در شرایطی که رئیس جمهور آمریکا به مایک پنس معاون خود فشار وارد می کند تا نتایج انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا را در نشست امروز کنگره نپذیرد، خبرها حاکی است پنس هم دست رد به سینه ترامپ زده است.

 

به گزارش جماران، سی ان ان گزارش داد در حالی که تنها چند ساعت به جلسه اعلام رسمی انتخاب «جو بایدن» به عنوان چهل ‌و ششمین رئیس‌ جمهور آمریکا در کنگره باقی مانده، دونالد ترامپ و همراهان پروپا قرصش همچنان از پذیرش نتایج انتخابات امتناع می‌ ورزند و راه‌ های مختلفی را برای تغییر نهایی در نتیجه انتخابات امتحان می ‌کنند.

امروز چهارشنبه کنگره آمریکا تشکیل جلسه می دهد تا در مورد شمارش آرای مجمع گزینشگران ایالت‌ ها که در حال حاضر بایدن 306 رای و ترامپ 232 رای است، تصمیم گیری نهایی را انجام دهند. برای پیروزی در انتخابات، داشتن 270 رای کافی است.

به عقیده ناظران، چالش غیرمعمول در نتایج انتخابات اخیر ریاست جمهوری در این کشور در مقیاسی قرار دارد که از زمان جنگ داخلی تاکنون دیده نشده است و جلسه افتتاح کنگره جدید را تحت تاثیر خود قرار داده است. طبق روال قانونی، مجلس نمایندگان و سنا جلسه مشترکی را برگزار می ‌کنند و میزبان نمایندگان کالج‌ های انتخاباتی ایالت ‌ها خواهند بود؛ روند عادی این جلسه هم معمولا با مشاجرات و مباحثات کوتاهی همراه است.

«مایک پنس» معاون ترامپ ریاست این نشست را بر عهده دارد. به همین دلیل در آستانه این جلسه مهم، فشار سیاسی بر او افزایش یافته است.

دونالد ترامپ که مدعی بروز تقلب گسترده در این انتخابات است، خواهان نقش آفرینی مایک پنس در این جلسه به نفع اوست. وی در توئیتی مدعی شد که معاون رئیس جمهور قدرت عدم پذیرش نتایج انتخابات که در آن تقلب صورت گرفته را دارد. ترامپ به اشتباه مدعی است که پنس در نشست کنگره برای تصمیم در مورد نتیجه انتخابات می تواند نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که به نفع جو بایدن را نپذیرد.

این توئیت یک روز پس از حضور ترامپ در جمع حامیان خود در «جورجیا» منتشر شده است که در آن ترامپ مدعی شد که پنس اختیار عدم پذیرش نتیجه نهایی انتخابات را دارد. رئیس جمهور فعلی آمریکا در اظهارات خود ابراز امیدواری کرد که «پنس جانب ما را بگیرد».

این در حالی است که برخی منابع به سی ان ان گفته اند مایک پنس به دونالد ترامپ پاسخ داده که وی صلاحیت جلوگیری از صدور مجوز پیروزی رئیس جمهور منتخب را ندارد.

به گفته یک منبع آگاه از گفت و گوی میان این دو، ترامپ که پیش از این فشار بر پنس را در مورد تقلب در انتخابات افزایش داده بود، به وی هشدار داد که «امتناعش برای جلوگیری از صدور مجوز» از نظر سیاسی «آسیب رسان» خواهد بود.

این منبع افزود: پنس در طول جلسه به آرامی به ترامپ اطلاع داد که وی قدرتی برای به هم زدن روند کار ندارد.

معاون رئیس جمهور در ادامه به ترامپ گفت که افراد بیرونی می گویند که این اختیارات وجود دارد، اما به گفته این منبع که از مکالمه ترامپ و پنس مطلع شده است، دفتر مشاوره کاخ سفید به پنس گفته است که او این اختیارات را ندارد. 

منابعی به سی ان ان گفتند که انتظار می رود تنها معاون رئیس جمهور اظهاراتی را در حمایت از تلاش های ترامپ برای اعتراض به نتایج بیان کند در حالی که وی به شکلی بی اساس ادعا می کند که نتایج جعلی است.

