سال گذشته میلادی به دلیل افزایش حملات هوایی نیروهای خارجی به رهبری آمریکا و انفجارهای انتحاری، خونین ترین سال برای افغانستان بود.

 

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری رویترز، سازمان ملل اعلام کرد که سال گذشته میلادی به دلیل افزایش حملات هوایی نیروهای خارجی به رهبری آمریکا و انفجارهای انتحاری، خونین ترین سال برای افغانستان بود.

سازمان ملل در گزارشی تأکید کرد 2018 مرگبارترین سال برای غیرنظامیان در افغانستان بود و طی آن حدود 11 هزار نفر از آنها کشته یا زخمی شدند.

  دفتر ماموریت سازمان ملل در افغانستان «یوناما» و کمیساریای عالی این نهاد در امور حقوق بشر طی گزارشی اعلام کردند: 2018 مرگبارترین سال برای غیرنظامیان افغانستان بود و طی آن حدود 11 هزار نفر کشته و زخمی شدند.

در این گزارش همچنین آمده است:«سال گذشته 3804 شهروند افغانستانی، از جمله 927 کودک کشته و 7189 نفر دیگر زخمی شدند.»

در ادامه این گزارش آمده است:«مجموع قربانیان جنگ در افغانستان در سال گذشته نسبت به سال 2017 حدود 11 درصد افزایش یافت. حدود 67 درصد آنها بر اثر حملات گروه های طالبان و داعش کشته شدند.»

«تادامیچی یاماموتو» فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل در افغانستان طرف‌های درگیر در این کشور را به اتخاذ اقدامات جدی برای جلوگیری از افزایش تلفات انسانی فراخوانده است.

یاماموتو تأکید کرد که تلاش های زیادی برای برقراری صلح باید صورت گیرد.

به رغم مذاکرات صلح که گسترده بوده است اما جنگ نیز تشدید شده است. نیروهای افغانستانی  که از حمایت نظامیان آمریکایی برخوردار هستند طی ماه های اخیر حملات هوایی و گلوله باران خود را از سال سال 2014 تا کنون شدت بخشیدند به طوری که مسئولان امنیتی برجسته این حملات را سلسله حملات هماهنگ به رهبران و عناصر گروه طالبان توصیف کردند.

 همچنین حملات انتحاری و عملیات های هوایی منجر به کشته شدن تعداد زیادی از غیرنظامیان در افغانستان شده است.عملیات زمینی به ویژه درگیری میان نیروهای هوادار دولت با گروه های مخالف دولت دومین عامل کشته شدن غیرنظامیان بوده است.

در گزارش سازمان ملل آمده است که طی سال گذشته هزار و 185 غیرنظامی در جریان عملیات نیروهای هوادار دولت افغانستان کشته شدند و یک هزار و 427 غیرنظامی دیگر نیز زخمی شدند. عملیات هوایی نیز منجر به کشته و زخمی شدن 492 کودک شده است زیرا بیشتر حملات به عناصر مخالف دولت صورت گرفته است که در میان غیرنظامیان مخفی شده بودند.

«میشل باشله» کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل گفت: واقعیت این است که کودکان کشته شده در سال گذشته بسیار بالا بوده است، این شوک زاست.

در ادامه گزار ش سازمان ملل همچنین آمده است که گروه طالبان مسئول کشته شدن هزار و 751 غیرنظامی در سال 2018 در مقابل کشته شدن 916 غیرنظامی در سال 2017 بوده است این در حالی است گروه تروریستی داعش نیز 2هزار و 181 غیرنظامی را در سال گذشته کشت یا زخمی کرد.

سلسله حملات انتحاری ولایت«ننگرهار» و کابل پایتخت را سال گذشته هدف قرار داد. این حملات دانشجویانی که برای امتحان آماده می شدند، رخدادهای ورزشی، اشخاصی که برای ثبت نام برای انتخابات آماده می شدند و همچنین مساجد شیعیان را هدف قرار داد.

همچنین اقلیت «هزاره» شیعه به شکل گسترده ای مورد حمله قرار گرفتند که شاخه محلی گروه تروریستی داعش مسئولیت این حملات تروریستی علیه هزاره ها را به عهده گرفت.


 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.