بایدن یک دیپلمات قدیمی را که پس از دهه ها فعالیت در وزارت خارجه در ابتدای دولت ترامپ اخراج شد را به عنوان نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد پیشنهاد داده است.

 

به گزارش جماران، مشخص شدن نام افراد هدایت کننده تیم سیاست خارجی «جو بایدن»، پیروز انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا به اعلام رسانه‌ های این کشور، انتقاد‌ها و ابراز امیدواری‌ های متعددی را در پی داشته است.

در این میان، «لیندا توماس گرینفیلد» مشهورترین دیپلمات زن سیاه پوست آمریکا که در دولت اوباما، دستیار وزیر خارجه در امور آفریقا بود، نمایندگی آمریکا در سازمان ملل را برعهده خواهد داشت.

 

Linda-Thomas-Greenfield-with-S_ED

 

انتخاب این افراد که همگی در تیم اوباما به کارنامه سیاسی خود اضافه کرده اند، انتقاد‌های زیادی را به دنبال داشته و حتی برخی از دولت بایدن به عنوان دوره سوم ریاست جمهوری اوباما یاد کردند.

موافقان این ترکیب نیز ضمن استقبال از هماهنگی و هارمونی میان افراد انتخاب شده، این انتصاب‌ ها را نشان دهنده بازگشت به حالت عادی و نقطه پایان رویکرد نامنظم سیاست خارجی دوران ترامپ می ‌دانند.

 

5fbd799743369.image

 

«لیندا توماس گرینفیلد» را بیشتر بشناسیم:

زندگینامه 

لیندا توماس-گرینفیلد درسال 1952 در «بیکر» لوئیزیانا متولد شد و در سال 1974 از دانشگاه ایالتی لوئیزیانا با لیسانس هنر فارغ التحصیل شد.

وی با حضور در دانشگاه لوئیزیانا، با «محیطی خصمانه» روبرو شد که با آزار و اذیت و نژادپرستی همراه بود.

در سال 1975، وی مدرک کارشناسی ارشد مدیریت دولتی را از دانشگاه ویسکانسین - مدیسون دریافت کرد. 

حرفه

توماس-گرینفیلد قبل از پیوستن به بخش خدمات خارجی در سال 1982، در دانشگاه «باکنل» علوم سیاسی تدریس کرد. 

 

1123_UN_nominee-860x572

 

وی به عنوان مسئول سیاست ‌گذاری، امور پناهندگان و مهاجرت و مدیریت منابع انسانی در وزارت خارجه (2006–2004)، سفیر در لیبریا (2012–2008) و مدیرکل خدمات خارجی و مدیر منابع انسانی (2013–2012) خدمت کرد. 

گرینفیلد که یک آفریقایی ‌تبار است، در چهار قاره خدمت کرده که برجسته ترین آنها در آفریقاست. وی از دیپلمات ‌های کهنه کار وزارت خارجه و سفیر سابق این کشور در بسیاری از کشورهای آفریقایی چون کنیا و گامبیا بوده و همچنین در سفارت آمریکا در پاکستان و سوئیس هم مستقر بوده است. وی پست هایی را در ژنو، پاکستان، کنیا، گامبیا، نیجریه و جامائیکا داشت.

 

_115616932_tv064477945

 

در سال 2017 وی توسط دولت ترامپ به عنوان جنگ ترامپ با «دولت پنهان» و بخشی از برنامه «پاکسازی مقامات ارشد وزارت خارجه اوباما و متخصصان حرفه ای در طول تقریبا چهار سال» برکنار شد.

بدین ترتیب وی پس از دهه ها فعالیت در وزارت خارجه در ابتدای دولت ترامپ اخراج شد.

 

Untitled

 

او پس از اخراج به گروه «آلبرایت استونبریج» پیوست.

این دیپلمات کهنه کار اخیرا و پس از معرفی اش از سوی جو بایدن در پیامی توییتری نوشت: «در سال هایی که در دولت کار کرده ام، همیشه تحت تأثیر قرار گرفته ام که چگونه امروز فقط در آمریکا می توانیم به کجا برسیم. جایی که زندگی می تواند سخت و بیرحمانه باشد اما امید به مبارزه وجود دارد. مادرم به من آموخته تا با قدرت مهربانی و عطوفت جهان را به جای بهتری تبدیل کنم. من این درس را در طول خدمتم در سرویس خارجه آویزه گوشم کردم و اگر تایید شوم، همان کار را به عنوان سفیر در سازمان ملل انجام می دهم. » 

توماس-گرینفیلد که سیاه پوست است، سال گذشته توضیح داد که این رویکرد چگونه به او در آوریل 1994 که دیپلماتی در روآندا بود، کمک کرد. او در دولت باراک اوباما معاون وزیر خارجه در امور آفریقا بود و سیاست آمریکا در این قاره را در دوران شیوع ابولا رهبری می کرد.

