ترامپ بایدن را متهم کرد که علیه شرکت داروسازی و واکسن جانسون اند جانسون توطئه کرده است.

 

به گزارش جماران به نقل از دیلی میل، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا «جو بایدن» رئیس جمهور کنونی این کشور را به «توطئه» و تبانی با شرکت داروسازی«فایرز» برای متوقف کردن توزیع واکسن ضد کرونای شرکت«جانسون اند جانسون» به دلایل سیاسی متهم کرد.

ترامپ بیانیه مشترک اداره غذا و داروی آمریکا و مرکز مبارزه و پیشگیری از بیماری این کشور درباره واکسن«جانسون اند جانسون» درباره تعلیق استفاده از واکسن این شرکت را «به دلایل پیشگیرانه» دارای «اهداف سیاسی» دانست یا به دلیل اینکه اداره غذا و داروی آمریکا از شرکت فایرز خوش اش می آید.

وی افزود: این بیانیه دلیلی بر این است که اداره غذا و داروی آمریکا با فایرز کار می کند و این اداره دو روز قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 2020 موافقت خود را با واکسن اش اعلام کرد...آنها مرا دوست ندارند زیرا من به شدت آنها را هل می دادم».

ترامپ تأکید کرد اگر تلاش های وی نبود شرکت های دارو سازی و فناوری حیاتی آمریکا تا 3 الی 5 سال دیگر واکسن درست نمی کردند.

این در حالی است که پیش از این مرکز کنترل و پیشگیری بیماری و اداره غذا و داروی ایالات‌متحده آمریکا روز سه‌شنبه توصیه کرد استفاده از واکسن کووید-۱۹ ساخت شرکت «جانسون اند جانسون» به حالت تعلیق درآید.

به گزارش رسانه‌های آمریکا، این توصیه پس از آن ارائه می‌شود که در میان افرادی که در آمریکا این واکسن را دریافت کرده‌اند، شش مورد «نادر و حاد» لختگی خون گزارش شده است.

بیش از ۶.۸ میلیون نفر در ایالات‌متحده واکسن جانسون اند جانسون تزریق کرده‌اند و تنها شش مورد مشکل لختگی خون گزارش شده است و همگی زنان ۱۸ تا ۴۸ ساله هستند.

در بیانیه مشترک معاون مدیر مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا و مدیر مرکز تحقیقات و ارزیابی‌های بیولوژیک اداره غذا و داروی آمریکا، عوارض جانبی بیماری در این افراد، شش تا ۱۳ روز پس از تزریق واکسن نمایان شده است.

در این بیانیه همچنین آمده است که مرکز کنترل و پیشگیری بیماری، برای بررسی بیشتر این موارد، روز چهارشنبه با اعضای کمیته مشورتی ایمن‌سازی نشستی خواهد داشت.

اداره غذا و دارو نیز ضمن انجام تحقیقات خود، از تحلیل‌های ارائه شده و نتایج نشست روز چهارشنبه کمیته مشورتی با مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا استفاده خواهد کرد.

در ادامه این بیانیه مشترک توصیه شده است تا زمانی که روند تحقیقات تکمیل نشود و ارتباط میان لختگی خون در موارد گزارش شده با واکسن «جانسون اند جانسون» به تایید نرسد، استفاده از این واکسن تعلیق شود.

 

هشدار سازمان ملل

سازمان جهانی بهداشت  هشدار داد که بیماری همه‌گیر کووید۱۹ به یک «نقطه بحرانی» رسیده است و سطح عفونت‌ها به طور چشمگیری در حال رشد است.

با این وجود این سازمان تاکید کرد که چنانچه تدابیر بهداشتی به درستی اجرا شود، کووید۱۹ تا «چند ماه» دیگر قابل کنترل خواهد شد.

«ماریا فن کرخووه» مسئول فنی سازمان جهانی بهداشت در مبارزه با همه‌گیری ویروس کرونا گفت: «ما در حال حاضر در یک نقطه بحرانیِ همه‌گیری هستیم. این بیماری به سرعت در حال گسترش است. این روند بصورت تصاعدی در حال رشد است. این وضعیتی نیست که بخواهیم ۱۶ ماه پس از شروع همه‌گیری کرونا خود در آنجا باشیم؛ آن هم در حالی که تدابیر کنترلی زیادی را به اجرا گذاشته‌ایم.»

تا کنون بیش از ۱۳۶ میلیون نفر در سراسر جهان به ویروس کرونا مبتلا شده و از این تعداد بیش از ۲ میلیون و ۹۵۳ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند.

ایالات متحده با حدود ۳۲ میلیون مبتلا از جمعیت ۳۳۲ میلیون نفری خود در صدر جدول جهانی کشورهای درگیر با این ویروس قرار دارد و پس از آن، به ترتیب کشورهای هند، برزیل، فرانسه، روسیه، بریتانیا، ترکیه، ایتالیا، اسپانیا و آلمان جایگاه دوم تا نهم این جدول جهانی را به خود اختصاص داده‌اند.

