روز گذشته در همه نقاط انگلیس بزرگترین رای گیری پس از انتخابات سراسری سال 2019 برگزار شد که نتایج اولیه آن حاکی از شکست حزب کارگر در برخی از حوزه هاست.

 

به گزارش جماران به نقل از اسکای نیوز، مردم انگلیس با حدود یک سال تاخیر به علت همه گیری کووید 19، در بزرگترین انتخابات عمومی، پای صندوق‌ های رای رفتند و نتایج اولیه بزرگ‌ ترین انتخابات در این کشور از سال 2019 تاکنون، موسوم به انتخابات «ابر پنج شنبه» حاکی از آن است که حزب کارگر به رهبری «کایر استارمر» با ناکامی‌ های فراوانی روبرو شده است.

در این انتخابات در حوزه انتخابیه «هارتلپول» حزب کارگر کرسی این حوزه را پس از 62 سال، از دست داد و نتیجه را به حزب حاکم محافظه کار واگذار کرد.

 

Untitled

 

این دومین بار در 40 سال اخیر است که یک حزب حاکم در انگلیس، موفق می‌ شود یک کرسی را از حزب رقیب به دست آورد.

در نتایجی که تاکنون اعلام شده است، در شماری از شورا‌های شهری نیز حزب کارگر، اکثریت را به حزب حاکم محافظه سپرده است.

این انتخابات نخستین رقابت در دوران رهبری «کایر استارمر» بود و اکنون وی با خشم اعضا و هواداران حزب کارگر روبروست و شماری از اعضا، از ضرورت کناره گیری وی سخن می‌ گویند.

 

SEI_77682745-640x360

اکنون رهبر حزب کارگر انگلیس و هوادارانش می‌ گویند تغییراتی که از زمان روی کار آمدن استارمر انجام شد، به اندازه کافی سریع نبود و نتوانست این حزب را از سیاست‌ های «جرمی کوربین» رهبر پیشین به اندازه لازم دور کند.

این نتایج اکثریت کرسی ها در مجلس عوام را به نفع نخست وزیر تغییر می دهد.

در انتخابات روز پنج شنبه، میلیون‌ ها نفر از مردم انگلیس پای صندوق‌ های رای رفتند تا اعضای شورای شهر در 143 شهر، 39 کمیسیونر کشف جرم و پلیس، 13 شهردار شهر‌های بزرگ، اعضای دو مجلس و مجمع قانونگذاری، اعضای شورای شهر لندن و نیز در انتخابات میان دوره ای، نماینده شهر هارتلپول را انتخاب کنند.

«صادق خان و شان بیلی» که ریشه خانوادگی شان به پاکستان و جامائیکا می‌ رسد، به همراه 18 کاندیدای دیگر، خود را برای انتخابات شهرداری لندن کاندید کرده‌ بودند.

نتایج اولیه همچنان از پیروزی قاطع صادق خان حکایت دارند. صادق خان که اینک در حال تبدیل شدن به معروف‌ ترین سیاستمدار مسلمان انگلیس است، گفت: من واقعا به آینده امیدوار هستم، زیرا می‌ توانم به افرادی که مستعد پیشرفت هستند، کمک کنم.

او در ادامه از نسل جدیدی از سیاستمداران انگلیسی سخن گفت که با پیشینه متفاوت، روند پیشرفت را تسریع می‌ کنند.

رقیب اصلی صادق خان، شان بیلی 49 ساله از حزب محافظه کار است که او نیز ویژگی‌ هایی شبیه خان دارد.

بیلی معتقد است که در صورت انتخاب شدن به عنوان شهردار لندن، به یکی از برجسته‌ ترین سیاستمداران سیاه پوست اروپا تبدیل خواهد شد.

شمارش و اعلام نتیجه قطعی این انتخابات، چهار روز طول خواهد کشید.

در 143 شهر انگلیس، انتخابات شورا‌های شهری، شورا‌های محلی، کمیسیونر‌های پلیس در روز پنج شنبه برگزار شد تا تکلیف بیش از 5000 کرسی معین شود. در شماری از شورا‌های شهری، همه اعضا، در تعدادی از آنها نیمی از اعضا و در شماری نیز یک سوم از اعضا، برگزیده شدند.

در آخرین انتخابات در سال 2017 حزب محافظه کار شمار بیش تری از کرسی‌ ها را به دست آورد و به همین علت، اکنون حزب کارگر تلاش می‌ کرد تا کرسی‌ های از دست رفته را بازپس بگیرد که چنین نشد.

در انگلیس پنج گونه انتخابات برگزار می‌ شود: انتخابات عمومی (به منظور تشکیل مجلس عوام و نیز دولت انگلیس)، انتخابات مجالس و مجامع ملی (در اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی)، انتخابات محلی (به منظور تعیین شورا‌های شهری)، انتخابات به منظور تعیین شهردار و انتخابات به منظور تعیین کمیسیونر‌های پلیس و جرم.

انتخابات در انگلیس برخلاف اغلب کشور‌های اروپایی که در روز یکشنبه برگزار می‌ شود، به صورت سنتی در روز پنج شنبه برگزار می‌ شود.

کانون اصلی توجه‌ها در این انتخابات، اما اسکاتلند است، جایی که اگر حزب ملی اسکاتلند بتواند اکثریت آرا، را بدست آورد موضوع آتش زیر خاکستر استقلال اسکاتلند و جدایی آن از انگلیس بیش از پیش تقویت و نگرانی‌ های لندن را در این باره مضاعف می‌ کند.

«نیکولا استورجن» رهبر حزب ملی اسکاتلند در تازه‌ ترین واکنش گفت: اگر ما اکثریت کرسی‌ های مجلس اسکاتلند را به دست آوریم بدیهی است که برای همه پرسی دوم استقلال اسکاتلند اقدام خواهیم کرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
5 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.