در حالی که کرونا در هند بیداد می کند در کشورهای مانند انگلیس به شدت کاهش یافته است و در پرتغال نیز مرگ و میر صفر شده است.

 

به گزارش جماران به نقل از رویترز، وزارت بهداشت انگلیس امروز دوشنبه اعلام کرد که امروز دوشنبه 2هزار و 64 مورد ابتلا به ویروس کرونا و 6 مورد فوتی در این کشور ثبت شده است.

وزارت بهداشت انگلیس تأکید کرد که آمار مبتلایان اندکی بیشتر از روز گذشته بوده است که هزار و 712 مورد ابتلا ثبت شد اما آمار جان باختگان کاهش یافت و از 11 نفر در روز گذشته به 6 نفر طی امروز رسید.

به گفته وزارت بهداشت انگلیس بیش از 33 میلیون و 752 نفر از شهروندان انگلیس نخستین دوز واکسن ضد کرونا را دریافت کردند و 12 میلیون و 897 نفر دوز دوم را نیز دریافت کردند.

انگلیس تا کنون بیش از 4 میلیون و 404 هزار مورد ابتلا و 127 هزار مورد فوتی ثبت کرده است.

در همین حال، مسئولان بهداشتی پرتغال اعلام کردند که این کشور امروز دوشنبه هیچ گونه مورد فوتی در اثر ابتلا به بیماری کرونا ثبت نکرده است و این اتفاق برای نخستین بار از ماه آگوست گذشته تا کنون رخ می دهد.

این در حالی است که این کشور از قرنطینه عمومی که دو ماه برقرار شد بیرون می آید. این کشور 16هزار و 956 مورد جان باخته و 834هزار و 638 مورد ابتلا را ثبت کرده است که 196 مورد آن امروز ثبت شده است.

در تحولی دیگر، سازمان جهانی بهداشت امروز دوشنبه اعلام کرد که مجموع تعداد کسانی که در کشورهای آفریقایی به ویروس کرونا مبتلا شدند 4میلیون و 506 هزار 471 نفر رسیده است.این در حالی است که طی 72 ساعت گذشته بیش از 30 هزار نفر به کرونا مبتلا شده اند.

از جهتی دیگر، فرانسه امروز دوشنبه اعلام کرد که درهای مدارس و مهد کودک ها بعد از سه هفته تعطیلی که به دلیل کرونا بسته بودند با وجود افزایش مبتلایان در روز در این کشور بازگشایی شدند.

 

کمک ارتش به دولت هند

دولت هند امروز دوشنبه پس از دیدار «نارندرا مودی» نخست وزیر این کشور با رئیس ستاد نیروهای مسلح اعلام کرد که از ارتش برای کمک به مقابله با موج شیوع کرونا و مدیریت آن کمک می‌گیرد.

بنا به اعلام دفتر نخست وزیر هند قرار است شماری از کادر درمانی بازنشسته نیروهای مسلح به خدمت فراخوانده شوند. از سوی دیگر قرار است تمام کارکنان بهداشتی نیروهای مسلح هند در بیمارستان های این کشور مستقر شوند.

تصمیم های جدید مقامات هند برای مقابله با موج شیوع بیماری «کووید ۱۹» در حالی اتخاذ می شود که رکورد موارد جدید ابتلا به این بیماری در هند روز دوشنبه بار دیگر شکسته شد. طی پنج روز گذشته موارد جدید و شناسایی شده ابتلا به ویروس کرونا در هند هر روز بیش از ۳۵۰ هزار مورد بوده است.

این در حالی است که گزارشها طی روزهای گذشته از کمبود کپسول های اکسیژن در بیمارستان های هند حکایت داشت. موج جدید شیوع بیماری «کووید ۱۹» در هند نگرانی ها از احتمال فروپاشی نظام درمانی این کشور یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفری را افزایش داده است. 

ظرفیت پذیرش بخش های مراقبت های ویژه بیمارستان های هند تقریبا تکمیل شده و همه دستگاه های تنفس مصنوعی نیز مورد استفاده قرار گرفته است.

