ترامپ که روز گذشته پایان کارش رقم خورد همچنان برای حزب جمهوریخواه آمریکا دردسر ایجاد می کند و دردسر جدیدش حزبی است که قصد دارد ایجاد کند.

 

به گزارش جماران، «دونالد ترامپ» که با اقدامات خود و جنجال هایی که در چهار سال ریاست جمهوری اش در آمریکا و جهان ایجاد کرد باعث شکست خود در انتخابات ریاست جمهوری و شکست جمهوریخوان در انتخابات کنگره شد حالا با تلاش برای ایجاد حزب مشکل جدی برای حزب جمهوریخواه ایجاد می کند.

قصد «دونالد ترامپ» برای ایجاد حزب جدید پس کنار رفتن اش از قدرت دردسر جدیدی برای حزب جمهوریخواه به شمار می رود.

«ادوارد واگان» کارشناس علوم سیاسی در دانشگاه «ایلینوی» گفت که قصد دونالد ترامپ  رئیس جمهور آمریکا برای ایجاد حزب جدید منجر به ایجاد شکاف و چند دستگی میان هواداران حزب جمهوریخواه می شود.

واگان در گفت و گو با نووستی روسیه گفت که  در صورتی که ترامپ «حزب میهن پرست» را برای رقابت با جمهوریخواهان ایجاد کند به احتمال زیاد به حزب جمهوریخواه آسیب می زند.

وی افزود که ترامپ باعث می شود که رای دهندگان به حزب جمهوریخواه دچار چند دستگی و اختلاف شوند و دموکرات ها آن وقت می توانند با اکثریت برنده شوند.

ایجاد حزب توسط ترامپ یادآور انتخابات سال1968 است که در آن زمان «جورج والس» فرماندار ایالت «آلاباما» حزب مخصوص به خود را ایجاد کرد و باعث ایجاد شکاف میان دموکرات و پیروزی«ریچارد نیکسون» در انتخابات شد.

برخی منابع آمریکایی گفتند که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در تلاش برای حفظ نفوذ خود پس از ترک کاخ سفید، در روزهای اخیر درباره ایجاد یک حزب سیاسی جدید با مشاوران خود گفت‌و‌گو کرده است.

ترامپ که در یک پیام ویدیویی با مردم آمریکا خداحافظی کرده است،  قبل از مراسم تحلیف جو بایدن، ۸ صبح چهارشنبه به وقت شرق آمریکا، واشنگتن را به مقصد پایگاه «اندروز» ترک کرد تا در مراسم رسمی خداحافظی از سمت ریاست‌ جمهوری شرکت کند.

اما به اعتقاد بسیاری از ناظران بین‌المللی ترامپ و ۷۵ میلیون نفری که در انتخابات سوم نوامبر ۲۰۲۰ به او رای دادند، از صحنه سیاسی ایالات‌متحده حذف نمی‌شوند و جنبشی که او رهبری می‌کند با آغاز به کار دولت بایدن فروکش نخواهد کرد.

به گزارش وال استریت ژورنال، ترامپ درباره پایه‌گذاری یک حزب سیاسی جدید با مشاوران و افراد نزدیک به خود گفت‌و‌گو کرده است. به گفته برخی منابع آگاه ترامپ قصد دارد این حزب‌ جدید را «حزب میهن‌پرست» (Patriot Party) نامگذاری کند.

 نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که ترامپ در بین هوادارانش و رای‌دهندگان به جمهوریخواهان پایگاه قدرتمندی دارد.

کاخ سفید هنوز درباره گزارش شکل‌گیری حزب سیاسی جدید ترامپ اظهار نظر نکرده اما وال استریت ژورنال می‌نویسد: ایجاد یک حزب سیاسی جدید به زمان، سرمایه و منابع گسترده‌ای نیاز دارد و روشن نیست ترامپ تا چه اندازه در زمینه آغاز یک حزب تازه، جدیت دارد. به طور سنتی جریان سوم یا حزب سوم در انتخابات ملی از حمایت گسترده برخوردار نیستند و نمی‌توانند نقشی اساسی در این زمینه ایفا کنند. از سوی دیگر ترامپ برای ایجاد یک حزب جدید با مخالفت مقامات حزب جمهوریخواه مواجه خواهد بود.

این گزارش در عین حال به پایگاه اجتماعی ترامپ اشاره می‌کند، حامیانی که تا پیش از این حتی طرفدار جمهوریخواهان نبودند.