 

کیت‌های‌ خودآزمای خانگی

دولت فرانسه روز یکشنبه ۲۲ فروردین (۱۱ آوریل) با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که «کیت‌های‌ خودآزمای خانگی» مخصوص بیماری کووید-۱۹ مجاز هستند و شهروندان می‌توانند آن‌ها را از طریق داروخانه‌ها را تهیه کنند.

این کیت‌های آزمایش سریع که قبلا در چندین کشور اروپایی مورد استفاده قرار گرفته‌اند برای تشخیص فوری ابتلای فرد به ویروس کرونا طراحی شده‌اند.

کیت‌های خودآزما در واقع همانند روش‌های تست‌ آنتی‌ژن بیماری کووید-۱۹ عمل می‌کنند. نتیجه این تست‌ها برخلاف تست پی‌سی‌آر، که نتیجه‌اش با ارسال به آزمایشگاه تا ۴۸ ساعت به طول می انجامد، در کمتر از ۳۰ دقیقه قابل دسترس است. با این حال باید گفت که این تست‌ها از میزان دقت کمتری نسبت به تست‌های پی‌سی‌ار برخوردار هستند.

در واقع اگر اگر میزان دقت تست‌های آزمایشگاهی پی‌سی‌آر ۹۸ درصد باشد، دقت تست‌های خودآزمای خانگی چیزی معادل ۸۰ درصد است. عملکرد این تست‌ها به لحاظ سادگی و سرعت با تست‌های حاملگی مقایسه می‌شود.

 

کیت‌ها را چگونه می‌توان استفاده کرد؟

نحوه کار با این تست‌های خودآزمای خانگی راحت است. کافی است لوله‌ای نازک که در دستگاه قراردارد را ۳ تا ۴ سانتی‌متر درون بینی قرار داده و ۵ بار روی مخاط انتهای بینی بچرخانیم. سپس سر لوله را خارج کرده و با مایع موجود در کیت مخلوط کنیم و در آن را ببندیم.

همچون تست حاملگی، دستگاه با یک نوار (منفی) یا دو نوار (مثبت) نتیجه را نشان می‌دهد. اگر خطی ظاهر نشد باید یک بار دیگر آزمایش انجام شود.

 

چه کسانی می‌توانند از این کیت‌ها استفاده کنند؟

این خودآزمایی برای کلیه افراد بالای ۱۵ سال مجاز است و هر فردی که با یک فرد ناقل تماس داشته‌اند، با علائم یا بدون علائم، می‌تواند طبق قانون دولت این کیت‌ها را تهیه کند.

 

کیت‌ها در چه نقاطی در دسترس هستند؟

به گزارش یورونیوز،دولت فرانسه گفته است از ۱۲ آوریل حدود یک میلیون کیت در ۶ هزار داروخانه (معادل یک‌چهارم کل داروخانه‌های فرانسه) توزیع می‌شود. قرار است عرضه آنان در هفته‌های آینده افزایش یابد.

«ژروم سالومون» مدیر کل سلامت وزارت بهداشت فرانسه، گفته بود این کیت‌ها احتمالا در سوپر‌مارکت‌ها نیز به فروش گذاشته خواهند شد. با این حال دولت فعلا این ایده را رد کرده و گفته لازم است یک متخصص بهداشت برای توضیح کاربرد درست آن‌ها به هنگام فروش در محل حضور داشته باشد.

 

هزینه کیت‌ها چقدر است؟

دولت فرانسه اکنون حدود ۴ میلیون تست رایگان در هفته انجام می‌دهد. هر چند این کیت‌های تست سریع جدید رایگان نیستند، با این حال قانونی وضع شده است که طبق آن داروخانه‌ها حق ندارند بیش از ۶ یورو برای آن‌ها وجه طلب کنند.

قرار است قیمت آن‌ها به زودی تا ۵.۲۰ یورو کاهش یابد.

دولت می‌گوید هزینه پرداخت شده از سوی گروه‌های خاص همچون افراد مسن یا معلولین از طریق بیمه تامین اجتماعی به آنان بازگردانده می‌شود. ضمن اینکه مدارس از سهمیه ویژه‌ای برخوردار خواهند بود تا معلمان و دانش‌آموزان بیش از پیش تحت نظر قرار گیرند.

 

سخت گیری آلمان

دولت آلمان روز سه‌شنبه با همکاری مقامات ۱۶ ایالت این کشور، قانون سختگیرانه‌تری را در موضوع محافظت شهروندان در برابر همه‌گیری ویروس کرونا تصویب کرد. مقررات جدید به مقامات اجازه می‌دهد که در همه ایالت‌ها محدودیت‌های هماهنگی را برای مبارزه بهتر با همه‌گیری کووید۱۹ به اجرا بگذارند.

بر اساس مصوبه جدید دولت که باید از سوی پارلمان نیز تایید شود، چنانچه شمار مبتلایان به ویروس کرونا در یک منطقه طی سه روز متوالی از صد نفر بگذرد آنگاه دولت می‌تواند در آن منطقه مقررات منع آمد و شد شبانه را با هدف کاهش تماس مردم با یکدیگر به اجرا بگذارد و مراکز فروش کالاهای غیرضروری را نیز تعطیل کند.