از سوی دیگر شمار زیاد قربانیان روزانه همه گیری کرونا در هند باعث شده است که اجساد جان باختگان شبانه و بیرون از مراکز ویژه سوزاندن اجساد و در هوای آزاد سوزانده شود. بنا به آمار رسمی روز دوشنبه ۲۸۱۲ نفر در سراسر هند بر اثر ابتلا به بیماری «کووید ۱۹» جان خود را از دست دادند. این رقم به این معنا است که به طور متوسط در هر ساعت ۱۱۷ شهروند هند جان خود را به دلیل ابتلا به ویروس کرونا از دست می دهد.

کارشناسان بیماری های همه گیر در هند هشدار می دهند که وضعیت شیوع کرونا در این کشور طی هفته ها و ماههای آینده «بدتر» خواهد شد.

سازمان جهانی بهداشت همزمان با موج جدید شیوع ویروس کرونا در هند نسبت به هرگونه نتیجه گیری زودهنگام درباره گونه جهش یافته این ویروس که در این کشور شیوع یافته است هشدار داد.

سخنگوی سازمان جهانی بهداشت گفت که این نهاد وابسته به سازمان ملل متحد هنوز نوع جهش یافته ویروس کرونا را که در هند شیوع پیدا کرده «نگران کننده» ارزیابی نکرده است. وی افزود که هنوز مشخص نیست که وضعیت بحرانی کنونی در هند تا چه میزان با گونه جهش یافته ویروس کرونا در این کشور در ارتباط است.

به گفته سخنگوی جهانی بهداشت ممکن است که جشنواره ها و گردهمایی ها در هند باعث افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا شده باشد. 

سازمان جهانی بهداشت تاکنون برخی گونه های جهش یافته ویروس کرونا را که ابتدا در انگلیس، آفریقای جنوبی و برزیل شناسایی شدند مایه «نگرانی» ارزیابی کرده است. نوع جهش یافته ویروس کرونا در هند اولین بار در روز اول دسامبر سال ۲۰۲۰ شناسایی شد.

در همین حال، ثروتمندان هند برای فرار از موج چهارم همه‌گیری کرونا در کشورشان هر بهایی می‌پردازند.

به نوشته نشریه بیزنس اینسایدر، پولدارها هزارها دلار می‌پردازند تا در آخرین دقایق پیش از برقراری مقررات منع سفر، با جت‌های خصوصی از کشور بگریزند.

به گزارش نشریه گلف نیوز، یکی از محبوب‌ترین مقصد‌های آن‌ها، امارات متحده عربی است که فاصله کوتاهی تا هند دارد و روزانه صدها پرواز میان دو کشور انجام می‌شود. هفته گذشته، امارات اعلام کرد که از روز یکشنبه، ورود مسافران از هند را به مدت ده روز ممنوع خواهد کرد.

سخنگوی یک شرکت اجاره دربست هواپیما (چارتر) به خبرگزاری فرانسه گفت هجوم به جت‌های شخصی «جنون‌آمیز» است.

او افزود: «فردا دوازده پرواز به دُبی داریم که همه آن‌ها از قبل ذخیره شده‌اند.»

یک شرکت هواپیمایی دیگر هند که جت شخصی کرایه می‌دهد گفت که در چند روز گذشته صدها مراجعه کننده داشته است.

«برای پاسخگویی به تقاضاها درخواست هواپیماهای بیشتری از خارج کرده‌‌ایم... کرایه یک هواپیمای سیزده نفره برای پرواز میان بمبئی و دبی ۳۸هزار دلار است.»

«بسیاری دارند دور هم جمع می‌شوند تا جت‌های ما را کرایه کنند و جاها را بین خودشان تقسیم کنند. بعضی‌ها می‌خواهند به تایلند بروند، ولی بیشتر مسافران راهی دبی هستند.»

به گزارش نشریه ساندی تایمز چاپ لندن، در بیست و چهار ساعت گذشته دست‌کم هشت جت شخصی از هند به انگلیس پرواز کرده‌اند که کرایه هر یک از آن‌ها برای این پرواز ۹ ساعته، بیش از صدهزار پوند است.