 خبر قصد ترامپ برای ایجاد یک حزب جدید در حالی اعلام می‌شود که شماری از جمهوریخواهان از نقش دونالد ترامپ در تحریک مهاجمانی که در ششم ژانویه به ساختمان کنگرهٔ آمریکا یورش بردند به‌شدت انتقاد کرده‌اند.

اما آنچه سبب می‌شود جمهوریخواهان بیش از دموکرات‌ها از خبر تشکیل حزب «میهن‌پرست» نگران باشند، آن است که آرائی که به صندوق حزب احتمالی دونالد ترامپ ریخته خواهد شد، به قیمت لاغر شدن بدنهٔ رأی‌دهندهٔ جمهوریخواهان تمام خواهد شد.

از سوی دیگر برخی کارشناسان می‌گویند با حضور دو حزب کهنه‌کار و قدرتمند در عرصهٔ سیاست آمریکا تشکیل حزب سیاسی تازه برای رئیس جمهوری که با کناره‌گیری از قدرت بیش‌ازپیش به‌انزوا می‌رود، کار آسانی نیست.

ترامپ صبح چهارشنبه به وقت واشنگتن - عصر به وقت تهران- پس از شکست در انتخابات به ناچار کاخ سفید را ترک کرد و بدون اینکه تصمیمی برای شرکت در مراسم تحلیف جو بایدن داشته باشد، در آخرین پروازش با «ایرفورس-۱»، واشنگتن را به مقصد اقامتگاه خود در ایالت فلوریدا ترک کرد.

ترامپ در حیاط کاخ سفید، سوار بالگرد «مارین وان» شد تا به فرودگاه واشنگتن برود.

قبل از سوار شدن ترامپ به بالگرد، کارکنان کاخ سفید چند جعبه که به نظر می رسید حاوی اثاثیه و وسایل مربوط به او باشد، به داخل بالگرد منتقل کردند.

ترامپ قبل از سوار شدن به بالگرد ، همراه با همسرش ملانیا، چند کلمه با خبرنگاران گفت و گو کرد.

گزارشگر سی ان ان در توصیف لحظات خروج ترامپ از کاخ سفید گفت که نفس ها در سینه ها حبس شده و آمریکا به زودی نفسی راحت خواهد کشید.

علاوه بر شبکه خبری سی ان ان و دیگر شبکه های امریکایی، شبکه خبری الجزیره، بی بی سی ، فرانس ۲۴ ، العربیه و دیگر شبکه های خبری جهان تصاویر خروج ترامپ از کاخ سفید و ترک کاخ را بطور مستقیم پخش کردند.

بسیاری از شخصیت ها و مقامات جهانی از جمله رئیس جمهوری آلمان از اینکه قرار است امروز روز آخر ریاست جمهوری ترامپ و یکجانبه گرایی های او باشد، ابراز خشنودی کرده اند.

 اطرافیان «مایک پنس» معاون ترامپ اعلام کردند وی نه ترامپ را همراهی خواهد کرد و نه در مراسم تحلیف بایدن شرکت خواهد کرد.

درهمین حال دو مقام ارشد جمهوریخواه کنگره؛ «کوین مک کارتی» رهبر اقلیت جمهوریخواهان در مجلس نمایندگان و «میچ مک کانل» رهبر اکثریت جمهوریخواهان در مجلس سنا به علت حضور در مراسم تحلیف بایدن،  در مراسم بدرقه ترامپ حضور پیدا نکردند و تنها بستگان، برخی از نزدیکان و هوداران ترامپ او را مشایعت کردند.

ترامپ نه شکست را پذیرفت و نه کسی برای بدرقه او به کاخ سفید رفت. او تنها ماند و تنها رفت. 

در ۱۵۰ سال اخیر این برای اولین بار است که رئیس جمهوری، کاخ سفید و دولت را تحویل جایگزین خود نمی دهد و اینگونه ناچار به ترک آن می شود. 

 دوره ریاست جمهوری ۴ساله دونالد ترامپ  ۲۰ ژانویه ۲۰۲۱ (اول بهمن ماه ۱۳۹۹) ساعت ۱۲:۰۰ ظهر به وقت واشنگتن دی.سی - ۲۰:۳۰ به وقت تهران-  به سر آمد و جو بایدن با سوگند ریاست جمهوری به عنوان چهل و ششمین رئیس جمهوری آمریکا به کاخ سفید  رفت.