یک مشاور ارشد ترامپ افزود پنس می تواند موضع تهاجمی تر از آنچه پیش بینی شده است را به خود بگیرد و گفت معاون رئیس جمهور احتمالاً از عملکرد بیش از حد رباتیک که باعث عصبانیت ترامپ و پایگاه سیاسی او می شود، اجتناب خواهد کرد.

پنس حدود ساعت 8 کاخ سفید را ترک کرد که این امر نشان می دهد که او در کنار ترامپ شاهد نتایج دور دوم انتخابات سنای آمریکا در جورجیا نخواهد بود.

با توجه به ناامیدی ترامپ از پنس در مورد نقش وی در جلسه روز چهارشنبه، عدم حضورش در کاخ سفید ممکن است بیشتر با وضعیت فعلی روابط متشنج آنها مطابقت داشته باشد. 

به گفته منبع سی ان ان، بعید است پنس از نقش خود مطابق قانون اساسی در طی روند دادرسی انصراف دهد و تلاش کند انتخابات را به سمت ترامپ متمایل کند؛ کاری که معاون رئیس جمهور حتی در صورت تلاش نمی تواند انجام دهد زیرا نقش وی «تشریفاتی» است.

هواداران ترامپ می گویند پنس از اختیارات رد نتیجه کالج الکترال در ایالت های مورد مناقشه برخوردار است، اما منتقدان ترامپ می گویند نقش او در این جلسه صرفا نقشی تشریفاتی است.

مشاوران پنس هم گفته اند که او قصد دارد فقط وظایف تشریفاتی خود را در روز چهارشنبه در کنگره اجرا کند.

یک مقام سابق کاخ سفید که با تیم پنس در تماس است، گفت: «او از رئیس جمهور حمایت می کند، اما قانون اساسی را اجرا خواهد کرد. این یک نقش تشریفاتی است. باز کردن نامه ها و خواندن محتوای آنها. همین. این یک وظیفه تشریفاتی است.»

«مارک شورت» رئیس دفتر مایک پنس هم پیشتر گفته بود که معاون رئیس جمهور «قانون اساسی را اجرا خواهد کرد.»

پیش از این دست کم 12 نماینده جمهوری خواه سنا و حدود 140 عضو مجلس نمایندگان اعلام کردند در این جلسه صحت انتخابات را زیر سوال خواهند برد.

در شرایطی که «میچ مک ‌کانل» رهبر جمهوری‌ خواه سنا پیروزی بایدن را به رسمیت شناخته و از اعضای حزب خود خواسته به آن اعتراض نکنند، اما مایک پنس با صدور بیانیه ‌ای از سناتورهایی که در آمریکا به Dirty Dozen (دوجین کثیف) معروف شده‌ اند، حمایت کرده است. آنها خواهان تشکیل کمیسیونی برای بررسی صحت انتخابات هستند و در صورت عدم موافقت با آن، اعتراض خود را اعلام می ‌کنند. طبق قانون، اعتراض حتی یک عضو کنگره به نتایج تایید شده از سوی کالج ‌های انتخاباتی باید در یک مناظره دو ساعته به بحث و بعد به رای گذاشته شود.

اما به نظر نمی ‌رسد کاری از دست این گروه ساخته باشد و از لحاظ قانون اساسی نه مایک پنس به عنوان رئیس جلسه و نه 12 سناتور جمهوری ‌خواه قادر به تغییر آرای الکترال نخواهند بود و کارشان بیشتر جنبه تبلیغاتی و نمادین دارد و نوعی اعلام وفاداری به شخص دونالد ترامپ به حساب می ‌آید.

