پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

عبدالباری عطوان در تحلیلی نوشت:

پشت پرده درگیری لفظی بایدن با پوتین

دلیل اصلی عصبانت ترامپ از پوتین دخالت روسیه در انتخابات به نفع ترامپ نیست بلکه چیزی بزرگتر و مهمتر از آن است.

به گزارش جماران، «عبدالباری عطوان» نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در تحلیلی در روزنامه فرامنطقه ای رأی الیوم نوشت: «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا از همه عرف های دیپلماتیک خارج شد زمانی که «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه را متهم کرد که «قاتل« است و اینکه «وی قلب ندارد»و بهای سنگینی را به دلیل دخالت کشورش در انتخابات آمریکا می پردازد؛امری که سراسیمگی اش و تلاش اش برای شعله ور کردن فتیله «جنگ سرد» با رهبران روسیه را فاش کرد.

پوتین در «اوج ادب» و متانت بود وقتی به این توصیف «وقیحانه»که در شأن رهبران جهان نیست که با رهبران دیگر کشورها این گونه سخن بگویند،واکنش نشان داد وقتی گفت:«زمانیکه ما مردم را ارزیابی می‌کنیم، کشوری را ارزیابی می‌کنیم، مردم دیگر را، در واقع به آینه نگاه می‌کنیم. ما همیشه می‌توانیم خودمان را آنجا ببینیم.»و از بایدن دعوت کرد تا در یک مناظره تلویزیونی زنده که در سراسر جهان پخش می شود شرکت کند، اما رئیس جمور آمریکا پاسخ نداد.

این درگیری لفظی ناگهانی نیست زیرا بایدن رئیس جمهور آمریکا از همان روز نخستی که قدرت را به دست گرفت تأکید کرد که روسیه دشمن اول کشورش است و متهمش کرد که نه فقط در انتخابات آمریکا دخالت کرده است بلکه پشت حمله سایبری بزرگ اخیر است که بیش از 30 نهاد و موسسه امنیتی و اقتصادی آمریکا قرار دارد که خسارت های مادی و معنوی بزرگی به بار آورد.

ما بر این باور نیستیم که پوتین«زیرک» که به لحاظ خونسردی از یخ های سیبری سردتر است به فراخواندن سفیر روسیه برای مشاوره در پاسخ به « تعدی» بسنده کند و این سفیر نیز به سفارتش بر نمی گردد مگر آن که رئیس جمهور آمریکا رسما عذرخواهی کند و در حال حاضر نشانه ای مبنی بر این کار وجود ندارد.

به نظر می رسد که بایدن کشتارهایی که کشورش در افغانستان، عراق، سوریه، یمن و لیبی، جدای از کشتارهای هیروشیما و ناکازاکی و کره مرتکب شده است را فراموش کرده است ولی ما نمی توانیم فراموش کنیم زیرا بیشتر این قربانیان عرب و مسلمان هستند.

بایدن پوتین را قاتل توصیف می کند و تهدید می کند که مجازاتش می کند ولی شاهزاده«محمد بن سلمان» را این گونه توصیف نمی کند؛بن سلمانی که گزارش سازمان اطلاعات آمریکا رسما وی را مسئول قتل،تکه تکه کردن و چه بسا سوزاندن «جمال خاشقجی» روزنامه نگار عربستانی معرفی کرد؛امری که باعث می شود دوگانه گرایی عریان آمریکا را به یاد بیاوریم.

ما روسیه را و قبل از آن اتحاد جماهیر شوروی را تبرئه نمی کنیم که در چچن،افغانستان و چندین کشور دیگر کشتارهایی را مرتکب شد اما تفاوت اساسی در این است که روسیه مدعی رهبری جهان لیبرال نیست که ادعا دارد از آزادی ها حمایت می کند و پرونده های حقوق بشر در همه جهان برایش مهم باشد و ده ها میلیارد دلار در سوریه،لیبی و ونزوئلا برای تغییر نظام ها هزینه کند آن هم با گرسنه کردن ملت ها از طریق محاصره های خفه کننده یا حمایت از مخالفان با سلاح سنگین به بهانه های دموکراسی و حقوق بشر.

فکر می کردیم که با خروج ذلت بار «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا از کاخ سفید «بد دهنی» آمریکایی هم ناپدید می شود ولی چقدر در اشتباه بودیم اکنون این بایدن است که همان راه را می رود اگر چه باید گفت که احتمالا بدتر از ترامپ است و چه بسا این حمله به پوتین تازه اول کار است.

بی تردید واکنش روسیه در عمل با تشکیل ائتلاف جدید با مشارکت چین،روسیه،ایران،کره شمالی و چه بسا دیگر کشورها داده شود و جنگ سرد جدید دو طرفه نخواهد بود و محدود به واشنگتن و مسکو نخواهد بود بلکه این کشورها و کشورهایی که به ائتلاف آنها ملحق می شود را شامل می شود.

