انس سرور مسلمان پاکستانی ‌تبار، با تبدیل شدن به اولین مسلمان در انگلیس که رهبری حزب کارگر اسکاتلند را به دست می‌ گیرد، به یک سنت خانوادگی ادامه داد.

 

به گزارش جماران، «انس سرور» مسلمان پاکستانی ‌تبار با تبدیل شدن به اولین مسلمان در انگلیس که رهبری حزب کارگر اسکاتلند را به دست می ‌گیرد، به یک سنت خانوادگی ادامه داد.

 

_117310093_hi065260767

 

انس سرور با به دست آوردن 57 درصد از آرای درون ‌حزبی توانست رقیب خود «مونیکا لنون» را شکست دهد.

 

Monica-Anas .png.gallery

 

 

زندگینامه 

اوایل زندگی و حرفه

سرور در 14 مارس 1983 در گلاسکو از «پروین و محمد سرور»، هر دو مسلمان پاکستانی به دنیا آمد.

 

img

 

وی کوچکترین فرزند از میان چهار کودک است و در مدرسه «گرامر هاچسونز» یک مدرسه مستقل در گلاسگو تحصیل کرده است. 

 

GP17855444

 

او زمانی که بچه مدرسه ای بود با «یاسر عرفات» دیدار داشت.

 

Anas-Sarwar-meets-Yasser-Arafat

 

وی در سال 2005 از دانشگاه گلاسگو با مدرک دندانپزشکی عمومی فارغ التحصیل شد و تا سال 2010 که به عنوان نماینده مجلس انتخاب شد، به عنوان دندانپزشک عمومی NHS در پایزلی فعالیت داشت.

سرور در سن 16 سالگی به عضویت کارگران اسکاتلند درآمد و یکی از اعضای اجرایی حزب کارگران جوان اسکاتلندی بود. 

وی بعداً به حزب تعاونی، انجمن فابیان، واحد اتحادیه های صنفی و گروه پروگرس پیوست که به عنوان نایب رئیس آن فعالیت می کرد. 

 

38860176

 

زندگی سیاسی

برای انتخابات پارلمان اسکاتلند 2007، سرور به عنوان نامزد شماره یک لیست منطقه ای برای منطقه گلاسگو انتخاب شد. 

وی یکی از اعضای انجمن سیاست اسکاتلند کارگری بود که مسئول تهیه مانیفست حزب کارگران اسکاتلند برای آن انتخابات بود. تلاش وی برای ورود به «هالی رود» در انتخابات با شکست مواجه شد، زیرا حزب کارگر برای اولین بار کنترل پارلمان اسکاتلند را از دست داد. 

عضو پارلمان: 2010–2015

سرور در انتخابات عمومی 2010 به عنوان نماینده گلاسکوی مرکزی انتخاب شد و جانشین پدرش محمد سرور شد که اولین نماینده مسلمان در انگلیس بود و اکثریت قبلی را افزایش می داد.

 

Mohammad-Sarwar-with-son-Anas-Sarwar

 

وی توسط همکاران برای عضویت در کمیته انتخاب توسعه بین المللی انتخاب شد. منافع پارلمانی وی شامل سیاست خارجی و توسعه بین المللی، با مناطق خاصی از جمله فلسطین و کشمیر بود. 

وی همچنین معاون رئیس گروه پارلمانی همه طرف های مبارزه با فساد بود و از اعضای کمیته لایحه اصلاحات رفاه بود. در ژانویه 2013 ، سرور در جوایز مسلمانان انگلیس جایزه سیاستمدار سال را دریافت کرد. 

در سال 2013، سرور در حمله به «مالیات اتاق خواب» و دولت اسکاتلند به دلیل عدم موفقیت در کاهش بدترین اثرات آن، موضع محکمی گرفت. «مالیات اتاق خواب» به کاهش مزایای مسکن برای آن دسته از افرادی اطلاق می شود که خانه‌ هایشان یک اتاق اضافی دارد. بنا به اعلام فدراسیون ملی مسکن، این اقدامات جدید برای 660 هزار خانواده شاغل به طور میانگین هفته ‌ای 14 پوند هزینه در بر خواهد داشت.

