رئیس‌جمهور جدید آمریکا در تشریح سیاست خارجی دولت خود در موضوع جنگ یمن مدعی شد که قصد دارد به این جنگ پایان دهد اما چه جنگی، جنگی که در دوره معاونت او برای رئیس جمهور امریکا کلید خورده بود.

 

به گزارش جماران، «جو بایدن» رئیس‌جمهور جدید آمریکا، که روز پنجشنبه به وزارت خارجه این کشور رفته بود، اظهارات متناقضی را در مورد یمن بیان داشت. وی از یک سو گفت ‌«این جنگ باید پایان یابد.» به همین دلیل، ایالات متحده حمایت خود از عملیات نظامی در یمن و صادرات اسلحه به همین منظور را متوقف می ‌کند. و از سوی دیگر (که اثباتی برای پوچ بودن ادعاهایش است) گفته که آمریکا با وجود تغییر سیاست ‌اش در قبال جنگ یمن، عربستان سعودی را در دفاع از قلمرو و مردمش حمایت می کند.

این سخنان بایدن گرچه با استقبال برخی از جمله سازمان ملل متحد روبرو شد، اما سعودی‌ها از چنین دستورکاری عمدتا نفع می ‌برند، گرچه آنها هم به‌ناچار باید سیاست خود را در برخی زمینه‌ ها به ‌خصوص ماجرای جنگ یمن تعدیل کرده و به مشارکت واقعی حوثی‌ ها در قدرت سیاسی تن در دهند.

اعلام حمایت از سعودی در دفاع از خود، در واقع گونه ای پیام دلگرم کننده برای آل سلمان بود و بی جهت نبود که سعودی ها بلافاصله پس از این بخش از اظهارات بایدن، به طور محتاطانه از آن استقبال و تنها این بخش از سخنان او را برجسته کردند.

واقعیت این است که نمی‌ توان به سیاست صلح‌ جویانه دموکرات‌ ها درباره بحران یمن خوش‌ بین بود و به آن اعتباری بخشید زیرا اساسا ائتلاف عربی - آمریکایی به سرکردگی عربستان از 6 فروردین 1394 یعنی زمانی که او معاون رئیس ‌جمهور آمریکا (باراک اوباما) بود، حملات ضدانسانی خود علیه مردم یمن را آغاز کرد. این حملات که حدود شش سال از آن می ‌گذرد، تاکنون به نابودی زیرساخت‌ های یمن و گسترش فقر، بیکاری، گسترش بیماری ‌های واگیردار و قحطی در این کشور فقیر عربی منجر شده است.

 

56231648_401

 

این جنگ در 6 سال گذشته علاوه بر کشته شدن بیش از 100 هزار نفر، به آوارگی میلیون ‌ها یمنی و به گزارش سازمان ملل متحد منجر به شکل ‌گیری «بدترین فاجعه انسانی» قرن شده است. قحطی و گرسنگی یمن را فرا گرفته و تصاویر کودکان نحیف این کشور در چند سال گذشته بارها حامیان حقوق بشر و مقام ‌های سازمان ملل متحد را برافروخته است.

آن چه اکنون باعث شده دولت بایدن به سمت پایان جنگ یمن حرکت کند، گزینه ای انتخابی نبوده است بلکه دولت بایدن خود را ناچار می ‌بیند که به صورت دیگری برای پایان دادن به جنگ یمن وارد عمل شود. بایدن در این زمینه تحت فشار افکار عمومی داخلی و مخالفت جهانی با تداوم نسل‌ کشی یمنی ‌ها، در کارزار انتخاباتی، وعده داد هم ممنوعیت سفر که با دستور مهاجرتی ترامپ صورت گرفت، لغو شود و هم حمایت واشنگتن از جنگ عربستان در یمن  پایان یابد.

