سرکوب ملت ها توسط حکومت ها باعث شده است که نتوانند با فلسطین همبستگی کنند.

 

به گزارش جماران، وبسایت خبری عربی 21 در کاریکاتوری به سرکوب ملت ها توسط حکومت و جلوگیری از همبستگی آنها با فلسطین اشاره کرد.

عنوان این کاریکاتور نیز چنین است: سرکوب از همبستگی ملت ها با فلسطین جلوگیری می کند.

در همین حال، «حمد ضیف» فرمانده کل گردان‌های شهید عزالدین قسام شاخه نظامی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس در پیامی تلگرامی به شدت به رژیم صهیونیستی و شهرک‌نشینان اشغالگر اسرائیلی هشدار داد.

 ضیف در این پیام به رژیم صهیونیستی هشدار داده که اگر تجاوزات و جنایات این رژیم و شهرک‌نشینان علیه ساکنان محله «شیخ جراح» در قدس اشغالی متوقف نشود، مقاومت هرگز ساکت نمی‌نشیند و این رژیم بهای بسیار سنگینی پرداخت خواهد کرد.

فرمانده قسام ضمن تمجید از مقاومت و پایداری ساکنان محله شیخ جراح، تاکید کرد که فرماندهان مقاومت و قسام به دقت حوادث و تحولات قدس را تحت نظر دارند.

"تال لیو رام" تحلیلگر نظامی روزنامه عبری زبان معاریو تاکید کرد که اظهارات محمد ضیف در مورد قدس بیانگر تمایل حماس به برهم زدن اوضاع است و این اظهارات صرفا یک تهدید نیست، بلکه می‌تواند جرقه یک آتش باشد.

پایگاه خبری عبری زبان "مفزاکی راعام" از خوشحالی و پایکوبی ساکنان قدس پس از اظهارات محمد ضیف فرمانده کل گردان‌های قسام و تهدید رژیم صهیونیستی خبر داد.

این در حالی است که در ادامه بن بست سیاسی در فلسطین اشغالی، بنیامین نتانیاهو با پایان مهلت چهار هفته ای اش، در تشکیل کابینه شکست خورد.

مهلت قانونی 28 روزه «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر 71 ساله رژیم صهیونیستی برای تحقق ماموریتش برای تشکیل کابینه جدید این رژیم امروز چهارشنبه منقضی شد.

«روون ریولین» رئیس جمهور رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ ای گفت اندکی بعد از نیمه شب، نتانیاهو به دفتر وی خبر داد قادر به تشکیل کابینه نیست و این اختیار را به ریولین باز گرداند.

سخنگوی ریولین نیز با صدور بیانیه ای اعلام کرد که وی صبح امروز با جریان های سیاسی در رابطه با ادامه فرآیند تشکیل کابینه ارتباط برقرار خواهد کرد.

در بیانیه سخنگوی رئیس رژیم صهیونیستی در این خصوص آمده است: دوره 28 روزه مندرج در قانون اساسی که برای تشکیل کابینه در اختیار نخست وزیر و عضو کنست بود، نیمه شب به پایان رسید؛ اندکی پیش از نیمه شب نیز نتانیاهو به اطلاع رئیس رساند که وی نمی تواند کابینه را تشکیل دهد.

از سوی دیگر، یک منبع مسئول در حزب لیکود در گفت و گو با شبکه سراسری تلویزیون رژیم صهیونیستی (کان) اظهار داشت: «شانس ما برای تشکیل دولت صفر است و از رئیس جمهوری تقاضای تمدید را نخواهیم کرد.»

به گزارش آناتولی، نتانیاهو به عنوان رهبر حزب راست گرای «لیکود» در حالی موفق نشد رای مثبت اکثریت 61 نماینده از مجموع 120 نماینده کنست رژیم صهیونیستی برای تشکیل کابینه جدید را به دست آورد که بر اساس قانون رژیم صهیونیستی، مهلت تعیین شده برای انجام این کار می تواند با موافقت رئیس این رژیم، برای دو هفته دیگر تمدید شود.

این در حالی است که نتانیاهو در آخرین تلاش خود، از «نفتالی بنت» رهبر حزب راست گرای «یمینا» خواسته بود که به وی برای تشکیل کابینه ای بپیوند که به نوبت ریاست آن را بر عهده بگیرند جایی که در پیامی در حساب کاربری خود در توئیتر نوشته بود: «نفتالی، ثابت کن که مرد (جناح) راست هستی.»