در این مرحله تنها دانش آموزانی در مدارس حضور خواهند یافت که دو بار در هفته تست کرونا بدهند و جواب آن نیز منفی باشد. در این مصوبه آمده است که چنانچه نرخ شیوع از ۲۰۰ مبتلا بیشتر شود، آنگاه مدارس تعطیل خواهند شد.

با تصویب این قانون، برای اولین بار می‌توان در سراسر آلمان قانون منع آمد و شد را به اجرا گذاشت. در چهارچوب مصوبه جدید، دیگر تدابیر به اجرا گذاشته شده از اواخر سال ۲۰۲۰ میلادی تا کنون برای جلوگیری از شیوع کرونا نیز به تایید همه ایالت‌ها می‌رسد.

این مصوبه یک پیروزی برای آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان است که یکی از طرفداران اجرای تدابیر سختگیرانه در کشور برای مقابله با شیوع این بیماری است. خانم مرکل تا پیش از این با مقامات برخی ایالت‌ها بر سر اجرای محدودیت‌های اجتماعی مشکل داشت.

آلمان در حال حاضر دهمین کشور جهان با بیشترین شمار مبتلایان به ویروس کرونا است. تا کنون بیش از ۳ میلیون و ۲۱ هزار نفر در این کشور به کووید۱۹ مبتلا شده و از این تعداد بیش از ۷۹ هزار نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند.

 

طرح گذرنامه های واکسن

اتحادیه اروپا قصد دارد تا پایان ماه ژوئن (خرداد) طرح پاسپورت‌های واکسن را در سراسر کشورهای عضو این اتحادیه عملیاتی کند.

«دیدیه ریندرز»کمیسر قضایی اروپا، روز سه شنبه ۲۵ فروردین (۱۴ آوریل) به نمایندگان پارلمان اروپا گفت این طرح از ابتدای ماه ژوئن به صورت آزمایشی راه‌اندازی می‌شود و تا ۲۱ همان ماه به صورت کامل اجرایی خواهد شد.

پاسپورت‌های واکسن، که برخلاف نامشان بیشتر شبیه یک گواهینامه رانندگی خواهند بود، قرار است در بدو ورود شهروندان به رستوران‌ها، بارها، فرودگاه‌ها و جشنواره‌ها کنترل شوند.

دیدیه ریندرز به نمایندگان پارلمان اروپا گفت: «این یک اقدام فوری است چرا که ما می‌خواهیم قبل از فرا رسیدن تابستان آماده باشیم. ما قصد داریم کاری کنیم که مقررات تا آخر ماه ژوئن تنظیم و اجرایی شوند.»

پیشتر مخالفت‌هایی با این اقدام اتحادیه اروپا ابراز شده بود و شماری از منتقدان این روش صدور پاسپورت واکسن و کنترل افراد را تبعیض‌آمیز خوانده بودند.

مخالفان می‌گویند چنین روندی مغایر با حقوق بشر است چرا که بین شهروندانی که واکسن زده‌اند و بقیه شهروندان تبعیض قائل می‌شود و نهایتا به نوعی اختلاف طبقاتی و اجتماعی گسترده دامن می‌زند.

کمیسیر قضایی اروپا در این باره گفت: «این کمیسیون بسیار سخت در تلاش واکسینه کردن هرچه گسترده‌تر جمعیت اروپا است تا احتمال بروز تبعیض در خصوص افرادی که هنوز واکسینه نشده‌اند کمتر شود.»

«تینکه استریک» نماینده هلند در پارلمان اروپا، به یورونیوز گفت که پاسپورت واکسن کشورهای اتحادیه باید برای جلوگیری از هرگونه تبعیض، باید در کل اتحادیه اروپا مجاز باشند.

آقای استریک افزود: «هنگامی که کشورهای عضو شروع به استفاده از این گواهینامه‌ها در کشورهای خود می‌کنند نباید تبعیضی میان اتباع اتحادیه اروپا و شهروندان خود قائل شوند.»

مقامات اروپایی گفته‌اند این گواهی سبز دیجیتال تنها یک پاسپورت واکسیناسیون ساده نخواهد بود و اطلاعاتی نظیر تاریخچه تست کرونای فرد و همچنین ابتلای او در گذشته را در بر خواهد داشت.

پیشتر کمیسیون اروپا از نهادهای زیرگروه اتحادیه خواسته بود مجوزهای دیجیتال عبور، موسوم به «گواهی سبز» (Green Certificates) را تا پایان ماه مه عملیاتی کند اما در حال حاضر این گزینه از دستور کار کنار گذاشته شده است.

برخی از کشورهای عضو اتحادیه نظیر یونان و اسپانیا که بیشتر به گردشگری وابسته هستند و می‌خواهند روند ورود گردشگران تسریع شود، برای شروع زودتر این طرح تلاش می‌کردند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.