هر چند کره جنوبی اصرار دارد هیچ تحرک غیرمعمولی در کره شمالی در جریان نیست، تحلیلگران نسبت به سوابق خواهر جوانتر رهبر کره شمالی که یکی از مورد اعتمادترین مشاوران او است، علاقه نشان می دهند و گمانه زنی هایی را مطرح می کنند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روابط دو کره(کره شمالی و کره جنوبی)  پس از مدتی آرامش و دیدارهای دو جانبه میان مسئولان دو کشور در سال های گذشته به ویژه پس از دیدار«کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی با «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا بار دیگر متشنج شده است.

این بار تنش را «کیم جونگ اون» که بار دیگر از دیده ها پنهان شده، به وجود نیاورده بلکه «کیم یو جونگ» خواهر کوچکش به وجود آورده است. کیم یو جونگ که کاندیدای جانشینی رهبر کره شمالی در صورت وقوع هر گونه اتفاق غیرمترقبه است کره جنوبی را تهدید کرد در صورتی که دست از تحریک های خود بر ندارد با حملات نظامی دردناکی رو برو می شود.

 

WireAP_4413876506c1474cb9f2297dcc4c8fa3_4x3_992

 

کیم یو جونگ زن مرموزی است که زندگی او ابهامات بسیاری دارد و برای خوانندگان زندگی نامه او بسیار جالب خواهد بود:

 زندگی نامه

کیم یو جونگ دختر «کیم جونگ ایل» رهبر فقید کره شمالی و همسرش «کو یونگ هوئی» در 26 سپتامبر 1987 متولد شد. کیم یو جونگ جوان ترین فرزند از هفت فرزند کیم جونگ ایل و خواهر کوچک تر «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی و تنها خواهر تنی او است. مادرش «کوی یونگ هویی» عضو تئاتر هنری معتبر «مانسودائه» و همسر قانونی کیم جونگ ایل بود.

 

 

2911F59100000578-3096514-Happy_couple_Kim_Jong_il_sits_with_his_consort_Ko_Yong_hui_mothe-a-6_1432593912089

 

methode_times_prod_web_bin_6887552c-ad0c-11e7-8f75-2b6f1159f66f

او و برادرش «کیم جونگ اون» با توجه به نقاط اشتراکشان در سال های تنها بودن در دوره تحصیل در سوئیس در سال های 1996 تا 2000 روابط نزدیکی با هم دارند. کیم جونگ اون 4 سال از او بزرگ ‌تر است.

 

1

 

کیم یو جونگ در خانه تدریس خصوصی دریافت می کرد و در دهه 1990 و اوایل سال 2000 همراه با کیم جونگ اون در دو مدرسه در نزدیکی شهر «برن» سوئیس ادامه تحصیل داد. او بعدها در دانشگاه نظامی «کیم ایل سونگ» در کره شمالی تحصیلات عالی را ادامه داد و مدت کوتاهی پس از آن در اروپایی غربی تحصیل کرد.

او همچنین در دانشگاه کیم ایل سونگ کامپیوتر خواند.

 

maxresdefault

 

ورود به سیاست

کیم یو جونگ اولین بار در کنار منشی شخصی پدرش و معاون او در سومین کنفرانس حزب کارگران در سپتامبر 2010 دیده شد.

 

kim-yo-jong-edit-1-1-2048x1152-20141127-122013-173

 

در سال 2012 او پست مدیر تور را برای کیم جونگ اون در چارچوب کمیته دفاع ملی ایفا کرد.

برخی گزارش ها حکایت از آن دارد که کیم یو جونگ در اکتبر 2014 و در هنگام بیماری برادرش وظایف دولتی او را ایفا می کرد. در نوامبر 2014، وی به عنوان معاون دایره تبلیغات و تحریکات حزب حاکم معرفی شد، نقشی که به نظر می‌ رسد همچنان ادامه دارد و وظیفه ‌اش رسیدگی به وجهه عمومی برادرش در داخل کشور است.

 

kyj_moranbong230314

 

«مایکل مددن» کارشناس کره شمالی در وب سایت « 38 North» در دانشگاه «جان هاپکینز» گفت: «او به عنوان یکی از نزدیکان کیم، وظایف اداری دیگری را هم انجام می داد - گزارش ها را دریافت و آنها را برای برادرش خلاصه می کرد، دستورالعمل های او را ارسال می کرد و مقامات ارشد را مواخذه می کرد.» او گفت: «این اتفاق همچنین زمانی افتاد که کیم جونگ ایل رهبر سابق در تابستان و پاییز سال 2008 سکته مغزی شدیدی را پشت سر گذاشت.»

 

ارتقاء مقام

کیم نخستین بار در اکتبر 2017 ترفیع رتبه پیدا کرد و عضو دایره سیاسی حزب حاکم شد.

