در صورت تشدید تهدید ها، آمریکا مجبور است با روسیه و چین در دو جبهه بجنگد.

 

به گزارش جماران، نشنال اینترست در گزارشی نوشت: اظهارات خصمانه و غیر دوستانه «جو بایدن» علیه روسیه، مسکو و پکن را به یک اتحاد اجباری سوق می دهد؛ تقابلی که برای واشنگتن به یک فاجعه تبدیل می شود.

پیش از این  رئیس جمهور آمریکا طی سخنرانی در کنگره گفته بود که ایالات متحده به دنبال تشدید تنش ها با روسیه نیست، اما در صورت بروز درگیری، مسکو را تهدید به «عواقب» آن می کند. در عین حال وی خاطرنشان کرد که دو کشور می توانند در زمینه های منافع مشترک همکاری کنند.

بایدن با چنین کلماتی «آخرین هشدار» را به پوتین می دهد اما تهدیدهای بایدن علیه پوتین خطرناک است. در صورت تشدید تهدید ها، آمریکا مجبور است با روسیه و چین در دو جبهه بجنگد.

در حالی که دولت بایدن برای سیاست مقابله با ارزش با مسکو و پکن آماده مقابله می شود، واشنگتن نباید خطرات ژئوپلیتیک را در قلب مثلث استراتژیک آمریکا و چین و روسیه فراموش کند.

پیش از این، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به پوتین پیشنهاد کرده بود که جلسه شخصی در یک کشور سوم برای بحث در مورد مسائل روابط دوجانبه برگزار کند. بعداً «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه وی توضیح داد که این موضوع مربوط به هفته های آینده است.

به گفته «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه، مسکو این ایده را مثبت درک کرده و در حال مطالعه آن است.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین خاطرنشان کرد که هنوز در مورد تاریخ ها توافق نشده است، اما ما در مورد فصل تابستان صحبت می کنیم.

وی با بیان اینکه ایده اجلاس نیاز به یک تحلیل عمیق دارد، تأکید کرد: هر بار اظهارات واشنگتن در مورد این نشست در کنار تهدیدات مربوط به تحریم ها است.

در عین حال رئیس جمهور روسیه هم گفته است که روابط بین چین و روسیه «از استقلال بالایی برخوردار است» این اظهارات نشان می دهد روابط بین دو کشور باز هم تقویت خواهد شد درواقع  برای طرفین مهم نیست که دولت آمریکا از چه سیاست هایی برای مقابله با دیگران استفاده می کنند.

چین هم صراحتا اعلام کرده مایل است بدون شک و تردید مشارکت راهبردی جامع همکاری بین چین و روسیه را در دوره جدید ارتقا دهد.

برآورد اظهارات رهبران دو کشور این است که روابط چین و روسیه تحت تأثیر تحولات بین المللی یا دخالت عوامل دیگر نیست تقویت همکاری راهبردی میان دو کشور می تواند تلاش های تفرقه افکنانه را خنثی کرده و به طور موثر در برابر دست هایی که برای شکاف اندازی تلاش می کنند، مقاومت نشان دهد. از جمله شیوع ویروس کرونا باعث شد تا همکاری های دو طرف افزایش یابد و سطح دوستی آنها ارتقا یابد.

مسأله ائتلاف چین و روسیه در برابر هژمونی آمریکا، از چالش‌ های اصلی ایالات متحده در سال‌ های اخیر بوده است. نکته‌ ای که عمده توجه و تمرکز نخبگان تصمیم‌ ساز در آمریکا را به خود مشغول داشته است. روند روبه‌ رشد همراهی این دو دولت علیه آمریکا در دوران ترامپ به واسطه سیاست «اول آمریکا»ی این دولت، تسریع یافت.

همکاری چین و روسیه به عنوان دو قدرت مهم غیرغربی در سطح جهانی، تبعات جدی برای هژمونی با محوریت آمریکا در ابعاد سخت، نیمه‌ سخت و نرم دارد و توسعه نفوذ جهانی ایالات متحده را به خطر می‌ اندازد. این مساله در نظرات بسیاری از اندیشمندان آمریکایی طی سال‌ های اخیر منعکس شده است.

«زبیگنیف برژینسکی» بیان داشت که مرکز ثقل سیاسی و اقتصادی جهان در حال حرکت از اقیانوس اطلس به اقیانوس آرام است.

«فرید زکریا» در «جهان پساآمریکایی» از جابجایی قدرت به سوی قدرت‌ های نوظهور اقتصادی سخن م ی‌گوید.

«هانتینگتون» معتقد است دوران جهان تک‌ قطبی به سر آمده و «میرشایمر» نبرد میان چین و آمریکا را گریزناپذیر توصیف کرده است.

«لی یونگویی» محقق ارشد مطالعات اروپا در آکادمی علوم اجتماعی چین بر این باور است که اعتماد سیاسی پکن و مسکو با ثبات است و دو طرف دارای ظرفیت های بالای همکاری هستند و به رغم شیوع کرونا این مناسبات رشد کرده است.

او می گوید: جاده ابریشم، آسیای مرکزی و طرح های انتقال انرژی و گاز طبیعی مایع از جمله بخش های دیگری است که درهایشان به روی همکاری طرفین بازتر خواهد شد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
5 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.