در ساعات ابتدایی روز دوشنبه هم واشنگتن‌ پست یادداشتی با امضای 10 وزیر دفاع سابق ایالات متحده (که سه تن از آنها سابقه همکاری با دونالد ترامپ را در کارنامه داشتند) منتشر کرد که نسبت به دخالت ارتش و نیروهای نظامی آمریکا در مشاجرات انتخاباتی هشدار می‌ دادند. آنها ضمن غیرقانونی خواندن این مسئله، آن را برای دموکراسی خطرناک دانستند. به عقیده آنها «بر اساس قانون اساسی، هیچ نقشی برای ارتش ایالات متحده در تعیین نتیجه انتخابات وجود ندارد و تلاش ‌ها برای مشارکت نیروهای مسلح در حل اختلافات انتخاباتی ما را به قلمروی خطرناک، غیرقانونی و مغایر با قانون اساسی می‌ برد.»

ترامپ خواهان رد اعتبار آرای کالج الکترال بعضی از ایالت های مهم در این انتخابات است. دونالد ترامپ دوشنبه هم در یک سخنرانی در ایالت جورجیا بر این خواسته تاکید کرده بود. ترامپ که برای حمایت از دو کاندیدای جمهوری خواه انتخابات سنا در این ایالت سخنرانی می کرد، ابراز امیدواری کرد مایک پنس به وظیفه خود در حمایت از او عمل کند.

دور دوم انتخابات سنا برای تعیین دو نماینده ایالت جورجیا برگزار شده و آرا در حال شمارش است. هیچ کدام از کاندیداهای سنا در این ایالت نتوانستند آرای لازم را در انتخابات 3 نوامبر (13آبان) کسب کنند.

نتیجه این انتخابات تعیین کننده حزب صاحب اکثریت در مجلس سنا خواهد بود و کسب هر دو کرسی به وسیله دموکرات ها برای ریاست جمهوری جو بایدن اهمیت بالایی دارد.

همزمان، ده ها هزار نفر از هواداران دونالد ترامپ به واشنگتن سفر کرده اند که امروز چهارشنبه همزمان با جلسه کنگره در حمایت از او تجمع کنند. دونالد ترامپ گفته است در تجمع هوادارانش حاضر خواهد شد.

پایتخت آمریکا آماده اعتراض ‌های خشونت آمیز بالقوه می‌ شود. تمام بعداز ظهر سه شنبه به وقت محلی، تظاهرات کنندگان عمدتا بدون استفاده از ماسک در مرکز شهر واشنگتن تجمع کردند تا در ایستگاه آخر از ترامپ حمایت کنند.

یکی از سازمان دهندگان تجمع حامیان ترامپ به تظاهرات کنندگان بدون توجه به شیوه نامه‌ های بهداشتی کرونا پیشنهاد کرده افراد که اغلب ماسک هم بر صورت نداشتند، برای اتحاد بیشتر همدیگر را در آغوش بگیرند!

پلیس واشنگتن با نصب تابلوهایی در مرکز شهر، حمل هر نوع سلاح گرم در جریان تظاهرات را غیرقانونی خواند و «رابرت کانته» سرپرست پلیس واشنگتن نیز از مردم خواست در صورت مشاهده افراد مسلح، مقام های مسئول را مطلع کنند.  

حکم محدودیت حمل سلاح در این منطقه برای روزهای دوشنبه تا پنجشنبه هفته جاری صادر شده است.

این محدودیت در حالی اعمال می شود که «انریکه تاریو» رهبر گروه راستگرای تندروی «پسران مغرور» در واشنگتن بازداشت، و به تخریب اموال عمومی در جریان اعتراض قبلی طرفداران ترامپ و همچنین خلاف با سلاح گرم متهم شده است.

در برابر، طیف گسترده ‌ای از جریان‌ ها و احزاب نسبت به پیامدهای چنین اقداماتی واکنش نشان داده و دموکراسی آمریکایی و اعتماد عمومی را بزرگ‌ ترین بازندگان این بازی می‌ دانند.

هر چند به عقیده ناظران تمام این کنش ‌ها نوعی نمایش و زمینه ‌سازی برای دوره بعد از ریاست‌ جمهوری ترامپ و خیز او برای حضور در انتخابات چهار سال بعد است، با این حال در این چند هفته باقی مانده از دوره ریاست جمهوری می ‌توان همچنان انتظار بازی حیرت‌ انگیز جدیدی از سوی او و هواداران وفادارش را داشت.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.