در سال 2018 تصاویری منتشر شد که کیم یو جونگ را در ردیف اول که تنها شامل مردان رده اول حزب حاکم بود، نشان می داد که نشسته و به سخنان برادرش گوش می ‌داد.

 

resized_641192_283

 

جایگاه او در حکومت با ورود او به دفتر سیاسی (پولیت ‌بورو) تقویت شد.

در  تصاویری که در آن سال منتشر شد، کیم یو جونگ در کنار «چوئه ریونگ هائه» دست راست رهبر کره شمالی و معاون رئیس حزب و در نزدیکی «کیم پیونگ هائه» و «او سو یونگ» دبیران حزب حاکم کره شمالی نشسته بود.

 

resized_641190_127

 

در کره شمالی آرایش نشستن شرکت‌ کنندگان در سخنرانی رهبر این کشور پیام‌ های زیادی را به همراه دارد و این عکس نشان می ‌داد که خواهر او به بالاترین رده‌ های حکومت کره شمالی رسیده است.

این در حالی است که در ماه اکتبر گزارش شد که کیم یو جونگ در حزب کارگران ترفیع یافته و در دفتر سیاسی منصوب شده است.

 

مشارکت در المپیک 2018 و حرکت به سمت آشتی

مشارکت کره شمالی در بازی‌ های المپیک زمستانی در کره جنوبی بسیاری را به این گمان برد که روابط میان دو کره در حال گرم شدن است.

کیم یو جونگ در سال 2018 به عنوان اولین عضو خاندان کیم به خاک کره جنوبی قدم گذاشت و توجه جهانیان را به خود جلب کرد.

او زمانی که در جریان مسابقات المپیک 2018 در «پیونگ جانگ» در کره جنوبی در نزدیکی «مایک پنس» معاون رییس جمهور آمریکا نشست، توجه بین المللی را به خود جلب کرد.

کیم یو جونگ نخستین عضو خاندان کیم است که از زمان جدایی دو کره در پایان جنگ جهانی دوم از کره جنوبی دیدن کرده است.

در آن سال، کیم یو جونگ در جریان دیدارش با رئیس جمهور کره جنوبی دعوت برادرش را تسلیم وی کرد.

 

kim-yo-jun-000_zb1v2-02102018-afp

 

آمریکا و کره جنوبی در زمینه ارتباط دیپلماتیک با کره شمالی به توافق هایی رسیدند که به مذاکرات مستقیم واشنگتن و پیونگ یانگ انجامید؛ مذاکراتی که در نهایت بی نتیجه ماند.

 

ap18040482654797

 

«مایک پنس» معاون دونالد ترامپ در بازگشت از مراسم بازی‌ های المپیک زمستانی در گفتگو با واشنگتن پست با اعلام این خبر گفت که دولت آمریکا «حداکثر فشار بین‌ المللی» را به کره شمالی وارد خواهد کرد اما در عین‌حال امکان مذاکرت با پیونگ‌ یانگ را نیز در نظر می‌ گیرد.

معاون ترامپ که برای ابراز مخالفت آمریکا با «تبلیغات کره شمالی در المپیک» راهی سئول شده بود در دیدار با مون‌ جائه این، رئیس جمهور کره جنوبی به تفاهم های جدیدی رسید.

با این وجود پیونگ یانگ به وضوح اعلام کرد که قصدی برای مذاکره درباره توقف برنامه موشکی و هسته‌ ای خود جهت توقف تحریم‌ ها را ندارد.

روابط میان دو کره پس از دو سال قطع کامل راه‌ های دیپلماتیک پس اظهار تمایل رهبر کره شمالی در پیام سال نوی میلادی خود، نسبت به شرکت ورزشکاران و هیات‌ های همراه این کشور در مسابقات المپیک زمستانی و استقبال کره جنوبی از این موضوع رو به بهبودی گذاشته بود.

 

kim-yo-jong

 

در دهه‌ های گذشته و به ویژه در نخستین سال‌ های پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و در زمانی که احتمال نزدیکی دو کره بیش از پیش پررنگ می‌ شد، امکان نقش‌ آفرینی سنتی آمریکا در شرق آسیا کمرنگ شده بود. با این حال عدم تفاهم هسته‌ ای پیونگ‌ یانگ و واشنگتن باعث شدت بی‌ سابقه فعالیت‌ های موشکی کره شمالی تا به امروز شده است. 

 

ظهور در سال 2020

گفته می‌ شود که کیم تمامی برنامه‌ های عمومی برادرش را مدیریت می‌ کند و در عین حال مشاور سیاسی او هم است.

