در سایه شیوع ویروس کرونا و از بیم کمبود دارو، کانادا صادرات دارو به آمریکا را ممنوع کرد.

 

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری فرانسه، دولت کانادا اعلام کرد که صادرات تعدادی از داروها به ویژه داروهایی که برای درمان بیماری کوید-19 به کار برده می شوند را به آمریکا ممنوع کرده است زیرا فروش این داروها منجر به کمبود یا تشدید کمبود آنها در کانادا می شود.

این تصمیم در حالی اتخاذ می شود که از روز دوشنبه هفته جاری «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا تغییراتی را انجام می دهد که بر اساس آنها واردات دارو از خارج از این کشور به منظور کاهش قیمت دارو در داخل آمریکا مجاز می شود.

وزارت بهداشت کانادا با صدور بیانیه ای اعلام کرد که تصمیمی که اتخاذ کرده است به صاحبان داروخانه ها و تاجران عمده فروشی اجازه می دهد که برخی از داروهای مورد نیاز بازار کانادا را به شکل مقادیر زیاد وارد کنند.

«پاتی هاجدو» وزیر بهداشت کانادا در زمان صدور این دستور تأکید کرد:« سیستم سلامتی و بهداشتی ما نماد هویت ملی ماست و قصد داریم از آن حمایت کنیم».

کانادا بازار کوچک فروش دارو در جهان به شمار می رود و فقط 2 درصد از فروش دارو در جهان را از آن خود کرده است این در حالی است که  ایالات متحده آمریکا 44 درصد از بازار دارو در جهان را در اختیار دارد. با وجود این، به گفته وزارت بهداشت کانادا این کشور 68 درصد از داروهای مورد نیاز خود را وارد می کند.

شیوع ویروس کرونا باعث افزایش تقاضا برای دارو شده است امری که منجر به ایجاد مشکلاتی برای تأمین دارو در کانادا بر اساس نیازها شده است.

دستور اجرایی وزارت بهداشت کانادا همه داروهایی که در مقادیر زیاد می توان به ایالات متحده آمریکا صادر کرد و نیز دارویی های که برای درمان کرونا مورد استفاده قرار می گیرند و نیز مواد بیولوژیکی و مواد تحت کنترل را شامل می شود.

این دستور به شرکت های دارویی و تاجران عمده فروشی و پخش کنندگان دارو که مجوز فروش در کانادا دارند را شامل می شود.همچنین از این شرکت ها خواسته می شود که اطلاعاتی را به وزارت بهداشت کانادا ارائه کنند تا این وزارتخانه بتواند خطرات کمبود دارو در کانادا را ارزیابی کند.

قیمت دارو در آمریکا بسیار بالاتر از قیمت دارو در کاناداست ولی با وجود این، قیمت دارو در کانادا همچنان بالاتر از قیمت دارو در کشورهای صنعتی دیگر است.

در همین حال، «جو بایدن» رئیس جمهور منتخب آمریکا وعده داده است که تدابیری را برای کاهش قیمت دارو در ایالات متحده آمریکا اتخاذ کند.

در تحولی دیگر،در ایالات متحده آمارهای منتشرشده حاکی از آن است که در ماه نوامبر، ۴ میلیون به شمار مبتلایان به ویروس کرونا افزوده شد، و تعداد مبتلایان در مقایسه با ماه اکتبر دو برابر شده است.

تعداد جان‌باختگان نیز با میانگین ۱۵۰۰ مرگ‌ومیر در روز، به سرعت درحال افزایش است و شمار کل جان‌باختگان درایالات متحده تا غروب شنبه به بیش از ۲۶۶ هزار نفر رسید.

برخی مقامات بهداشتی آمریکا می‌گویند، بیم آن می‌رود که شمار مرگ‌ومیر روزانه بزودی به ۲۰۰۰ یا حتی ۳۰۰۰ نفر برسد.

در اروپا روز شنبه ۸ آذر، همزمان با بازشدن برخی مراکز تجاری و ایجاد تسهیلاتی در امر رفت و آمد، شمار جان‌باختگان ناشی از ویروس کرونا از ۴۰۰ هزار تن فراتر رفت.

هشت ماه پس از پیدایش ویروس کرونا، برپایه آمار مرکز اروپایی پیش‌گیری و کنترل بیماری‌ها، اکنون تعداد ۴۰۱ هزار مرگ ناشی از کووید-۱۹ تأیید شده است.

در میان کشورهای اروپایی به ترتیب، پنج کشور انگلیس، ایتالیا، فرانسه، اسپانیا و روسیه بیشترین تعداد مرگ‌ومیر را داشته‌اند.

در همین حال، اروپایی ها خود را برای دریافت واکسن کرونا آماده می کنند.

فرودگاه بین‌المللی «فرانکفورت» با وجود سقوط پروازهای مسافربری، برای اراسال واکسن کووید-۱۹ به سراسر جهان آماده می‌شود. به‌گفته کارشناسان بخش صادرات دارویی این فرودگاه از همین حالا به مصاف این چالش بی‌سابقه رفته است.

کارکنان انبار داروی فرودگاه بین‌المللی فرانکفورت، جایی که همین حالا هر روز صدها تن دارو را در دمای پایین نگهداری و آماده پرواز می‌کند، می‌گویند نگرانی از اجرای درست و دقیق ماموریت جدید پیشاپیش آن‌ها را درگیر کرده است. با این حال، «کارین کرستان»، مدیر حمل و نقل (کارگو) شرکت «لوفتهانزا» معتقد است روند و برنامه‌ریزی اجرای این عملیات برای آینده نزدیک، تاکنون دقیق بوده است.

واکسن‌های تولید شده برای مبارزه با ویروس کرونا به نگهداری در دمای بسیار پایین (منفی ۶۰ تا ۷۰ درجه سانتیگراد) نیاز دارند.

مقام‌های هوانوردی آلمان می‌گویند صادرات واکسن کووید-۱۹ دست‌کم تا پایان سال ۲۰۲۱، فرودگاه فرانکفورت را درگیر خواهد کرد.

«مکس فیلیپ کنرادی»، مسئول زیرساخت‌های شرکت فراپورت فرودگاه فرانکفورت می‌گوید: «همین حالا [کارشناسان] درباره ضرورت واکسن‌های یادآور صحبت می‌کنند. در این صورت باید مشابه همین عملیات را هرسال یا هر دوسال یک‌بار، تکرار کنیم.»

انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی (یاتا) با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده است که انتقال واکسن کووید-۱۹ از کشورهای تولیدکننده به اقصی نقاط جهان بزرگ‌ترین چالش تاریخ صنعت حمل‌ونقل هوایی است.

نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد که برای صادرات ۱۰ میلیارد دوز واکسن کووید در دو سال آینده دست‌کم به ۱۵هزار پرواز نیاز است.

تاکنون چند مرکز تحقیقاتی در آلمان، انگلیس، چین، روسیه وایالات متحده اعلام کرده اند که موفق به تولید واکسن کووید-۱۹ کارآمد و کم‌خطر شده اند. با توجه به همه‌گیری ویروس کرونا در سراسر جهان، ریشه‌کن کردن این پاندمی به واکسیناسیون جهانی نیاز دارد.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.