 

4221396001_5565035444001_5565029066001-vs

 

سرور در هنگام رای گیری در مورد لغو آن قانون در پاکستان بود و برای دانشجویان در دانشگاه «هجویری» سخنرانی می کرد و بنابراین به همراه یک نماینده محافظه کار دیگر سبب حذف دو رای محافظه کاران شد. او به دلیل عدم حضورش توسط حزب ملی اسکاتلند مورد انتقاد قرار گرفت. 

در سال 2014، سرور مورد انتقاد قرار گرفت که پسرش را به جای یک مدرسه دولتی به مدرسه «گرامر هاچسونز» مدرسه ای خصوصی و همان مدرسه ای که خودش در آن تحصیل می کرد، فرستاده است. «جان ویلسون» هم حزبی او اظهار داشت: «انس سرور بار دیگر ریاکاری حزب کارگر را برجسته می کند - صحبت از عدالت اجتماعی و دفاع از خدمات عمومی در حالی که فرزند خود را به مدرسه خصوصی می فرستد.»

 

_GFMP_SDR_1450917-anas-sarwar_038

 

از 5 نوامبر 2014 تا 8 مه 2015، سرور وزیر سایه کارگری برای توسعه بین المللی بود. او در ژانویه 2015 جایزه آن سال «روح انگلیس» را در جوایز مسلمان انگلیس دریافت کرد. 

در انتخابات عمومی سال 2015، وی کرسی گلاسکو مرکزی خود را به «آلیسون تولیس» ​​از حزب ملی اسکاتلند باخت.

معاون رهبر حزب کارگر اسکاتلند: 2011–2014

در دسامبر 2011، سرور با کسب 51.10٪ آرا به عنوان معاون حزب کارگر اسکاتلند انتخاب شد. در سال 2012، وی به عنوان هماهنگ کننده کارزار همه پرسی استقلال اسکاتلند برای کارگران اسکاتلند در سال 2014 منصوب شد. 

 

hqdefault (1)

 

این مبارزات در نهایت موفقیت آمیز بود، اسکاتلند با رأی 55٪ به 45٪ برای ماندن در انگلیس رای داد. با این حال ، کارگران اسکاتلند در انتخابات عمومی 2015 با پیروزی چشمگیر حزب ملی اسکاتلند نابود شدند. پس از استعفای «یوهان لامونت» در 25 اکتبر 2014، سرور تا زمان انتخاب رهبر جدید به عنوان سرپرست انتخاب شد. در 30 اکتبر، وی در شام حزب کارگر در گلاسکو از سمت معاونت استعفا داد.

اوایل تصدی عضویت در پارلمان اسکاتلند: 2016–2021

سرور به عنوان عضو اضافی در انتخابات پارلمان اسکاتلند در سال 2016 برای منطقه گلاسگو انتخاب شد.

در سال 2016، وی به عنوان سخنگوی کارگری اسکاتلند در امور بهداشت و ورزش منصوب شد. در سپتامبر 2017 وی اعلام کرد که پس از استعفای «کزیا داگدیل» برای رهبری حزب کارگران اسکاتلند کاندید خواهد شد. وی سرانجام به حریف خود، «ریچارد لئونارد» باخت. 

 

_98809080_candidates

 

در تاریخ 4 اکتبر 2018، وی از سمت خود به عنوان سخنگوی بهداشت و ورزش اخراج شد و اظهار داشت که اخراج را از طریق توییتر دریافته است.