بعد از شکست اجلاس هانوی در سال 2019 و عدم توافق با آمریکا، به نظر می‌ رسید که شاید از عضویت دایره سیاسی حزب کنار گذاشته شده باشد و تنها در اوایل سال 2020 بود که مجددا به عضویت این دایره منصوب شد.

 

 

 

1

 

تداوم غیبت کیم جونگ اون از انظار عمومی و گزارش های تائیدنشده مبنی بر وخامت حال او در آوریل 2020، به گمانه زنی ها درباره جانشینی حتمالی وی مطرح کرد.

آخرین حضور رهبر کره شمالی در مجامع رسمی به روز 11 آوریل (23 فروردین) بر می گشت. کیم جونگ اون در آن روز در جلسه دفتر سیاسی حزب کارگران کره شرکت کرد. غیبت او در مراسم سالگرد تولد کیم ایل سونگ، پدربزرگش در روز 15 آوریل برای بسیاری از تحلیلگران سوال برانگیز بود. 

در این گمانه زنی ها خواهر رهبر کره شمالی یکی از گزینه های اصلی جانشینی او بود.

 

تهدید سئول به قطع روابط 

خواهر رهبر کره شمالی عصر شنبه سئول را به بستن یک دفتر فرهنگی که نماد همکاری با کره جنوبی است و قطع روابط با مقامات این کشور تهدید کرد.

او در بیانیه‌ای از بسته شدن کامل دفتر فرهنگی با کره جنوبی که در شهر مرزی «کائه سانگ» قرار دارد، خبر داد.

گفته می‌شود که سخنان خواهر کره شمالی مرحله بعدی واکنش پیونگ یانگ به سئول و پخش جزوات علیه کره شمالی است. در بخشی از بیانیه خواهر رهبر کره شمالی آمده است: «احساس می کنم زمان آن رسیده که روابط خود با مقامات کره جنوبی را قطع کنیم. ما به زودی اقدام بعدی را انجام خواهیم داد.»

خواهر رهبر کره شمالی پیشتر گفته بود که در صورت تعلل سئول در قطع فعالیت فعالان ضد پیونگ یانگ، کشورش به توافق نظامی که در سال 2018 با کره جنوبی حاصل شد خاتمه می ‌دهد. 

 

تخریب دفتر ارتباط دو کره

تخریب دفتر ارتباط دو کره توسط پیونگ‌ یانگ در روز سه ‌شنبه بار دیگر این موضوع را ثابت کرد که کیم یو‌-جونگ همچنان یکی از قدرتمندترین چهره‌ های این رژیم است که حتی باید به او به عنوان وارث بالقوه مقام رهبری در این کشور نگریست.

اگرچه تاریخ اولین بیانیه رسمی که به نام او در کره شمالی صادر شده به ماه مارس گذشته برمی ‌گردد اما نفوذ او از آن زمان بطور قابل توجهی افزایش یافته و خانم کیم طی چند هفته گذشته در قلب تدوین استراتژی‌ های کره شمالی در قبال همسایه جنوبی قرار گرفته است.

 

 

 

3

 

این خواهر رهبر کره شمالی بود که آخر هفته میلادی گذشته اعلام کرد «دفتر بی‌ فایده ارتباط بین دو کره» باید «کاملا نابود» شود و تنها دو روز پس از آن نیز ارتش کره شمالی این ساختمان را که یکی از نمادهای بازگشت آرامش به روابط دو کره بود، نابود کرد.

خبرگزاری رسمی کره شمالی انفجار ساختمان چهار طبقه این دفتر را که از ماه ژانویه در پی نگرانی ‌ها درباره شیوع ویروس کرونا بسته شده بود، تایید کرد.

به نظر می‌ رسد که این انفجار به ساختمان 15 طبقه‌ ای که در همسایگی آن قرار داشته و در واقع محل اقامت کارمندان کره جنوبیِ مشغول کار در این دفتر بوده نیز آسیب رسانده است.

پیش از بسته شدن این دفتر در ماه ژانویه، 58 نفر از پرسنل کره جنوبی در آنجا مشغول کار بودند.

خبرگزاری رسمی کره شمالی اعلام کرد که این دفتر منفجر شد تا «تفاله‌ های انسانی و کسانی که به آنها پناه داده‌ اند، بهای سنگین جنایاتشان را بپردازند.»

پیونگ ‌یانگ طی 10 روز گذشته بارها همسایه جنوبی خود را در اعتراض به توزیع اعلامیه ‌های ضدحکومتی در مناطق مرزی کره شمالی، تهدید کرده بود.

اگرچه تنها عنوان رسمی خانم کیم عضویت در دفتر سیاسی حزب کارگران کره است، اما او در بیانیه ‌ای که در آخر هفته گذشته منتشر کرد، به طور روشن از این عبارت استفاده کرد: «قدرتی که به من از سوی رهبر، حزب و دولتمان واگذار شده است... »

 

گزینه بعدی رهبری؟

کیم یو جونگ در چند سال گذشته به عنوان یکی از عناصر اصلی ساختار مبهم قدرت در کره شمالی ظهور کرده است.

