در پی فشارهای ترکیه و تروریست های مورد حمایت آنکارا به کردهای سوریه در شمال این کشور موسوم به نیروهای دموکراتیک سوریه این گروه با تحویل شهر مهم عین عیسی به ارتش سوریه موافقت کرد.

 

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک روسیه، گروه نیروهای دموکراتیک سوریه(قسد) که مورد حمایت آمریکا هستند در پی حمله ترکیه  و گروه های تروریستی مورد حمایتش به شهر مهم و راهبردی«عین عیسی » در استان«الرقه» در شمال سوریه اعلام کرد با تحویل این شهر به ارتش سوریه با نظارت روسیه موافقت کرده است. 

هنوز قسد به طور رسمی به این خبر واکنش نشان نداده است.

این در حالی است که ارتش ترکیه و گروه های مسلح تروریستی هوادار آنکارا گلوله باران مواضع قسد درمنطقه عین عیسی را از سر گرفتند.

«عمر رحمون» عضو هیأت «آشتی ملی» در سوریه گفت که روز گذشته-یکشنبه- نشستی برگزار شد و در آن بر سر تحویل شهر عین عیسی به نیروهای ارتش سوریه و طرف روسی موافقت شد.

رحمون گفت: هیچ گونه اطلاع دقیق درباره بندهای کامل توافقنامه وجود ندارد ولی کردهای سوریه به طرف روسی اطلاع دادند که آماده عقب نشینی و خروج کامل از شهر عین عیسی هستند و اقدامات عملی در ساعت های آینده آغاز می شود.

وبسایت روسیا الیوم نیز  روز یکشنبه گزارش داد که «ویاچسلاو سیتنیک» معاون مدیر مرکز «حمیمیم» برای آشتی طرف های درگیر در سوریه گفت که به منظور تقویت ثبات در منطقه عین عیسی امروز واحدهای بیشتری از پلیس نظامی روسیه به این منطقه رسیدند.

سیتنیک تأکید کرد که اوضاع در منطقه عین عیسی بی ثبات است و در مذاکرات قبلی با طرف ترکیه ای بر سر ایجاد مراکز روسی-سوری مشترک توافق حاصل شد اما وی به توافق تحویل کامل شهر به دولت سوریه اشاره ای نکرد.

برخی منابع نزدیک به قسد گفتند که توپخانه ارتش ترکیه بامداد امروز دوشنبه به شکل گسترده ای مواضع قسد را در محورهای روستاهای«المشیرفه» و «جهبل» در نزدیکی بزرگراه بین المللی در شرق عین عیسی گلوله باران کرد. همچنین منطقه «الصوامع» و دیگر مناطق نیز گلوله باران شدند.

محورهای اطراف شهر عین عیسی از چند ماه پیش تا کنون شاهد تنش روز افزون توسط ارتش ترکیه و تروریست های مورد حمایت آنکارا بوده است این در حالی است که قسد به تقویت مواضع دفاعی خود دست زده و حملاتی را نیز به محورهای تماس در اطراف شهر انجام داده است.این گروه از حمایت آمریکا برخوردار است اما در درگیری با ترکیه آمریکایی ها از آن حمایت نکردند.

همچنین ارتش ترکیه به همراه تروریست‌های وابسته به خود، عملیاتی را طی چند روز گذشته در اطراف عین عیسی آغاز کرده و مدعی است که با چنین حملاتی قصد دارد شبه‌نظامیان کُرد را از مرزهای خود دور کند.

عین عیسی به خاطر قرار گرفتن در مسیر بین‌المللی «حسکه-رقه-حلب» معروف به «ام-۴» موقعیت راهبردی خوبی دارد. این مسیر، شرق سوریه را به غرب این کشور وصل می‌کند. این شهر از سال 2015 با حمایت ائتلاف بین المللی آمریکا به کنترل قسد درآمد و پایتخت اداری این شبه نظامیان به شمار می رود.

در تحولی دیگر، یکی از مسئولان سابق در قسد در استان«دیرالزور» در حمله افراد ناشناس کشته شد. همچنین تظاهرات علیه قسد که بازداشت های جدیدی را در مناطق تحت کنترل خود در استان دیرالزور انجام داد، از سر گرفته شد. این مناطق شاهد تنش روزافزون میان مردم و قسد است؛مردم با سیاست های قسد در این مناطق به شدت مخالف هستند.


 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.