بخشی از وظیفه ریاست جمهوری پاسخگویی به تخریب های ناشی از زلزله، طوفان، گردباد و سایر بلایای طبیعی یا حوادثی مانند تیراندازی های مرگبار جمعی یا حتی اقدامات تروریستی است. و طوفان تگزاس آزمون نخست بایدن محسوب می شود.

 

به گزارش جماران به نقل از رویترز و آسوشیتدپرس، «ناتاشا کاتوریا» پزشک تگزاس که  در 11 کشور طبابت کرده و تبعات طوفان 2014 را که باعث مختل شدن اوضاع در آتلانتا شد، دیده و سال گذشته از همه گیری کووید19 جان سالم به در برده، می گوید که آنها هرگز هفته ای را دلخراش تر از هفته گذشته در تگزاس ندیده اند.

آب و هوای سرد بی سابقه باعث کاهش منابع آب و برق در بیمارستان ها در گستره وسیعی از تگزاس شده است. ارائه خدمات برق و آب در حال از سرگیری بود، اما بسیاری از خانه ها و برخی بیمارستان ها هنوز جمعه هم دسترسی به این منابع نداشتند. نیمی از جمعیت ایالت تحت دستور «باید آب جوشانده شود» هستند تا اطمینان حاصل شود که آب سالم است.

کاتوریا، که در چندین اتاق اورژانس در منطقه «آستین» کار می کند، گفت: این وضعیت بیش از کووید ما را در منگنه قرار داد.

بسیاری از کارکنان بیمارستانی که در طول هفته در مراکز درمانی اقامت داشته اند - می دانند که در خانه ها گرما و آب وجود ندارد. حداقل بیمارستان ها ژنراتور برق دارند. برخی از آنها آب را برای پر کردن مخازن یا تانکرهای آب  حمل می کردند. دیگران آب داشتند اما آب آشامیدنی نداشتند.

پزشکان در آستین، هیوستون و منطقه دالاس کمبود آب را بزرگترین مشکل خود دانستند. دستگاه های دیالیز بدون آب کار نمی کنند، تجهیزات جراحی را نمی توان ضدعفونب کرد و دست ها را نمی توان شست.

دکتر «نیل گاندی» پزشک اورژانس و مدیر پزشکی منطقه ای در هفت بیمارستان هوستون گفت که اوضاع سختی بود اما خوشبختانه این امکانات تا بعد از ظهر جمعه با 90 درصد ظرفیت عملیاتی بودند.

«جان هندرسون» رئیس سازمان بیمارستان های روستایی و اجتماعی تگزاس گفت: بیمارستان های روستایی در سراسر تگزاس نه تنها در حال درمان بیماران تحت شرایط سخت هستند، بلکه به عنوان «مراکز گرمایشی» برای افراد سالم نیز عمل می کنند.

آمبولانس ها برای جابجایی مردم در جاده هایی که پاکسازی نشده بودند تلاش می کردند زیرا در شهرهای تگزاس نمک کافی در دسترس نیست. 

گاندی گفت که این هفته در هوستون مواقعی وجود داشت که کل محله ها به راحتی به خدمات پزشکی فوری دسترسی نداشتند.

بیمارستان ها توالت های قابل حمل را راه اندازی کرده اند و بیماران دیالیزی در حد توان معالجه هایشان را به تأخیر می انداختند.

کاتوریا گفت: «ما نگران این هستیم. وقتی هوا گرم شود لزوماً پایان کار نیست.»

بحران طوفان زمستانی، سرما و یخبندان در تگزاس آمریکا وارد پنجمین روز شده است و مردم در این ایالت تگزاس همچنان با کمبود شدید آب آشامیدنی و غذا رو‌برو هستند.

شمار جان ‌باختگان طوفان زمستانی در تگزاس و اوکلاهما که با شرایط بد آب و هوایی مواجهند، به دست ‌کم 59 تن افزایش یافته؛ این در حالی است که گفته می ‌شود طوفان برف دیگری در راه است.

بیش از 190 هزار مشترک در تگزاس هنوز برق ندارند. 13 میلیون نفر نیز هنوز آب آشامیدنی سالم ندارند و آب را پیش از مصرف باید بجوشانند. تصاویر رسانه‌ ها نشان می‌ دهد برای خرید کپسول گاز و آب آشامیدنی سالم صف‌ های طویل و متعددی تشکیل شده است.

مجری شبکه محلی ‌ای بی سی نیوز در شهر هیوستون با انتشار تصاویری در فضای مجازی نوشت: اینجا کشور جهان سومی نیست، اینجا هیوستون تگزاس است، مردم با سطل و ظرف در صف ایستاده اند تا از شیر آب در «هادن پارک» آب پُر کنند.