 

صدور مجوز سفر آمریکایی ها به اروپا

کمیسیون اروپا روز دوشنبه اعلام کرد که این اتحادیه در حال نهایی کردن برنامه‌های خود برای صدور مجوز به گردشگران آمریکایی است تا بتوانند به ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا سفر کنند.

البته کمیسیون اروپا تاریخ دقیقی برای صدور مجوز ورود گردشگران آمریکایی به کشورهای عضو اتحادیه اروپا بیان نکرد. همچنین این کمیسیون مشخص نکرد که آیا رویکرد متقابل برای گردشگران اروپایی که قصد سفر به آمریکا دارند در نظر گرفته است یا نه؟

«آدالبرت جاهنز» سخنگوی کمیسیون اروپا فقط به این نکته بسنده کرد که نهاد اجرایی اتحادیه اروپا امیدوار است این سفرها به محض ایمن بودن از سر گرفته شوند. با این حال او نگفت که آیا افرادی که هر دو دُز واکسن را زده باشند، مجوز ورود دریافت می‌کنند یا افرادی که پاسخ 

تست کرونایشان (PCR) منفی باشند نیز می‌توانند از این مجوز استفاده کنند.

سخنگوی کمیسیون اروپا گفت که این موضوعات، از جمله سؤال‌هایی است که این کمیسیون برای پاسخ به آن‌ها در حال بررسی است.

او در ادامه تأکید کرد که در حال حاضر، چیزی بیش از آنچه که رئیس کمیسیون اروپا گفته است، ندارد.

نیویورک تایمز روز یک‌شنبه به نقل از «اورزولا فن در لاین» رئیس کمیسیون اروپا نوشت: «گردشگران آمریکایی که هر دو دُز واکسن تأیید شده توسط آژانس دارویی اروپا را دریافت کرده باشند، می‌توانند تابستان به کشورهای عضو اتحادیه اروپا سفر کنند.»

خانم فن در لاین بدون آنکه تاریخ دقیقی برای صدور چنین مجوزی بیان کند، گفت که آمریکا در مسیر واکسیناسیون ۷۰ درصد جمعیت بزرگسالان در برابر کرونا تا اواسط ژوئن است.

او دلیل مهم اتخاذ چنین تصمیمی را تأیید واکسن‌های استفاده شده در آمریکا توسط آژانس دارویی اروپا اعلام کرد.

آمریکا برای واکسیناسیون عمومی از واکسن‌های «فایزر-بیون‌تک»، «مدرنا» و «جانسون اند جانسون» استفاده کرده است.

از همین رو خانم فن درلاین گفت: «آمریکایی ها تا آنجا که من می‌دانم از واکسن‌های مورد تأیید آژانس دارویی اروپا استفاده می‌کنند که این موضوع، امکان مسافرت آمریکایی ها را به اتحادیه اروپا فراهم می‌کند.»

او در ادامه تصریح کرد که همه ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا بدون قید و شرط تمام افرادی را که واکسن های مورد تأیید آژانس دارویی اروپا به آنان تزریق شده است، می پذیرند.

با این حال سخنگوی کمیسیون اروپا تأکید کرد که سفر گردشگران آمریکایی به کشورهای اتحادیه اروپا به وضعیت بیماری کرونا در آمریکا و اتحادیه اروپا منوط خواهد بود.

شواهد نشان می‌دهد که اتحادیه اروپا قدم‌های آخر را برای صدور گواهینامه سلامت به ساکنان اروپا بر می‌دارد تا بر اساس آن، شهروندان اروپایی بتوانند تابستان آزادانه به سراسر کشورهای عضو سفر کنند.

اگرچه خانم فن درلاین در گفتگو با نیویورک تایمز به کشورهای عضو اتحادیه اروپا اشاره دارد اما برخی کشورها گام های مستقلی در استقبال از گردشگران خارجی پس از همه گیری کرونا برداشته اند.

یونان روز دوشنبه از لغو محدودیت‌های قرنطینه ای برای مسافران از آمریکا، کشورهای عضو اتحادیه اروپا، انگلیس، ایسلند، لیختن اشتاین، نروژ، صربستان، سوئیس و امارات خبر داد.

«امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه نیز پیشنهاد صدور مجوز ویژه برای از سرگیری گردشگری به مسافران آمریکایی سخن گفته است.

از همین رو سخنگوی کمیسیون اروپا تصریح کرد که به نظر نهاد اجرایی اتحادیه اروپا، کشورهای اروپایی باید با پرهیز از اتخاذ رویکردهای یک جانبه، به یک رویکرد هماهنگ در سطح اروپا برسند.

از جهتی دیگر، بیش از پنج میلیون آمریکایی که اولین دوز واکسن خود از فایزر یا مدرنا را دریافت کرده‌اند، از تزریق دومین دوز واکسن کووید-۱۹ صرف‌نظر کرده‌اند.

بر اساس آمار مرکز پیشگیری و کنترل بیماری، این جمعیت هشت درصدی که برای دریافت دوز دوم خود مراجعه نکرده‌اند بیش از دو برابر نرخ چنین افرادی در موج اول واکسینه کردن شهروندان در هفته‌های آغازین است.

به گزارش نیویورک تایمز، برخی از کسانی که دومین دوز خود را دریافت نکرد‌ه‌اند، گفتند نگران عوارض جانبی احتمالی آن هستند که گه‌گاه موجب تجربه علائمی مشابه با آنفلوآنزا در افراد می‌شود. سایر افراد هم ادعا کرده‌اند احساس می‌کنند با همان یک دوز از مصونیت کافی در برابر این بیماری برخوردار هستند.

مشکل دیگری که باعث افزایش لغو قرارهای موعود برای دریافت دوز دوم واکسن شد، عرضه نکردن واکسن به مراکز تزریق یا عدم وجود نوع مطابق با دوز اول در این مراکز بود.

والگرینز، یکی از بزرگ‌ترین عرضه‌کنندگان واکسن، برخی افراد را برای دریافت واکسن به داروخانه‌هایی فرستاد که نوعی متفاوت از واکسنی داشتند که آن افراد هنگام تزریق دوز اول دریافت کرده بودند.

ارقام مرکز پیشگیری و کنترل بیماری آمار واکسینه کردن تا ۹ آوریل را در بر می‌گیرد و شامل کسانی است که نخستین دوز واکسن مدرنا را تا ۷ مارس و اولین دوز واکسن فایزر را تا ۱۴ مارس دریافت کرده‌اند.

پیش‌بینی می‌شد با افزایش تعداد افرادی که واکسن زده‌اند، تعداد کسانی که از تزریق دز دوم صرف‌نظر می‌کنند نیز بیشتر شود ولی این ارقام صعودی برای برخی از مسئولان به شدت نگران‌کننده است.

مقام‌های بهداشتی در ایالات ایلینوی و آرکانزاس به کارمندان خود گفته‌اند به افراد زنگ‌ زده، پیام داده یا نامه بفرستند تا به آنها یادآوری کنند تا برای دریافت دوز دوم خود مراجعه کنند. حدود یازده درصد از کسانی که در ایالت آرکانزاس باید برای دوز دوم مراجعه می‌کردند از دریافت آن خودداری کرده‌اند.

ایالت پنسیلوانیا هم تمهیداتی اتخاذ کرده تا دانشجویانی که برای تعطیلات تابستانی دانشگاه را ترک خواهند کرد دوز دوم خود را دریافت کنند و از عرضه‌کنندگان واکسن خواسته دوز دوم این دانشجویان را در محلی متفاوت از محل دریافت دز اول به آنها ارائه کند. ایالت کارولینای جنوبی هم هزاران دز را برای کسانی اختصاص داده که دوز دوم آنها به تعویق افتاده است.

اما بازگشت ۹۲ درصد از افراد برای دریافت دوز دوم واکسن در مقایسه با سایر طرح‌های واکسینه کردن مردم در تاریخ آماری قابل توجه است. حدود سه‌چهارم از کسانی که دز اول واکسن زونای خود را دریافت کرده بودند برای تزریق دوز دوم آن مراجعه کردند. 

کسانی که از دریافت دوز دوم صرف‌نظر می‌کنند ممکن است واکنش ایمنی ضعیف‌تری داشته و نسبت به گونه‌های جدید ویروس کرونا آسیب‌پذیرتر باشند.

