جنبش انصار الله یمن همزمان با حمله گسترده به جنوب عربستان سعودی نبرد برای کنترل شهر مهم و تاریخی مأرب را نیز آغاز کرد.

 

به گزارش جماران، عبدالباری عطوان نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در سرمقاله روزنامه فرامنطقه ای رأی الیوم نوشت :بسیاری از جمله ما از حمله گسترده انصار الله یمن در صبح روز چهارشنبه به فرودگاه بین المللی«ابها» یکی از مهمترین فرودگاه های عربستان سعودی در جنوب این کشور با چهار پهپاد که به گفته سرتیپ«یحیی سریع» سخنگوی نظامی انصار الله با دقت اهداف خود را مورد اصابت قرار دادند، شگفت زده شدیم.

دلیل شگفت زدگی همه این است که این حمله با سخنان اخیر«جو بایدن» رئیس جمهور جدید آمریکا در نخستین سخنرانی اش درباره سیاست خارجی دولتش همزمان شد که اعلام کرد فروش همه تسلیحات را به عربستان به عنوان مقدمه ای برای پایان جنگی که فاجعه انسانی استراتژیک توصیف کرد و دولتش به کنگره اطلاع داد که قصد دارد جنبش «انصار الله» یمن را از فهرست تروریسم حذف کند.

یک منبع یمنی به روزنامه رأی الیوم گفت که این حمله که فرودگاه ابها را صبح روز چهارشنبه هدف قرار داد چندین دلیل دارد:

نخست: پاسخ به حملات هوایی ائتلاف عربستان سعودی به نیروهای دولت صنعا که اکنون حمله سختی را برای کنترل شهر«مأرب» آخرین پایگاه دولت به اصطلاح قانونی یمن  آغاز کرد که در آن میدان های نفتی اصلی یمن وجود دارد.

دوم: فرودگاه ابها به دو بخش مدنی و نظامی تقسیم شده است که از آن هواپیماهای نظامی برای بمباران یمن به پرواز در می آیند زیرا این فرودگاه بزرگترنی و نزدیکترین فرودگاه به مرزهای یمن (120 کیلومتر) است و پهپادهای انصار الله بخش جنگی این فرودگاه را هدف قرار دادند و شماری از هواپیماهای نظامی را منهدم کردند.

سوم: رهبران انصار الله به این نتیجه قطعی رسیده اند که جنگنده های«اف16» ساخت آمریکا که یمن را تقریبا به شکل روزانه بمباران می کنند بدون کمک دولت آمریکا و چراغ سبز آمریکایی ها نمی توانند این کار را بکنند و ادامه بمباران یمن توسط عربستان با موافقت آمریکا صورت می گیرد و همه حرف و حدیث ها درباره توقف جنگ فقط در حد حرف و به منظور مصرف دیپلماتیک است.

چهارم:افزایش ارسال پهپادهای بمب گذاری شده در روزهای اخیر وسیله ای برای فشار به منظور پایان محاصره یمن و بازگشایی فرودگاه های یمنی از جمله فرودگاه بین المللی صنعا و توقف توقیف کشتی های سوخت و کالاهای دیگر در بندر «الحدیده» است.

دکتر «هشام شرف» وزیر خارجه دولت صنعا موضع گیری را در پیامی به سعودی ها و آمریکایی خلاصه کرد که مضمونش این است: زمانی که حملات شما به اراضی ما تمام شود حملات موشکی و پهپادی ما به عمق خاک عربستان متوقف می شود.

نکته قابل توجه این است که این شدت بخشیدن حملات به اراضی عربستان توسط انصار الله یمن با سفر «مارتن گریفیت»فرستاده سازمان ملل به تهران برای نخستین بار طی سال های اخیر و سفر «تیموتی لیندرکینگ»فرستاده جدید آمریکا در امور یمن به ریاض پایتخت عربستان در چارچوب تهیه پیش نویس توافق برای توقف جنگ در یمن صورت گرفته است اما هیچ کدام از این دو فرستاده با هیچ مسئولی از دولت صنعا در چارچوب این اقدامات و تلاش ها دیدار نکردند و شاید حمله به فرودگاه ابها یادآوری این نکته است که هیچ گونه راه حلی بدون رایزنی با صنعا وجود ندارد.