ترامپ ۴ ساعت پیش از تمام شدن مهلت قانونی خود، ساعت ۰۸:۰۰  صبح روز چهارشنبه به وقت واشنگتن دی.سی؛ کاخ سفید را ترک و عازم ایالت  فلوریدا شد.

روزنامه انگلیسی گاردین در گزارشی درباره پایان کار ترامپ نوشت: چهار سال دنیا نفس خود را در سینه حبس کرده بود، اما سرانجام لحظه بازدم فرا رسید. از ظهر روز 20 ژانویه 2017، هنگامی که دونالد ترامپ سوگند یاد کرد تا رئیس جمهور ایالات متحده شود، مردم کره زمین خود را در حالت آماده باش بالاتری قرار دادند: این مرد ممکن است چه جنون جدیدی از خود نشان دهد؟ طی چند ماه، به نظر می رسید که او تهدید به جنگ هسته ای با کره شمالی کرده است. او در یک توییت خطاب به «کیم جونگ اون» به او فخر فروخت که «من هم یک دکمه هسته ای دارم، اما دکمه بسیار بزرگتر و قدرتمندتری نسبت به او و دکمه من کار می کند!» - و هر روزها با این فکر و خیال می گذشت که آیا آمریکا و حتی بقیه ما از چهار سال ریاست جمهوری ترامپ جان سالم به در می بریم.

ترامپ در حالی کاخ سفید را ترک کرد که تا واپسین لحظه ریاست‌ جمهوری ‌اش، حاضر به تبریک به جانشین اش نشده‌ بود و به هوادارانش وعده داد که برای آنها می ‌جنگد و دوباره باز می ‌گردد.

بایدن با انتشار توییتی پیش از آغاز مراسم تحلیفش خداحافظی ترامپ را «آغاز عصری جدید برای آمریکا» توصیف کرد؛ عصری جدید که با امضای 17 فرمان ریاست‌ جمهوری برای برگرداندن تصمیم ‌های جنجالی رئیس ‌جمهور پیشین، تسلای شکاف نژادی و سیاسی در کشور و مبارزه با آثار فاجعه‌ بار بیماری کروناست که با مدیریت ضعیف دولت پیشین آمریکا را به بزرگ ‌ترین کشور درگیر با این بیماری تبدیل کرده است.

بازگشت به پیمان‌ ها و سازمان‌ های بین‌ المللی که دونالد ترامپ از آنها خارج شد، از جمله معاهده آب و هوایی پاریس و سازمان بهداشت جهانی، دیگر دستورات نخستین روز کاری جو بایدن هستند. علاوه بر اینها فرمان‌ هایی برای مبارزه با نژادپرستی و تبعیض در امریکا و تسهیل تابعیت مهاجران متولد در امریکا و رسیدگی به دعاوی مهاجران غیرقانونی، از جمله دیگر برنامه‌ هایی بودند که در دستور کار روز نخست کاری جو بایدن قرار داشتند.

ترامپ در حالی کاخ سفید را ترک کرد که به گزارش رسانه‌ ها، کمترین میزان محبوبیت در میان روسای جمهور دهه‌ های گذشته آمریکا را داشت و در پی حمله هوادارانش به کنگره، به نخستین رئیس‌ جمهور آمریکا تبدیل شد که در یک دوره چهارساله دو بار استیضاح شده است.

مشخص نیست آیا بعد از پایان دوره ریاست‌ جمهوری، کنگره آمریکا همچنان پرونده محاکمه رئیس جمهور پیشین را در سنا ادامه دهد یا نه، اما استیضاح ترامپ و تلاش ‌هایش برای تغییر نتیجه انتخابات ریاست‌ جمهوری از جمله از طریق تحریک افکار عمومی برای خشونت و حمله به کنگره، بر تارک دوران چهارساله ریاست ‌جمهوری او باقی خواهد ماند.

ترامپ درست لحظاتی پیش از ترک واشنگتن به سمت محل سکونتش در ایالت فلوریدا، به هوادارانش وعده داد که خداحافظی ‌اش طولانی نخواهد بود و به زودی باز می ‌گردد. ترامپ - که تا لحظه انتقال قدرت حاضر نشد به جانشین خود برای پیروزی در انتخابات تبریک بگوید - نخستین رئیس ‌جمهور آمریکا در 150 سال گذشته است که حاضر به شرکت در مراسم تحلیف جانشین اش نشد. با این حال ترامپ هم مانند اسلافش در هنگام خروج از کاخ سفید نامه‌ ای را برای جانشینش گذاشته که توصیه‌ هایی در آن به بایدن شده است. 

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.