گرچه دوز اول واکسن نیز مقداری مصونیت فراهم می‌آورد اما معلوم نیست مصونیت حاصل از آن چقدر پایدار باشد. برخی از کسانی که قرار موعود برای دوز دوم خود را از دست می‌دهند بعدتر به دنبال دریافت دز دوم واکسن خواهند رفت.

به گزارش مرکز پیشگیری و کنترل بیماری، میزان اطلاعات موجود درباره تاثیر واکسن‌هایی که در بازه‌ای شش هفته‌ای تزریق شده‌ بسیار محدود است اما کشورهایی مانند کانادا و انگلیس دو دوز واکسن را با فاصله‌هایی تا سه یا چهار ماه نیز تزریق کرده‌اند.

 

شکایت اروپا از آسترازنکا

کمیسیون اتحادیه اروپا روز دوشنبه اعلام کرد که از شرکت داروسازی آسترازنکا به دلیل «عدم پایبندی» به تعهداتش در زمینه تامین واکسن ویروس کرونا شکایت کرده است.

شرکت انگلیسی-سوئدی آسترازنکا بنا به قراردادی که با کمیسیون اتحادیه اروپا امضاء کرده است باید در سه ماهه ابتدایی سال جاری ۱۲۰ میلیون دُز واکسن کرونا به کشورهای عضو این اتحادیه تحویل می داد. این در حالی است که شرکت آسترازنکا در این بازه زمانی تنها ۳۰ میلیون دُز واکسن به اتحادیه اروپا تحویل داد.

از سوی دیگر این شرکت داروسازی در سه ماهه دوم سال جاری قرار بود ۱۸۰ میلیون دُز به کشورهای عضو اتحادیه اروپا تحویل دهد. این در حالی است که آسترازنکا اکنون پیش بینی می کند که تنها قادر به تحویل ۷۰ میلیون دُز از واکسن کرونا برای کشورهای عضو اتحادیه اروپا در این بازه زمانی خواهد بود.

بنا به اعلام کمیسیون اتحادیه اروپا شکایت قضایی علیه شرکت آسترازنکا روز جمعه از طرف ۲۷ کشور عضو این اتحادیه به جریان افتاد. با این حال کمیسیون اتحادیه اروپا نام مرجعی را که به آن شکایت کرده است اعلام نکرد.

قرارداد کمیسیون اتحادیه اروپا با آسترازنکا در چهارچوب قوانین بلژیک به امضاء رسیده است. در هر صورت انتظار می رود که رسیدگی به شکایت کمیسیون اتحادیه اروپا از آسترازنکا ماهها طول بکشد.

پیش بینی می شود که شرکت آسترازنکا با تکیه به قرارداد دیگر خود با انگلیس و طرح این استدلال که انگلیس یک ماه زودتر از اتحادیه اروپا مجوز استفاده از واکسن این شرکت را صادر کرد به دنبال مقابله با شکایت کمیسیون اتحادیه اروپا باشد.

کمیسیون اتحادیه اروپا پیشتر ساز و کار پیش بینی شده در قرارداد با آسترازنکا برای حل اختلاف دوجانبه را فعال کرده بود. اتحادیه اروپا همچنین اعلام کرده است که از گزینه خرید ۱۰۰ میلیون دُز اضافی از واکسن شرکت آسترازنکا استفاده نخواهد کرد.

استفاده از واکسن آسترازنکا در بیشتر کشورهای اروپایی به دلیل احتمال لختگی خون پس از تزریق این واکسن به گروه های سنی خاصی محدود شده است. دانمارک از استفاده از واکسن آسترازنکا به طور کلی صرف نظر کرده است.

 

اثرات منفی کرونا بر بارداری زنان

اثرات منفی کرونا بر بارداری زنان مانند بسیاری دیگر از عوارض این بیماری، بیش از آن چیزی است که تاکنون تصور می‌شده است.

شواهد نشان از آن دارد که دانش انسان در خصوص تأثیر کرونا بر بارداری زنان از ابتدای سال ۲۰۲۰ که برای اولین بار اطلاعات ثبت شده، تغییر کرده است.

