سخنان وزیر خارجه آمریکا درباره موفقیت آمریکا در افغانستان خشم مسئولان این کشور را برانگیخت.

 

به گزارش جماران به نقل از طلوع نیوز، سخنان وزیر خارجه آمریکا درباره اینکه در طی یک سال حتی یک سرباز آمریکایی در افغانستان کشته نشده است باعث واکنش شدید و خشم دولت و مسئولان افغانستان شد.

«مایک پمپئو» در سلسله‌ توئیت‌هایی نوشت که ماموریت آمریکا در افغانستان موفق بوده است و در طی یک سال حتا یک سرباز آمریکایی هم در افغانستان کشته نشده‌‎است.

سخنان مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا دربارۀ پیروزی مأموریت آمریکا در افغانستان و این‌که در یک سال گذشته هیچ نیروی امریکایی در افغانستان کشته نشده‌است باعث خشم مسئولان افغانستانی شده است.

دفتر ریاست‌جمهوری افغانستان در واکنش به این گفته‌های وزیر خارجۀ امریکا اعلام کرد که سربازان آمریکایی به این دلیل کشته نشده‌اند که طالبان با افغان ها به جنگ پرداخته‌اند.

«دواخان مینه‌پال» معاون سخنگوی ریاست‌جمهوری گفت: «تلفات نیروهای خارجی به این دلیل صفر شده‌ است که اکنون جنگ‌ها را تنها نیروهای امنیتی و دفاعی افغان به پیش می‌برند. طالبان اکنون تنها در مقابل مردم و حکومت افغانستان می‌جنگند.»

«فضل‌الهادی مسلمیار» رییس مجلس سنا نیز سخنان مایک پمپئو را شرم‌آور دانست و گفت در حالی‌که در یک سال گذشته هیچ سرباز امریکایی کشته نشده ‌است، اما در این مدت هزاران غیرنظامی و نظامی افغان کشته شده‌اند.

او افزود: «این پیروزی علاوه بر آمریکا به طالبان هم مبارک باشد و همزمان با این به طالبان هم می‌گویم که بچه‌های این وطن، فعالان مدنی، خبرنگاران که دردهای مردم را انعکاس می‌دهند و شما آنان را کشتید به شما مبارک باد می‌گویم.»

مایک پمپئو، شب گذشته در یک رشته توئیت‌هایی، مأموریت واشنگتن را در افغانستان برجسته ساخت و نوشت: در حالی‌که دولت ‌های پیشین آمریکا نیز خواهان کاهش نیروها از افغانستان بودند، اما به این هدف نرسیدند: «مأموریت ما در افغانستان از میان بردن شبکۀ القاعده و هرگونه تهدید در برابر امریکا است. برای رسیدن به چنین هدفی به صدها و هزاران نیرو در افغانستان نیاز نداریم. شریک‌‌هایی مانند افغانان شجاع و نیروهای ناتو هستند.»

اما، منابع امنیتی تأیید می‌کنند که در هر بیست و چهار ساعت بخش‌هایی بیش از بیست ولایت کشور درگیر جنگ می شوند و به‌ طور میانگین در هر بیست و چهار ساعت بیش از بیست نظامی افغان جان‌ خود را از دست می‌دهند.

«عتیق الله امرخیل» نظامی پیشین بیان داشت: «همان طالب که می‌گفت ما در مقابل کفر می‌جنگیم، امروز در برابرش نمی‌جنگد، امروز دوست اش است.»

«فواد امان» معاون سخنگوی وزارت دفاع ملی افغانستان نیز اظهار داشت: «حضور عناصر القاعده در صفوف طالبان گسترده است و این شبکه هنوز هم در برابر امنیت افغانستان تهدید جدی است.»

امریکا در حالی حتی از کشته نشدن یک سرباز اش در افغانستان سخن می گوید که به گفته نماینده‌گی سیاسی سازمان ملل متحد در افغانستان در شش ماه نخست سال دو هزار و بیست میلادی بیش از دو هزار و یک صد غیر نظامی جان باخته‌اند و بیش از سه هزار و هشت صد غیر نظامی دیگر زخمی شده‌اند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.