 

Linda_Thomas-Greenfield_(l)_-_Susan_Rockwell_Johnson_(r)_1218_1

 

«ریچارد گووان» مدیر گروه بین المللی بحران در آمریکا گفت: سوال اینجاست که آیا توماس-گرینفیلد می تواند نفوذ رو به رشد چین در سازمان ملل را محدود کند یا خیر. او کار زیادی برای افزایش اعتماد در میان دیپلمات های غیر غربی در پیش دارد.

یک دیپلمات چینی که نخواست نامش فاش شود، به رویترز گفت: همکاری چین و آمریکا برای ارتقای نقش بزرگتر سازمان ملل در رسیدگی به چالش های جهانی، صرفا خواسته جهان نیست بلکه نیاز مشترک دو کشور است.

«جفری فلتمن» دیپلمات کهنه کار آمریکا که بین سال های 2012 تا 2018 رئیس امور سیاسی سازمان ملل بود، توماس-گرینفیلد را دقیقا همان چیزی دانست که دیپلماسی امروز برای «احیای رهبری آمریکا» به آن نیاز دارد تا بتواند ائتلاف های چندجانبه برای تحقق چالش های امروز جهان را بازسازی کند.

 

7185535

 

افسران بخش خدمات خارجی فعلی و سابق آمریکا توماس-گرینفیلد را به عنوان یک کاندیدای ایده آل برای احیای جایگاه آمریکا و بازسازی اعتبار در نهاد معتبر چند جانبه تحسین کردند. دولت ترامپ در طی چهار سال گذشته روابط خود را با تعدادی از آژانس های مهم سازمان ملل قطع کرده است – برای مثال ، قطع بودجه و شروع روند خروج از سازمان بهداشت جهانی و خروج از شورای حقوق بشر.

افسران خدمات خارجی که با سی ان ان صحبت کردند از انتخاب یک دیپلمات برای این نقش استقبال کردند. و افراد زیادی گفتند که بایدن برای انتخاب یک زن سیاه پوست برای این کار پیام مهمی ارسال می کند. یک دیپلمات ارشد به سی ان ان گفت: «فقط داشتن یک زن سیاه پوست به عنوان رئیس انتقال و احتمالاً رئیس مأموریت آمریکا در نیویورک یک معامله بزرگ است. «و اینکه این یک زن سیاه پوستی باشد که توسط ترامپ اخراج شد، این حتی بیشتر یک بیانیه است.»

دیپلمات های سازمان ملل متحد هم از این معرفی بایدن استقبال کردند. یک دیپلمات آسیایی ارشد که نخواست نامش فاش بشود، گفت: او یک زن رنگین پوست و باتجربه است. او دارایی بزرگی در سازمان ملل به شمار می رود و یک شریک برای همگی ما و من در این مورد اطمینان دارم.

در همین حال خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد: گزینه بایدن برای سازمان ملل نشان می دهد که او قصد دارد به نقش عمدتا سنتی این نهاد جهانی بپردازد و همچنین دست دوستی به سمت نیروهای دیپلماتیک خاصی دراز کند. سابقه کاری او برای تحقق هدف بایدن در بازگرداندن امریکا به نقش خودش به عنوان نیروی پیشرو در این نهاد جهانی کمک کننده است.

«لوئیس لوکنز» وزیر سابق کار گفت: «او یک متخصص واقعی و انسانی کاملاً خوب و شایسته است ، و من فکر می کنم به نوعی در طی دو سال اخیر چنین ویژگی هایی را در سطح رهبری نداشته ایم.»

یک دیپلمات فعلی که توماس-گرینفیلد را می شناسد او را «یک انتخاب درخشان» برای این کار خواند و افزود که وی وزارت خارجه را به عنوان «شخصیتی محبوب» ترک کرده است.

 

28229594874_5bb8b0cb4d_o

«رونالد نویمان» رئیس آکادمی دیپلماسی آمریکا – که توماس-گرینفیلد یکی از اعضای آن است – به سی ان ان گفت که «برای تایید سفیر سازمان ملل بسیار آماده است.»

وی همچنین خاطرنشان کرد که «او به وضوح به تیم بایدن اطمینان دارد.»

توماس-گرینفیلد گفته است: «چالش هایی که ما با آن روبرو هستیم – همه گیری جهانی کرونا، بحران اقتصاد جهانی، بحران اقلیم جهانی، مهاجرت گسترده و فقر شدید ، عدالت اجتماعی است که بی وقفه و به هم پیوسته هستند.»

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
5 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.