کابینه ائتلافی «ماریو دراگی» طیف ‌های گوناگونی از جریان‌ های سیاسی از حزب دموکرات و جریان راست افراطی به رهبری «ماتئو سالوینی» موسوم به «لیگ» گرفته تا حزب راست میانه «فورزا ایتالیا» به رهبری برلوسکونی را شامل می‌ شود.

 

به گزارش جماران به نقل از شبکه سی ان ان، پس از معرفی «ماریو دراگی» به عنوان نخست وزیر و اعلام کابینه منتخب از طیف های سیاسی کشور، دولت جدید ایتالیا شکل گرفت.

ماریو دراگی اقتصاددان برجسته و رئیس سابق بانک مرکزی اروپا که پیشتر از سوی رئیس جمهور ایتالیا مامور تشکیل کابینه شده بود، روز جمعه رسما ریاست دولت را پذیرفت و به عنوان نخست وزیر جدید این کشور معرفی شد.

دراگی پس از ملاقات و گفت و گو با «سرجیو ماتارلا» رئیس جمهور ایتالیا و پذیرفتن این مسئولیت، 23 عضو کابینه خود را معرفی کرد.

کابینه ائتلافی ماریو دراگی طیف ‌های گوناگونی از جریان‌ های سیاسی از حزب دموکرات و جریان راست افراطی به رهبری «ماتئو سالوینی» موسوم به «لیگ» گرفته تا حزب راست میانه «فورزا ایتالیا» به رهبری «سیلویو برلوسکونی» را شامل می ‌شود.

کابینه 23 نفری که 15 مرد و 8 زن در آن عضویت دارند، از 15 مسئول سیاسی و 8 تکنوکرات تشکیل شده است.

در فهرست ارائه شده از «لوئیجی دی مایو»‌ رهبر جنبش پنج ستاره به عنوان وزیر خارجه ایتالیا نام برده شده و «جیان ‌کارلو جیورجتی»‌ مسئول ارشد جریان راست افراطی «لیگ» در راس وزارت صنعت این کشور گمارده شده است.

«آندریا اورلاندو»‌ دیگر مسئول سیاسی از حزب دموکرات، بنا به فهرست ارائه شده قرار است سکان هدایت وزارت کار را در دست بگیرد.

در میان تکنوکرات ‌ها «لوچیانا لامورگز» در راس وزارت کشور ایتالیا باقی می‌ ماند و «دانیِل فرانکو» فرد شماره دوی بانک مرکزی ایتالیا به عنوان وزیر اقتصاد وارد کابینه می ‌شود. «مارتا کارتابیا» هم وزیر دادگستری در دولت دراگی خواهد بود.

دراگی فردی را برای وزارت اروپا انتخاب نکرد و انتظار می رود که خودش عهده دار امور اروپایی باشد.

کابینه دراگی همچنین صاحب یک وزارتخانه جدید به نام «انتقال محیط‌ زیستی» شده که برای ریاست آن یک فیزیکدان و متخصص هوش مصنوعی به نام «روبرتو چینگولانی» انتخاب شده است.

ماریو دراگی که به دلیل ایفای نقش در حل بحران بدهی منطقه یورو در سال 2012 به «سوپر ماریو» شهرت یافته، پس از به نتیجه نرسیدن مذاکرات برای احیای مجدد کابینه ائتلافی جوزپه کونته ابتدای ماه جاری مامور تشکیل یک کابینه غیر سیاسی شده بود.

جوزپه کونته اوایل ماه ژانویه به دلیل کنار کشیدن یکی از احزاب ائتلافی از دولت مجبور به استعفا شده بود و تلاش ‌ها در نهایت برای ترمیم کابینه ائتلافی کونته به شکست انجامید.

«ماتئو رنتزی» نخست وزیر پیشین ایتالیا که چندی پیش با خارج کردن وزرایش از دولت کونته باعث سقوط آن شد، در واکنش به ترکیب دولت جدید در توئیتی نوشت: «یک تیم بلندپایه با ارزش افزوده فوق العاده.»

رنتزی به برنامه ‌های کونته در مورد نحوه صرف کردن کمک‌ های اتحادیه اروپا برای احیای اقتصاد ایتالیا اعتراض داشت و به همین دلیل از دولت خارج شد.

ایتالیا همواره با بحران ‌ها، تنش ‌ها و رسوایی ‌های سیاسی روبرو بوده است. از پایان جنگ جهانی دوم تاکنون بیش از 60 دولت در این کشور بر سر کار آمده و تغییر کرده‌ اند.

دولت دراگی یک دولت ترکیبی فن سالار و سیاسی است و مراسم تحلیف وی روز شنبه برگزار می ‌شود و نشست ویژه پارلمان برای دادن رای اعتماد به اعضای کابینه او از روز دوشنبه آغاز خواهد شد.

همه احزاب سیاسی ایتالیا، به غیر از حزب راستگرای «برادران ایتالیا»، گفته اند که از دولت جدید حمایت خواهند کرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.