خواهر رهبر کره شمالی در جدیدترین اظهارات خود به شدت به رئیس جمهور کره جنوبی تاخت.

 

به گزارش جماران به نقل از روسیا الیوم،خواهر قدرتمند رهبر کره شمالی از سخنان رئیس جمهور کره جنوبی درباره آزمایش موشکی اخیر کره شمالی به شدت انتقاد کرد.

«کیم یو جونگ»خواهر «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی به شدت به رئیس جمهور کره جنوبی تاخت و رفتار وی را «وقیحانه» توصیف کرد.

در بیانیه ای که خبرگزاری مرکزی کره شمالی امروز سه شنبه منتشر کرد، خواهر کیم موضع گیری «مون جائه این» رئیس جمهور کره جنوبی درباره آزمایش های موشکی در کره جنوبی و کره شمالی را وقیحانه توصیف توصیف کرد.

رئیس جمهور کره جنوبی گفته بود:« آزمایش موشک های بالستیک که مرکز علوم دفاعی کره جنوبی انجام داد به خاطر صلح و گفت و گو در شبه جزیره کره است اما آزمایش آکادمی علوم دفاع موشکی در کره شمالی امری غیرقابل قبول است و نگرانی مردم در جنوب را بر می انگیزد و فضای گفت و گو را مسموم می کند.

کیم یو جونگ در این زمینه گفت که وی نمی تواند حیرت خود از وقاحت این گونه رفتار غیرمنطقی را پنهان کند و این منطق دقیقا شبیه منطق باندهای آمریکایی است که حق کره شمالی در دفاع از خود را نقض قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل و تهدید جامعه بین المللی می داند.

6062b865423604732367bcf6

خواهر رهبر کره شمالی که معاون مدیر اداره اطلاع رسانی و تبلیغ در کمیته مرکزی حزب کارگر حاکم است در سخنانی پیش از این رزمایش مشترک میان سئول و واشنگتن را به شدت مورد انتقاد قرار داد و هشدار داد که روابط دو جانبه میان دو کره از هم خواهد پاشید. وی هشدار داده بود چنین رزمایش هایی باعث لغو توافقنامه نظامی برای کاهش تنش ها در مرزها می شود که در سپتامبر سال 2018 امضا شد و نیز باعث می شود که کمیته اتحاد مسالمت آمیز میهن در کره شمالی و دیگر توافقنامه ها و کمیته ها منحل شوند.

این در حالی است که پیش از این خبرگزاری دولتی  کره شمالی گزارش داد «ری بایونگ چول» دبیر کمیته مرکزی حزب کارگران کره، حزب حاکم در پیونگ یانگ در خصوص آزمایش موشکی اخیر توضیحاتی را ارائه کرد.

پیش از این رسان ها اعلام کردند که  طبق داده های کره جنوبی و ژاپن، جمهوری دموکراتیک خلق کره دو آزمایش موشکی در روزهای اخیر انجام داده است: روز یکشنبه، دو موشک کروز با برد کوتاه و در ارتفاع کم به سمت دریای زرد و روز پنجشنبه دو موشک بالستیک به سمت دریای ژاپن پرتاب شدند.

ری بایونگ چول در این خصوص گفت: «پرتاب آزمایشی اخیر نوع جدیدی از موشک های تاکتیکی هدایت شونده اقدامی در راستای اسفاده از حق یک کشور مستقل برای دفاع از خود بود.»

خاطرنشان می شود جمهوری دموکراتیک خلق کره در شرایط کنونی که کره جنوبی و آمریکا به طور مداوم با انجام منظم تمرینات نظامی خطرناک و استفاده از انواع سلاح ها، تهدید نظامی برای شبه جزیره کره به وجود می آورند، نمی تواند امکانات نظامی «شکست ناپذیر» ایجاد  نکند.

پیش از این، وزارت خارجه آمریکا شلیک موشک های کره شمالی را محکوم کرده و گفت که آنها منجر به تشدید تنش در منطقه می شوند.

علاوه بر این، نماینده جمهوری دموکراتیک خلق کره به دلیل سخنان «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا مبنی بر نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل از سوی  کره شمالی با آزمایشات موشکی، ابراز نگرانی کرد.

در پیام وی آمده است: «ما بیم و هراس عمیق خود را نسبت به اشتباه رئیس جمهور آمریکا که یک پرتاب آزمایشی عادی را ناقض قطعنامه‌ های سازمان ملل متحد دانسته و خصومت دیرینه خود را آشکار کرد، اعلام می ‌کنیم. چنین اظهارات رئیس جمهور آمریکا تجاوزی علنی به حق دفاع از خود کره شمالی بوده و تحریک آمیز است. دولت جدید ایالات متحده اولین گام اشتباه خود را برداشت.»

بایدن این آزمایش موشکی را ناقض قطعنامه ‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد دانست، اما تأکید کرد که همچنان از رویکرد دیپلماتیک در قبال پیونگ یانگ استقبال می‌ کند.

