معترضان گواتمالایی با برگزاری تظاهرات گسترده خواستار برکناری رئیس جمهور این کشور شدند که وی را متهم به فساد می کنند.

 

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری فرانسه،گواتمالا روز شنبه شاهد اعتراض های مردمی گسترده در چارچوب جنبشی شد که معترضان آن را «انقلاب لوبیا» نامیدند. معترضان در تظاهرات جدید خود خواستار استعفای«الخاندرو گیاماتی» رئیس جمهور این کشور شدند.

1

معترضان رئیس جمهور کشورشان را به فساد و حکومت کردن بدون شفافیت متهم می کنند و از رئیس جمهور محافظه کار و نمایندگان پارلمان می خواهند استعفا دهند. معترضان همچنین خواستار آن هستند که در بودجه این کشور منابع بیشتری برای مبارز با فقر اختصاص داده شود.

2

معترضان در میدان مرکزی پایتخت گواتمالا در برابر کاخ فرهنگ ملی که مقر سابق دولت بود پارچه نوشته هایی با خود داشتند که روی آنها نوشته شده بود:« ملت نباید از دولت بترسد بلکه باید دولت از ملت بترسد»و«فاسدان باید کنار بروند».

معترضان پس از آن که «روبین باریوس» یکی از نمایندگان محافظه کار شرکت کنندگان در تظاهرات را تمسخر کرد و گفت که آنها «لوبیا خوار» هستند،نام تظاهرات خود «انقلاب لوبیا» گذاشتند و هشتکی نیز به نام«لوبیای متحد» در شبکه های اجتماعی به راه افتاد.

3

معترضان همچنین از «گینادری ریس»وزیر کشور در پی سرکوب تظاهرات شنبه هفته گذشته و زخمی شدن نزدیک به بیست نفر خواستند که از مقام خود استعفا دهد. در جریان تظاهرات هفته گذشته بخشی از ساختمان پارلمان گواتمالا در آتش سوخت.

منابع خبری گفتند که سه ساعت پس از برگزار مسالمت آمیز شماری نقاب پوش اتوبوسی را رو به روی کاخ ملی آوردند و آن را به آتش کشیدند. «خوردان روداس» مدافع حقوق بشر در گواتمالا تأکید کرد که معترضان این اتوبوس را به آتش نکشیدند و افراد ناشناس دست به این کار زده و از محل حادثه فرار کردند.

4

 

رئیس جمهور گواتمالا که یک پزشک است به دلیل شکست اش در مبارزه با کرونا و سبک حکمرانی اش که معترضان آن را غیرشفاف می دانند به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است. این عدم شفافیت به سه میلیارد دلار مرتبط است که پارلمان برای مبارزه با کرونا تصویب کرده است.

5

در مقابل، گیاماتی رئیس جمهور گواتمالا خواستار برگزاری گفت و گوی ملی برای اصلاح بودجه شد و تلاش برای بی ثبات کردن دموکراسی در کشور را محکوم کرد.

گواتمالا با 18 میلیون نفر جمعیت در آمریکای مرکزی قرار دارد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.