 دولت آمریکا در این ایالت وضع فوق‌العاده اعلام کرده است. این نخستین بحرانی است که البته پس از بحران کرونا که پیشتر آغاز شده بود، آزمونی برای دولت جدید آمریکا محسوب می شود. بایدن پس از طوفان های زمستانی که تگزاس، اوکلاهما و ایالت های همجوار را در یخ زدگی عمیق غیرمعمولی فرو برده است، مهارت های مدیریت بحران خود را آزمایش می کند.

بایدن در تاریخ 20 ژانویه وارد کاخ سفید شد و قول داد که با یک سری از بحران ها مقابله کند، بحران هایی که بیماری همه گیر کرونا و تأثیرات ناگهانی آن بر اقتصاد استارتش را زد. وی از نژاد پرستی سیستماتیک و تغییرات اقلیمی به عنوان اولویت های اصلی خود یاد کرد. و اکنون او با طوفانی روبرو است که نه تنها آمریکایی ها را به خطر انداخته بلکه حمل و نقل و تجویز میلیون ها دوز واکسن ویروس کرونا را به تأخیر انداخته است.

بایدن روز جمعه گفت که امیدوار است این هفته به تگزاس سفر کند اما نمی خواهد حضور او و همراهانش حواس ها را از روند بهبود پرت کند.

بایدن درباره مقامات تگزاس گفت: «آنها با جان و دل کار می کنند تا از افراد خود مراقبت کنند.» وی گفت اوایل هفته آینده درباره سفر احتمالی اش تصمیم خواهد گرفت.

بایدن، که در طول مبارزات انتخاباتی خودش را به عنوان کاندیدای باتجربه و همدلی که ملت در این لحظه به آن نیاز داشتند، معرفی کرد، در چندین جبهه کار می کند تا وضعیت را بهبود بخشد - و از تکرار اشتباهات پیشینیانی که با پاسخ های غیرکافی در زمان فاجعه به دام افتادند، جلوگیری کند.

بخشی از وظیفه ریاست جمهوری پاسخگویی به تخریب های ناشی از زلزله، طوفان، گردباد و سایر بلایای طبیعی یا حوادثی مانند تیراندازی های مرگبار جمعی یا حتی اقدامات تروریستی است.

برخی از روسای جمهور آمریکا این موارد را بهتر از دیگران مدیریت کرده اند.

جورج دبلیو بوش پس از حملات تروریستی 11 سپتامبر 2001 برای رهبری خود ستایش شد اما چهار سال بعد واکنش دولتش به فاجعه انسانی که پس از طوفان کاترینا رخ داد، انتقادات بسیاری را برانگیخت.

دونالد ترامپ هم به دلیل انداختن رول های دستمال کاغذی به میان جمعیتی در پورتوریکو که در سال 2017 با طوفان ماریا در جزیره متحمل خسارات گسترده ای شده بودند، مورد انتقاد قرار گرفت. وی از پرتاب دستمال ها دفاع کرد و مدعی شد مردم با این کار سرگرم می شوند.

همین هفته «تد کروز» سناتور جمهوری خواه از تگزاس نشان داد که یک حرکت بد در طول یک بحران با چه سرعتی می تواند به یک فاجعه در روابط عمومی یک سیاستمدار تبدیل شود.

کروز به دلیل سفر به مکزیک مورد حمله قرار گرفت در حالی که رای دهندگان وی بدون برق، گرما و آب آشامیدنی بودند. توضیحات او - که دخترانش به دلیل اینکه خارج از مدرسه بودند، برای فرار تلاش می کردند - به ویژه نگران کننده بود. بعداً کروز اذعان کرد که این سفر یک اشتباه بوده است.

رئیس جمهور در حال به روزرسانی منظم کارمندان خود است و وضعیت اضطراری را در تگزاس، اوکلاهما و لوئیزیانا اعلام کرده است. وی روز جمعه گفت که به زودی فاجعه بزرگی را در ایالت تگزاس اعلام خواهد کرد و از آژانس های فدرال خواسته است منابع بیشتری را برای رفع این آسیب ها شناسایی کنند.

آژانس مدیریت اضطراری فدرال همچنین ده ها ژنراتور و لوازم از جمله سوخت، آب، پتو و وعده های غذایی آماده را به مناطق آسیب دیده رسانده است.

بایدن با فرمانداران هفت ایالت که بیشترین آسیب را از هوای زمستانی دیده اند صحبت کرده است. 

«کوین استیت» فرماندار جمهوری خواه اوکلاهما، یکی از طرفداران سرسخت ترامپ، خیلی سریع بایدن را به دلیل اقدام سریع در مورد فاجعه ستایش کرد.

بایدن، اگر تصمیم داشته باشد هفته آینده به تگزاس سفر کند، می تواند از این سفر استفاده کند تا اظهار نظر کند که تغییرات آب و هوایی خطری واقعی است و باید مقابله با آن بدون خطا ادامه یابد. اما او باید مراقب باشد که این کار را با نوعی سرزنش کردن انجام ندهد.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.