هر بار که وضعیت کیم جونگ اون نامشخص می ‌شود، نقش او نیز به عنوان جانشین احتمالی برادرش در کانون توجه قرار می ‌گیرد.

با وجود نقش فعال کیم یو جونگ در دولت کیم جونگ اون، این زن در جهان خارج کم تر شناخته شده است.

در ماه ژانویه وزارت خزانه داری آمریکا، کیم یو جونگ، 29 ساله را به همراه دیگر مقامات کره شمالی به دلیل نقض شدید حقوق بشر تحریم کرد.

 

 

 

 

image

 

این نشان می دهد که سابقه او واضح تر از چیزی است که باور آن می رفت و با قدرت خانواده کیم بیش از حد گره خورده است.

کیم یو جونگ یکی از نزدیک ترین ها به رهبر کره شمالی است اما با توجه به ماهیت پدرسالارانه فرهنگ سیاسی کره شمالی، او کاندیدایی برای رهبری در این کشور نیست.

 

قدرت کیم یو جونگ چقدر است؟

درک درست روابط قدرت در کره شمالی کار بسیار سختی است و لذا نمی ‌توان به جمع‌ بندی دقیقی درباره نفوذ کیم یو جونگ رسید.

افسانه‌ های حکومتی و تبلیغاتی این کشورها برای چندین دهه بر میراث پکتو که به کیم ایل سونگ بنیان‌گذار کره شمالی، منتهی می ‌شود تاکید کرده ‌اند. گمان می ‌رود که کیم جونگ اون فرزندانی داشته باشد، اما سن آنها کم است.

خانم کیم به این خانواده تعلق دارد و برای همین رسانه‌ های حکومتی کار سختی برای توجیه انتقال قدرت به او نخواهند داشت. اما این رابطه خانوادگی می‌ تواند در صورت عدم انتخابش او را در چشم رهبر بعدی به تهدیدی جدی تبدیل کند.

«فیودور ترتیتسکی» استاد دانشگاه «کوکمین» سئول می ‌گوید: سرنوشت بسیار مشخصی در انتظار او است، مگر اینکه عضو دیگری از خاندان کیم پا به عرصه بگذارد. یا جایگاه رهبری را تسخیر خواهد کرد یا همه چیز از جمله شاید جانش را از دست بدهد.

 

ایوانکا ترامپِ کره شمالی؟

بسیاری کیم یوجونگ را – از لحاظ شکل و رفتار - شبیه به «ایوانکا ترامپ» دختر بزرگ رئیس جمهور آمریکا دانسته اند. ایوانکا مانند کیم، منافعی جدای از سیاست پدرش دارد. و مانند کیم، ایوانکا سمتی رسمی در دولت خانوادگی اش دارد.

 

 

 

e95d55914664e8d037ba02e48b940946

 

اما به نوشته روزنامه واشنگتن پست، این شباهت ها به همین جا ختم نمی شود. هم کیم و هم ایوانکا ویترین زیبا، خندان و و فریبنده ای را برای پوشش برنامه های مضر و خطرناک سیاسی برادر و پدرشان به ترتیب، فراهم می کنند. به این ترتیب، خواهر رهبر کره شمالی و دختر بزرگ رئیس جمهور آمریکا، نقاط مشترکی در فریبکاری دارند.

 

زندگی شخصی

طبق گزارش‌ ها، کیم یو جونگ در ژانویه 2015 با پسر «چوئه ریونگ هه» دبیر قدرتمند حزب حاکم کره شمالی ازدواج کرده است. با این حال منابع دولتی کره جنوبی صحت این گزارش ها را تایید نکرده اند. اما اگر این شایعه درست باشد، جایگاه او بسیار قدرتمندتر می‌ شود.

 

 

 

5

 

کیم یو جونگ باردار بود و انتظار می رفت در مه 2015 صاحب فرزندی شود. پدر او که هنوز شناسایی نشده، به نظر می رسد یکی از همکلاسی های او در دانشگاه کیم ایل سونگ و یا یک مقام در اتاق 39 حزب حاکم کره، یا مشغول به کار در واحد نظامی مسئول محافظت از رهبر کشور بوده باشد.

گزارش‌ ها نشان می ‌دهد که او لای پر قو بزرگ شده است، و اکثر اعضای خاندان کیم تماس چندانی با او نداشته‌ اند. گفته می‌شود که او یک بار به خاطر سرماخوردگی ساده از مدرسه به بیمارستان منتقل شد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
7 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

کلمات کلیدی کیم یو جونگ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.