با این حال در ادامه حزب لیکود در پیامی توئیتری نوشت: «پس از مخالفت بنت با پایبندی به یک دولت راست گرا که قطعا با اضافه شدن اعضای دیگری از کنست، به تشکیل کابینه منجر می شد، نخست وزیر ماموریت را به رئیس جمهور بازگرداند.»

برخی منابع گزارش داده اند نتانیاهو یک روز پیش از پایان این مهلت، ابراز آمادگی کرد که برای یک سال از سمت نخست‌ وزیری کنار برود و این مقام را به نفتالی بنت، رهبر حزب راستگرای «یامینا» در چارچوب دولتی با نخست‌ وزیری چرخشی بسپارد اما بنت پاسخ داده بود که بنیامین نتانیاهو نتوانسته کابینه تشکیل دهد و می‌ خواهد گناه آن را به گردن احزاب راست بیندازد.

در همین حال، پیش بینی می شود که رئیس رژیم صهیونیستی به دنبال ناکامی نخست وزیر کنونی در تشکیل کابینه جدید این رژیم، «یائیر لاپید» رهبر 57 ساله اپوزیسیون و حزب میانه گرای «یش عتید» (آینده آنجاست) را برای تشکیل کابینه ظرف 28 روز مامور کند.

حزب یش عتید در انتخابات 23 مارس بعد از حزب نتانیاهو دوم شد.

بر اساس قانون رژیم صهیونیستی، در صورت ناکامی مامور دوم تشکیل کابینه جدید نیز، رئیس این رژیم ماموریت مذکور را به کنست واگذار می کند تا هیئت رئیسه آن، یک توصیه کتبی برای یک نماینده مورد حمایت دست کم 61 نماینده را ارائه دهد و یا این که خواهان برگزاری انتخابات دیگری شود.

نتانیاهو با تصدی منصب نخست وزیری برای تقریبا 15 سال، دارای طولانی ترین دوره زمامداری در سرزمین های اشغالی است با این حال نزدیک به یک سال پیش، محاکمه وی به اتهام خیانت در امانت، کلاهبرداری و رشوه خواری در سه پرونده فساد مالی آغاز شد.

این در حالی است که با توجه به قطب بندی شدید و اختلافات گسترده میان احزاب رژیم صهیونیستی، سرزمین های اشغالی طی دو سال گذشته شاهد برگزاری چهار انتخابات پارلمانی بوده و رسانه های این رژیم نیز گزارش می دهند که ناکامی در تشکیل کابینه، ممکن است به برگزاری پنجمین انتخابات در آینده نزدیک منجر شود.

فراکسیون 30 نفره حزب لیکود، از 120 عضو کنست، با تکیه به حمایت شماری از احزاب راست، در آخرین ساعات از مهلت قانونی که بنیامین نتانیاهو برای تشکیل کابینه در اختیار دارد، در طول روز سه‌ شنبه تلاش کرد تا شاید پیشنهاد انتخاب مستقیم نخست‌ وزیر در رای‌ گیری از مردم را به تصویب برساند.

با وجود این هنوز معلوم نیست که حزب لیکود بتواند این قانون را به رای اکثریت نمایندگان مجلس برساند.

هدف لیکود این است که در صورت منحل شدن این دوره پارلمانی در حالی که هنوز تنها یک ماه از عمر آن می‌ گذرد، و در صورت تعیین موعد برگزاری انتخابات جدید، رای‌ دهندگان در کنار انتخاب احزاب مورد نظر خود، مستقیما نیز نخست‌ وزیر را برگزینند.

انتخاب مستقیم نخست‌ وزیر پیشتر نیز یک‌ بار در سرزمین های اشغالی تجربه شده اما از تکرار آن جلوگیری شده بود.

حزب لیکود همچنین شماری پیشنهاد دیگر در راستای حمایت از یهودی‌ نشین‌ ها را در آخرین ساعات روز سه‌ شنبه ارائه کرده است. یکی از این پیشنهادها «قانونی کردن» برخی شهرک‌ نشین‌ های بسیار کوچک یهودی در قلب مناطق فلسطینی‌ نشین کرانه باختری است.

«تایمز آف اسرائیل» گزارش داد حزب نوپای «الموحده» که به تازگی تشکیل شده، در برخی رای‌ گیری‌ های حساس در این روز پرحادثه در کنست، در کنار حزب لیکود ایستاده است.