حمله به فرودگاه ابها و سوختن یک هواپیمای غیرنظامی ، بعد از حملات مشابه و خطرناک تر به تأسیسات نفتی شرکت آرامکوی عربستان در «جده» ، «بقیق»و «خریص» و حمله به یک نفتکش در بندر جده با قایق های بمب گذاری شده تحولی خطرناک به شمار می رود و پیامی است که بار دیگر تأکید می کند هیچ گونه صلحی بدون عبور از دروازه صنعا امکان پذیر نیست.

کنترل شهر تاریخی مأرب فصل نخست و مهم از جنگ یمن را به پایان می رساند آن هم با توجه به گسیل کردن نیرو به شکل بسیار گسترده توسط دو طرف نزاع در یمن و ثروت نفتی آن عنوان مهم و غنیمت بزرگ به شمار می رود و به نظر می رسد که نبرد آن بزرگترین و مهمترین نبرد در جنگ یمن به شمار می رود که از شش سال پیش آغاز شد.

 

جزئیات حمله اخیر انصارالله به عربستان

سخنگوی نیروهای مسلح یمن روز گذشته-چهارشنبه- اعلام کرد که یگان پهپادی ارتش و کمیته‌های مردمی آشیانه‌های جنگنده‌های سعودی را در فرودگاه بین‌المللی «ابها» عربستان با چهار فروند پهپاد هدف قرار دادند.

یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح یمن اعلام کرد که یگان پهپادی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن ظهر روز چهارشنبه به وقت محلی آشیانه‌های جنگنده‌های سعودی را در فرودگاه بین‌المللی «ابها» با چهار فروند پهپاد از نوع «صماد ۳» و «قاصف ۲K» هدف قرار داده است.

وی با اشاره به اینکه این حمله دقیق و ضربات مهلک بوده است، تاکید کرد: هشدار می‌دهیم که رژیم متجاوز سعودی همه هشدارهای قبلی ما را نادیده انگاشته است و به طور مکرر از فرودگاه‌های غیرنظامی برای اهداف نظامی استفاده کرده است.

سریع تاکید کرد: این حمله به آشیانه‌های جنگنده‌های سعودی، در واکنش به ادامه بمباران و محاصره ظالمانه علیه کشور ماست.

سخنگوی نیروهای مسلح یمن افزود: عملیات ما تا زمانی که جنگ و محاصره یمن ادامه دارد، استمرار خواهد یافت.

وی بیانیه خود را با آیه قرآنی «فَمَنِ اعْتَدَی عَلَیْکُمْ فَاعْتَدُوا عَلَیْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدَی عَلَیْکُمْ» (پس هر کس به شما تعدی کرد، همانند آن بر او تعدی کنید) به پایان برد.

در همین حال، «هشام شرف» وزیر امور خارجه دولت نجات ملی یمن در صنعا گفت: حملات انصارالله علیه عربستان و نیروهای وفادار به دولت مستعفی یمن زمانی متوقف خواهد شد که ائتلاف تحت رهبری ریاض، حملاتش را علیه یمن متوقف کند.

 شرف در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: پیام امروز را به دولت جدید آمریکا و سعودی ها می دهم: آن هنگام که حملاتتان را به سرزمین های تحت کنترل دولت نجات ملی متوقف کنید، حملات ما به سمت شما نیز خیلی ساده متوقف خواهد شد.

اظهارات شرف در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره تداوم حملات پهپادی به عربستان و درگیری های میان حوثی ها و نیروهای دولت مستعفی بمن در منطقه مأرب واقع در شرق صنعا صورت گرفت.

وی در این باره تاکید کرد: نیروهای انصارالله در این منطقه علیه تروریست هایی وارد عمل شده است که با نیروهای عبد ربه منصور هادی همراه شده اند.

وزیر خارجه یمن با اشاره به اینکه در هیچ فرایند صلحی نمی توان حوثی ها را نادیده گرفت، اظهار کرد: انصارالله طرف بسیار مهم در فرایند صلح به شمار می روند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.