چیزی که بایدن را عصبانی کرد دخالت روسیه در انتخابات آمریکا برای موفقیت ترامپ که سیاست هایش با نابودی هیبت و جاه و جلال کشورش و تضعیف وحدت داخلی اش، به روس ها خدمت کرد، نبود بلکه به این دلیل است که احساس کرد کشورش با سرعت به عقب پس زده می شود و جای آن را ائتلاف بین دو قدرت بزرگ می گیرد: یکی صعود کرده یعنی چین که حداکثر تا ده سال دیگر قدرت اقتصادی و نظامی اول جهان می شود و دومی قدیمی که جدید می شود یعنی روسیه که از بحران هایس خارج می شود و اقتصاد و زرادخانه نظامی اش را ترمیم می کند و جایگاهش را در صدر باز می یابد؛جایگاهی که به دلیل رهبران ناتوان و پیر اتحاد جماهیر شوروی و «یلتسین» رئیس جمهور مست و «گورباچف» مزدور غرب، از دست داد.

نزاع بر سر سلطه بر قله جهان بار دیگر با سرعت غیرقابل پیش بینی از سر گرفته می شود و بایدن گلوله «کلامی» نخست را شلیک کرد و خدا می داند کار به کجا می کشد ولی آن چه که ما به عنوان عرب و مسلمان می دانیم این است که ما از این جنگ سرد جدید به دور نخواهیم بود تازه اگر ابزار و سوخت آن نباشیم مانند همه جنگ های سرد یا گرمی که در گذشته رخ داد.

ماجرای جنگ لفظی بایدن و پوتین

در پی حمله شدید رئیس جمهور آمریکا به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز پنجشنبه به سخنان «جو بایدن» همتای آمریکایی درباره خودش، پاسخ داد.

ولادیمیر پوتین در مورد اظهارات بایدن که وی را قاتل توصیف کرد، گفت: «من چه پاسخی به او بدهم؟ به او می گویم: «سلامتی خود را حفظ کن! من برای او آرزوی سلامتی دارم.»

رئیس جمهور روسیه افزود: «اگر به‌طور کلی بخواهم بگویم، در تاریخ هر ملت و هر دولتی سختی‌های فراوان و اتفاقات غم انگیز و خونینی وجود دارد. وقتی ما دیگران را قضاوت می‌کنیم و یا حتی دول دیگر را ارزیابی می‌کنیم ما در واقع انگار همیشه در آینه نگاه می‌کنیم و همواره خودمان را می‌بینیم».

پوتین تصریح کرد: «فتح قاره آمریکا توسط اروپایی‌ها با حذف مردم محلی همراه بود، این یک نسل‌کشی واقعی قبایل سرخ پوست بود. و این با یک دوره سخت و طولانی برده‌داری همراه شد. آمریکایی‌های آفریقایی تبار در خاک ایالات متحده همچنان با بی عدالتی و ظلم رو به‌ رو هستند.»

رئیس‌جمهور روسیه با بیان اینکه مسکو تمایل دارد با واشنگتن همکاری کند، افزود: «اما به شیوه‌ای که به نفع هر دو ما باشد و منافع روسیه را نیز در نظر بگیرد. سران آمریکا مصمم هستند روابط با روسیه را مطابق با خواسته‌های خود شکل دهند، ولی ما بر مبنای منافع خود با آنها همکاری می‌کنیم».

بایدن در مصاحبه با شبکه خبری ای بی سی نیوز با قاتل توصیف کردن پوتین گفته بود: او (پوتین) تاوان دخالت در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا آن را پرداخت خواهد کرد. ما مذاکراتی طولانی داشتیم. شناخت نسبتا خوبی از او دارم. به او گفتم من از شما شناخت دارم و تو هم از من شناخت داری. اگر به این نتیجه برسم که چنین اتفاقی رخ داده است، آماده باشید.

پس از سخنان بایدن روسیه سفیرش را از آمریکا برای بررسی موضوع فراخواند.

تنش‌ها در روابط روسیه و آمریکا از سال‌ها پیش به دلیل چند پرونده از جمله تحولات اوکراین و ادعاهای دخالت در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا شدت گرفته و واشنگتن چندین دور تحریم علیه مسکو وضع کرده است.

 همچنین «کنستانتین کاساچف» نایب رئیس شورای فدراسیون روسیه (مجلس سنا) با بیان اینکه فراخواندن سفیر از واشنگتن تنها اقدام متقابل علیه آمریکا نخواهد بود، گفت اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا ضد همتای روسی، تأثیر منفی بر روابط دوجانبه خواهد داشت.

ویاچسلاو ولودین، رئیس مجلس دومای روسیه نیز به سخنان بایدن واکنش نشان داد و گفت که اظهارات جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده در مورد ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه از روی عقل سلیم نیست.

ولودین در کانال تلگرامی خود نوشت: اظهارات امروز بایدن از روی عقل سلیم نیست. رهبر کشوری که ادعا می کند پرچمدار اصول و اخلاق دموکراتیک است، نمی‌تواند اینگونه رفتار کند. هیچ کس مجاز نیست که در مورد رئیس دولت ما اینگونه صحبت کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.