«الموحده» تنها چهار کرسی دارد و برای حمایت از تشکیل کابینه از سوی حزب راست لیکود ابراز آمادگی کرده بود اما «بتسال‌ ال اسموت‌ ریچ» رهبر حزب «صهیونیسم دینی» که شش کرسی آن برای تشکیل دولت راستگرای لیکود اهمیت داشت، «الموحده» را «هوادار فلسطینی ها» خوانده و گفته است که زیر چتر چنین کابینه ای نخواهد رفت.

سیاستمداران صهیونیست می‌ گویند، بنیامین نتانیاهو با این تقلاهای لحظه آخری، درصدد است حمایت هر چه بیشتر راست گرایان، شهرک‌ نشین‌ ها و به‌ویژه جوانان در میان این گروه‌ ها را به‌دست آورد تا در انتخابات قریب‌ الوقوع، حزب لیکود و او تقویت شده و احزاب نوپای راستگرا ضعیف‌ تر شده یا اساسا منحل شوند.

از پاییز سه سال پیش و در پی جدا شدن «آویگدور لیبرمن» رهبر حزب راستگرای «اسرائیل خانه ما» از ائتلاف کابینه با نتانیاهو، قوام تمامی کابینه های بعدی که در سرزمین های اشغالی روی کار آمدند، به‌ شدت لرزان بود و عمر این کابینه ها چند ماه بیشتر دوام نیاورد.

با وجود برگزاری چهار انتخابات در دو سال گذشته، احتمال تکرار انتخابات در هفته‌ های آینده کماکان مطرح است. این در حالی است که همه سیاستمداران بعد از انتخابات مارس (3 فروردین) ظاهرا تاکید داشتند که افتادن در گرداب پیاپی انتخابات، عواقب دشوار سیاسی، اقتصادی و اجتماعی به‌ دنبال دارد.

بسیاری از تحلیلگران رسانه‌ های صهیونیستی مدعی هستند که شکست این بار بنیامین نتانیاهو ممکن است به مفهوم پایان کار 15 ساله او باشد.

او و حزبش امیدوار بودند با توجه به برنامه بسیار موفق واکسیناسیون درصد خیره‌ کننده‌ ای از مردم که بازگشت زندگی عادی را میسر کرده است، بتوانند به سهولت بقای کابینه خود را تضمین کنند.

ضعف عملکرد سیاسی نتانیاهو در جلب حمایت احزاب دیگر برای تشکیل دولت جدید در حالی است که محاکمه‌ او در سه پرونده با اتهامات فساد، رشوه‌ خواری سیاسی و خیانت در امانت، کماکان در دادگاه در جریان است و شاهدان قدرتمندی که اکثرا مقامات رسانه‌ ها و صاحبان کمپانی‌ های مهم ارتباطاتی بوده‌ اند، پیاپی علیه نخست‌ وزیر و همسرش، در برابر قضات شهادت می‌ دهند.

موقعیت دشوار نتانیاهو در این دوره از بی‌ ثباتی کم‌ سابقه سیاسی در سرزمین های اشغالی، در شرایطی است که تلاش های دیرینه او نیز برای مقابله با ایران با ناکامی‌ روبرو شده است.

چنانچه نتانیاهو قادر به ائتلاف نباشد باید امیدوار باشد که رقیبانش هم نتوانند این کار را انجام دهند تا رژیم صهیونیستی مجبور به برگزاری پنجمین انتخابات از سال 2019 تاکنون شود. چنین سناریویی نتانیاهو را تا چند ماه دیگر در قدرت نگاه خواهد داشت.

«امانوئل نیون» تحلیلگر مسائل سیاسی در تل‌ آویو به وال‌ استریت‌ ژورنال گفت: «امیدواری او در حال حاضر ادامه همین روال است. او امیدوار است نه تنها انتخابات پنجم، بلکه انتخابات ششم و هفتم یا هشتم برگزار شود.»

این در حالی است که یدیعوت آحارونوت گزارش داده لاپید و نفتالی بنت در هفته‌ های گذشته مشغول مذاکره برای تشکیل یک کابینه ائتلافی بوده‌ اند و قصد دارند مقام نخست‌ وزیری را میان یکدیگر چرخشی کنند.  

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

کلمات کلیدی فلسطین اشغالی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.