آمریکا مهاجران اخراجی از کشورهای هندوراس و السالوادور را بدون دادن اطلاع و کسب اجازه از آنها، با هواپیما به مرز جنوبی گواتمالا می‌فرستد.

 

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری آناتولی، آمریکا معمولا مهاجران را بدون دادن اطلاع و کسب اجازه از آنها، با هواپیما به مرز جنوبی گواتمالا می‌فرستد.

به گزارش روزنامه آمریکایی واشنگتن پست، ایالات متحده  آمریکا مهاجران اخراجی از کشورهای هندوراس و السالوادور را بدون دادن اطلاع و کسب اجازه از آنها، با هواپیما به مرز جنوبی گواتمالا می‌فرستد.

بر اساس این گزارش، از مهاجران اخراجی توسط آمریکا پس ورود به گواتمالا خواسته شده که در این کشور درخواست پناهندگی کنند و کسانی که متقاضی نشده‌اند، طی 72 ساعت باید گواتمالا را ترک کنند.

این درحالی است که براساس اعلام اداره مهاجرت گواتمالا، تنها 5 نفر از 143 مهاجر از اتباع هندوراس و السالوادور که به این کشور به صورت اجباری اعزام شده‌اند درخواست پناهندگی داده اند.

سال گذشته 264 هزار گواتمالایی برای درخواست پناهندگی به ایالات متحده آمریکا مهاجرت کردند. بخش بزرگی از مهاجرانی که از مرز جنوبی آمریکا وارد این کشور می‌شوند از گواتمالا، هندوراس، و السالوادور هستند.

حامیان حقوق بشر ضمن انتقاد تند از سیاست‌های مهاجرتی دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا و اعزام اجباری مهاجران به کشور سوم تاکید می‌کنند که گواتمالا برنامه پناهندگی مناسبی ندارد و تعداد کارمندان در اداره مهاجرات این کشور کمتر از 12 نفر است.

این در حالی است که وزارت امنیت داخلی آمریکا دوشنبه هفته پیش آمریکا اعلام کرد که  قصد دارد آن دسته از اتباع مکزیکی که تقاضای پناهندگی از ایالات متحده را دارند به گواتمالا بفرستد.

وزارت امنیت داخلی آمریکابا اعلام این خبر تصریح کرد که پناهجویان مکزیکی به موجب یک توافق مهاجرتی که سال گذشته با گواتمالا منعقد شده به این کشور منتقل می‌شوند.

در بیانیه سخنگوی وزارت امنیت داخلی آمریکا آمده است: «آن دسته از مکزیکی‌هایی که در پی کسب حمایت بشردوستانه از آمریکا هستند از این پس به گواتمالا منتقل می‌شوند و این فرصت را خواهند داشت تا در آنجا درخواست خود را ارائه کنند.»

مکزیک بلافاصله ضمن ابراز مخالفت خود با اتخاذ این تصمیم اعلام کرد که چنین رویکردی می‌تواند تبعات ناخوشایندی بر سرنوشت پناهجویان کشورش در آمریکا داشته باشد.

وزارت خارجه مکزیک ضمن واکنش به این تصمیم آمریکا با انتشار بیانیه‌ای تصریح کرد: «دولت مکزیک به دقت بر موضوع رعایت حقوق بشر در توافقنامه‌های امضاء و تصویب شده توسط دو کشور، نظارت دارد.»

واشنگتن ماه ژوئیه گذشته توافقی را با گواتمالا به امضا رساند که به موجب آن گواتمالا به عنوان یک «کشور ثالث امن» برای پناهجویان تلقی شده و متقاضیان باید نخستین اقدام برای کسب پناهندگی را در آنجا انجام دهند.

این در حالی است که به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران، این توافق جنجالی به آمریکا امکان می‌دهد تا آن دسته از پناهجویان را که فاقد صلاحیت برای ورود به خاک این کشور می‌داند به گواتمالا منتقل کند.

ناظران بین‌المللی نیز ضمن ابراز نگرانی از این توافق معتقدند که گواتمالا،‌ کشوری هم مرز با مکزیک که بیش از نیمی از ساکنانش زیر خط فقر زندگی می‌کنند، از امکان و ظرفیت لازم برای میزبانی از متقاضیان پناهندگی برخوردار نیست و صرفا تحت فشار واشنگتن تن به امضای این توافقنامه داده است.

برخی رسانه‌ها پیش از این اعلام کرده بودند که دونالد ترامپ مقامات گواتمالا را برای پذیرفتن این توافق تحت فشار قرار داده و به اعمال محدودیت‌های اقتصادی و افزایش تعرفه‌های گمرکی تهدید کرده است. ایالات متحده آمریکا توافق مشابهی را نیز پیش از این با کشور السالوادور امضا کرده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.