به گزارش یورونیوز، برخی ناظران امور بهداشتی بر این نظر هستند که جمع‌آوری اطلاعات و تحقیقات در این زمینه کندتر از آنچه که پزشکان می‌خواسته‌اند، بوده است.

یکی از محققان تحقیقات پزشکی باروری دانشگاه آکسفورد که روی موضوع کرونا و بارداری تحقیق می‌کند، گفت: «اکنون می‌دانیم که خطرات کرونا برای مادران و نوزادان بیش از آن است که در ابتدای شیوع این بیماری تصور می‌کردیم.»

او تأکید کرد که اقدامات بهداشتی برای مهار کرونا باید زنان باردار را نیز شامل شود. از همین رو او خواستار واکسیناسیون تمام زنان باردار شد.

محققان در بخشی از تحقیقاتشان که به نام «اینترکووید» شناخته می‌شود، ۲ هزار و ۱۳۰ زن باردار را از ۱۸ کشور از ماه مارس تا ماه اکتبر ۲۰۲۰ رصد کردند که ۷۰۶ نفر از این تعداد، پاسخ تست کرونایشان مثبت و بقیه سالم تشخیص داده شدند.

تیم تحقیقات برای هر زن بارداری که به بیماری کرونا مبتلا شده بود، دو زن باردار از همان بیمارستان را در همان مرحله بارداری ثبت نام کرده و همه آنها را تا لحظه تولد نوزاد و ترخیص مادر و فرزند از بیمارستان دنبال کرد.

البته این مطالعه فقط می‌تواند در مورد ارتباطات بالقوه کرونا با بارداری اطلاع رسانی کند اما نتایج به طور مداوم برای زنان باردار مبتلا به کرونا بدتر گزارش می‌شود.

«ناتالی اوگر» همه‌گیر شناس مرکز تحقیقات بیمارستان دانشگاه مونترال که خود در این مطالعه نقشی نداشته به نشریه ساینس گفت که این پژوهش یک طرح «عالی» است که به مطالعات قبلی کمک می‌کند.

نتیجه تحقیق محققان نشان داد که زنان باردار مبتلا به کرونا با خطرات بیشتری مانند عفونت‌های شدید و حتی مرگ مواجه هستند.

آریس پاپاگروگیو، محقق داروهای جنینی آکسفورد و مشارکت کننده در این تحقیق گفت: «زنان مبتلا به کرونا در دوران بارداری نسبت به زنان بارداری که به کرونا مبتلا نیستند بیش از ۵۰ درصد بیشتر در معرض عوارض بارداری مانند زایمان زودرس، پره اکلامپسی، بستری شدن در مراقبت‌های ویژه و مرگ قرار دارند.»

بر اساس گفته پژوهشگران این تحقیق، نوزادان زنان مبتلا به کرونا نیز تقریباً سه برابر بیشتر در معرض خطر عوارض شدید پزشکی مانند بستری شدن در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان قرار دارند.

البته پاپاگروگیو گفت: «خبر خوب این است که عوارض در زنان مبتلا به کرونای بدون علامت و زنان غیر مبتلا مشابه است.»

در تحقیق مورد اشاره، ۱۳ درصد از نوزادانی که مادرانشان به کرونا مبتلا بوده‌اند، در چند روز اول پس از تولدشان جواب آزمایش کرونایشان مثبت بوده است.

تیم تحقیق همچنین دریافت که زایمان با سزارین خطر بیشتری برای مثبت شدن آزمایش کرونای نوزادان دارد در حالی که شیردهی چنین نیست.

با این حال بعید است که نتایج این تحقیق، آخرین یافته پژوهشگران در مورد رابطه کرونا و زنان باردار باشد اما حاوی اطلاعات ارزشمندی برای مقامات مدیریت کننده برنامه‌های واکسیناسیون در کشورهای مختلف است.

نتایج تحقیق روی رابطه کرونا و دوران بارداری همچنین می‌تواند اطلاعات دقیق‌تری به دست دهد تا از بارداری بی خطر و زایمان سالم مطمئن شد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.