وی در ادامه گفت که اظهارات بایدن «تجاوز آشکار به حق کره شمالی برای دفاع مشروع» است و افزود که چنانچه واشنگتن به «اظهارات نسنجیده» ادامه دهد، احتمالا با «چیزی روبرو می ‌شود که خوشایند نیست».

بایونگ چول دولت بایدن را متهم کرد که با معرفی کردن پیونگ یانگ به عنوان یک «تهدید امنیتی» درصدد «سوء استفاده از هر فرصتی» است.

آزمایش موشکی کره شمالی با آغاز حمل مشعل المپیک در روز پنجشنبه هفته گذشته در ژاپن توأم بود. چهار ماه دیگر بازی‌ های المپیک در توکیو آغاز خواهند شد.

نخست ‌وزیر ژاپن در برابر خبرنگاران این اقدام پیونگ‌ یانگ را «تهدیدی برای صلح و ثبات در ژاپن و منطقه» و نقض قطعنامه ‌های سازمان ملل متحد دانست و گفت که برای امنیت بازی ‌های المپیک تلاش خواهد کرد و ماه آینده در سفرش به آمریکا مسئله کره شمالی را با جو بایدن «به طور اساسی» مورد بحث قرار خواهد داد.

از سوی دیگر، خواهر با نفوذ رهبر کره شمالی اخیرا همزمان با تدارک «جو بایدن» برای تعیین سیاستش در قبال کره، هشدار داد که آمریکا باعث ایجاد دردسر نشود! 

در اولین اظهارنظر مستقیم مقامات کره شمالی درباره دولت بایدن، «کیم یو جونگ» خواهر قدرتمند کیم جونگ اون رهبر این کشور، از رزمایش مشترک آمریکا و کره جنوبی انتقاد کرد و هشدار داد که «اگر مقامات آمریکا می خواهند طی چهار سال آینده شب ‌ها خواب راحتی داشته باشند» از تحریک بیشتر پیونگ یانگ خودداری کنند.

او به دولت بایدن هشدار داد که اگر واقعا به دنبال صلح است، باید از ایجاد دردسر و خشمگین کردن پیونگ ‌یانگ اجتناب کند.

اظهارات کیم یو جونگ - که به گفته کارشناسان سیاسی، از قدرت ویژه ‌ای در سیاست ‌های این کشور برخوردار است - در آستانه سفر «آنتونی بلینکن» و «لوید آستین» وزرای خارجه و دفاع آمریکا به ژاپن و کره جنوبی بیان شده است؛ سفری که با هدف مذاکره درباره کره شمالی و دیگر مسائل منطقه ‌ای انجام شد.

کیم یو جونگ مقام ارشد کره شمالی که مسئولیت روابط با همسایه جنوبی به او واگذار شده است، عنوان کرد که پیونگ یانگ اگر مجبور شود، توافق دوجانبه سال 2018 برای کاهش تنش‌ های نظامی با سئول را لغو می ‌کند.

وی افزود: «رفتار کره جنوبی را زیر نظر داریم و اگر آنها دست به اقدامات تحریک ‌آمیز بیشتری بزنند، ما هم دست به اقداماتی فوق ‌العاده خواهیم زد.»

او ادامه داد: بازگشت «روزهای بهاری» آرام و صلح ‌آمیزِ سه سال قبل به شبه ‌جزیره کره، با وجود چنین رزمایش ‌های تنش‌ زایی، دشوار خواهد بود.

این مقام سیاسی کره شمالی در ادامه گفت: «من همچنین می ‌خواهم از این فرصت استفاده کرده و دولت جدید آمریکا را که خیلی مشتاق بوی باروت در سرزمین ماست، نصیحتی بکنم. اگر آنها می‌ خواهند که طی چهار سال آینده شب‌ ها خواب راحتی داشته باشند، به نفعشان است دست به اقداماتی نزنند که از همین اول کار مانع خواب راحتشان بشود.»

نیروهای نظامی کره جنوبی و آمریکا رزمایش سالانه مشترک خود را نیز برگزار کردند. کره شمالی پیش از این مانورهای مشترک و معمول کره جنوبی و آمریکا را تمرین تجاوز نظامی نامیده و بارها با آزمایش ‌های موشکی خود تلاش کرده است که به آن پاسخ بدهد.

یک مقام ارشد دولت آمریکا نیز اخیرا گزارش داد، واشنگتن از نیمه ماه فوریه در تلاش برای تماس با کره شمالی بوده اما این کشور هنوز به آنها پاسخی نداده است. بعد از آن نیز، وزارت اتحاد کره جنوبی خبر داد دولت جدید آمریکا پیش از آنکه تلاش ‌ها برای برقراری ارتباط با کره شمالی را آغاز کند، با سئول هماهنگی ‌های لازم را انجام داده بود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.