دوم این که هنگام شروع عملیات برای تصرف یمن و خارج کردن صنعا از کنترل انصارالله و خلع سلاح این جنبش، «محمد بن نایف» ولیعهد سعودی بود که دموکرات ها رابطه بسیار خوبی با وی برقرار، و سرمایه گذاری زیادی روی او کردند اما اکنون بن نایف در حبس خانگی به سر می برد و بن سلمان نیز با اقدامات خود پل های پشت سرش را خراب کرده و بی شک دولت جدید آمریکا تمام  تخم مرغ هایش را در سبد شاهزاده جوان نخواهد گذاشت و شاید به همین علت از بدو تصدی امور، ادعا کرده است فروش تسلیحات تهاجمی به سعودی و امارات را تعلیق می کند.

مطرح کردن اسناد قتل «جمال خاشقچی» نیز شاید شروع پروژه ای باشد که مقصودش صرفا حذف ولیعهد کنونی از قدرت و جایگزینی آن با گزینه مدنظر دموکرات هاست.

در عین حال سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از حذف نام انصارالله یمن از فهرست گروه ‌های ترویستی خبر داده است. جنبش انصارالله 10 روز مانده به پایان دوره زمامداری دونالد ترامپ در کاخ سفید در لیست گروه‌ های ترویستی جای گرفته بود.

این تصمیم آمریکا واکنش محتاطانه و خوش بینی اندک یمنی ها را به دنبال داشت.

شبکه المنار همراه با پخش تصویر کودک یمنی که لبخندی بر لب داشت، گزارش داد: کسانی که این لبخند را از کودکان یمنی گرفتند نمی توانند صرفا با یک تصمیم لبخند آنها را برگردانند مگر این که تصمیم جدید آمریکا بتواند پدر و مادر این کودک یمنی را از زیر خروارها خاک بیرون بیاورد و به او برگرداند. کودکانی که پدر و مادر خود را بر اساس دستوری که شش سال پیش از همانجا در آمریکا صادر شد، از دست دادند.

«حمید عاصم» عضو هیئت ملی مذاکره کننده یمنی گفت: آمریکا عامل اصلی جنگ و تجاوز علیه ملت یمن است و خودش می تواند این تجاوزات را متوقف کند.

مردم یمن می گویند اگر صداقت دارید، جنگ را متوقف کنید و بنادر و فرودگاه ها را باز کنید. «محمد عبدالسلام» سخنگوی رسمی و رئیس هیئت مذاکره کننده انصارالله در مذاکرات صلح یمن هم همین را می گوید و در حساب توئیتری خود نوشت، «راه واقعی برقراری صلح در یمن، توقف تجاوزات و رفع محاصره است».

«علی المحطوری» نویسنده و کارشناس سیاسی یمنی گفت: آمریکا در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما تصمیم به این جنگ را اتخاذ کرد و آن را ادامه داد و در زمان دونالد ترامپ ادامه یافت و اکنون در دوره ریاست جمهور جو بایدن شاهد گفتمان جدیدی هستیم ولی این گفتمان اصل مسئله را که توقف جنگ و پایان محاصره است هدف قرار نمی دهد.

 

47385460_303

 

«محمد علی الحوثی» عضو شورای عالی سیاسی یمن هم واکنش دقیقی به ادعای بایدن مبنی بر توقف حمایت از جنگ علیه این کشور داشت و تاکید کرد که «یمنی‌ ها فریب این حرف‌ ها و ادعاها را در هیچ شکل آن نمی‌ خورند».

چه آمریکا از عربستان حمایت کند یا نکند، هیچ چیز نمی تواند عربستان را از مسئولیت ریختن خون یمنی ها طی شش سال پیاپی تبرئه کند. هر چند این تصمیم جدید آمریکا باعث درک بیشتر و بهتر از نقش آمریکا در ریختن این خون ها می شود اما اگر تصمیمی جامع نباشد، نمی تواند سعودی ها و دیگران را از ادامه محاصره و تجاوز منع کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.