این اظهارات در واکنش به اظهارات لودریان بود که طبق گزارش شبکه «الجزیره»‌ اخیرا در گفت‌و‌گویی تلویزیونی گفته بود: «اولین بار است که در آنجا چنین اتفاقاتی رخ می‌دهد که این نشان می‌دهد در صورت [اجرای] راه‌حل دیگری غیر از راهکار دولتی زمینه برای جداسازی نژادی به مدت طولانی فراهم خواهم شد».

در پی تجاوزهای ساکنان و پلیس رژیم صهیونیستی در شهر قدس اشغالی به ویژه در مسجد الاقصی و محله «الشیخ جراح»، از سیزدهم آوریل، موج جدیدی از درگیری‌ها میان فلسطینیان و صهیونیست‌ها آغاز شده است.

این درگیری‌ها پس از هشدار گروه‌های مقاومت به جنگی دوازده روزه کشیده شد؛ جنگی که کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی با میانجیگری کشور مصر آتش‌بس در آن را پذیرفت.

پس از اعلام آتش‌بس تل‌آویو، گروه‌های مقاومت فلسطینی تأکید کردند که تا زمان پایبندی رژیم صهیونیستی به آتش‌بس، به آن متعهد خواهند بود.

در تحولی دیگر، دولت قطر از تصمیم خود برای اختصاص کمک 500 میلیون دلاری جهت کمک به بازسازی نوار غزه خبر داد.

کمیته قطری بازسازی نوار غزه در وبگاه رسمی خود اعلام کرد که شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر دستور تقدیم کمک 500 میلیون دلاری برای بازسازی غزه را داده است.

این کمیته اشاره کرد که هدف از اختصاص این مبلغ، کمک به ملت تحت محاصره فلسطین در غزه برای مقابله با چالش های پیش رو و مشارکت در  عمران و بازسازی باریکه غزه است.

 

 


 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.