در جریان انتخابات رهبری 2017 ادعا شد که «دیوی مک لچلان» مشاور روترگلن گفته است «اسکاتلند به یک مسلمان سبزه پاکستانی رأی نمی دهد.» در آوریل 2019، پرونده سرور علیه مک لچلان قرار بود توسط کمیته قانون اساسی ملی مورد رسیدگی قرار گیرد از لحاظ فنی متوقف شد، زیرا سرور پرونده خود را در یک بازه زمانی کوتاه ارائه نکرده بود که با هشدار سریع اعلام شود. ریچارد لئونارد اذعان داشت که روند کار ناقص است و برای جلوگیری از حوادث مشابه لازم است کمیته اصلاح شود. 

در نوامبر 2019 سرور به گزارش فاش شده از سال 2015 دسترسی پیدا کرد که کنترل عفونت در بیمارستان دانشگاه ملکه الیزابت را «در معرض خطر» قرار داده بود. «میلی ماین» بیمار 10 ساله در حالی که برای بهبودی از سرطان خون در آنجا بود، در سال 2017 بر اثر عفونت آب در بیمارستان درگذشت. سرور یافته های گزارش فاش شده را در بحث پارلمان اسکاتلند مطرح کرد که در آن وی از از سیستم سلامت ملی گلاسکو و کلاید انتقاد کرد که علی رغم یافته های گزارش، بخش های خاصی از بیمارستان را تعطیل نکردند. وی که یکی از اعضای تشکیل دهنده این پرونده بود، از طرف مادر ماین درخواست پاسخ نخست وزیر «نیکولا استورجن» را کرد. 

 

skynews-nicola-sturgeon-edinburgh_5288028

 

در نوامبر سال 2020، سرور به عنوان سخنگوی حزب کارگر اسکاتلند منصوب شد. 

رهبر حزب کارگر اسکاتلند: 2021 - تاکنون

پس از استعفای ریچارد لئونارد در سال 2021، سرور با کسب 57.56٪ آرا به عنوان رهبر حزب کارگر اسکاتلند انتخاب شد.  سرور و برخی از رسانه ها اظهار داشتند که این امر وی را به عنوان اولین رهبر اقلیت های قومی در یک حزب سیاسی مهم انگلیس قرار داده است، اگرچه سایت  «اسپکتتور» با اشاره به رهبران سیاسی یهودی تبار مانند «بنیامین دیزرائیلی، مایکل هاوارد و اد میلیبند» تایید کرد که وی اولین مسلمان و از نژاد آسیایی است.

ایدئولوژی

سرور به عنوان «حق سیاسی حزب» توصیف می شود، خود را به عنوان یک «براونیت» (طرفدار گوردون برواون) معرفی می کند و منتقد هم «تونی بلر و هم جرمی کوربین» است. وی می گوید گوردون براون نخست وزیر پیشین یکی از قهرمانان سیاسی وی است. در مورد بلر، سرور به شدت از جنگ عراق انتقاد کرده و آن را «بدترین تصمیم سیاست خارجی در طول زندگی اش» خوانده است. 

 

United_with_Labour_launch

 

سرور مخالف خروج از اتحادیه اروپا بود و اصرار داشت که انگلیس برای مقابله با سیاست های ریاضت محافظه کاران نیاز به ماندن در بازار واحد دارد.

سرور علی رغم انتقاد از کوربین در گذشته، اصرار داشت که برنامه های اقتصادی وی «حتی مترقی تر و رادیکال تر» از برنامه های کوربین و جان مک دانل خواهد بود. 

زندگی شخصی

سرور با «فرهین» که دندانپزشک است، ازدواج کرد و این زوج دارای سه فرزند خردسال هستند. او مسلمان است.

 

_117310096_pa-33774806

 

او یک چهارم سرمایه خانواده اش را در اختیار دارد و تجارت عمده فروشی را انجام می دهد.

 

0_GP17855584

 

سرور اولین رهبر غیر سفیدپوست یک حزب سیاسی بزرگ در انگلیس خواهد بود و در گذشته در مورد نژاد پرستی ای که به عنوان یک سیاستمدار آن را تجربه کرده، صحبت کرده است. این نژادپرستی شامل تهدید به مرگ علیه خانواده اش بود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
4 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.