سه گزینه مهم برای جانشینی ولید المعلم وزیر خارجه کهنه کار سوریه مطرح شده اند که هر کدام از آنها تجربه و مهارت سیاسی زیادی دارند.

 

به گزارش جماران، روزنامه رأی الیوم در گزارشی نوشت: درگذشت«ولید المعلم» وزیر خارجه و «شیخ دیپلماسی» سوریه در دمشق در بامداد روز دوشنبه ناگهانی و غیرمنتظره بود به ویژه آن که این مرد به رغم آن که از بیماری قلبی رنج می برد اما کارش را تا آخرین ساعت درگذشتش در وزارتخانه انجام می داد.چند روز پیش در کنفرانس بازگرداندن پناهندگان سوری که در دمشق برگزار شد شرکت کرد و از هیأت های شرکت کننده استقبال کرد و در جلسه افتتاحیه شرکت کرد. چند روز قبل تر از آن نیز به گفته منابع خاص به روزنامه رأی الیوم نشستی با نمایندگان چندین حزب لبنانی در ساختمان وزارت خارجه سوریه در دمشق برگزار کرد.

غیبت المعلم خلائی در کرسی وزارت خارجه سوریه است و بی تردید جای این مرد و مهارت ها و نبردهای سیاسی و مشارکت اش در رخدادهای مهم در مراحل سخت و پیچیده تاریخ سوریه  خالی است .وی سیاستمداری بود که در مذاکرات سختی که سوریه به منظور پس گرفتن جولان اشغالی سوریه توسط رژیم اشغالگر اسرائیل بعد از کنفرانس صلح مادرید در سال 1990 که المعلم سفیر سوریه در ایالات متحده آمریکا و عضو هیأت مذاکره کننده بود  انجام داد و نیز در مراحل سخت جنگ در سوریه از سال 2011 تا کنون و مقاومت در برابر محاصره و فشارها علیه این کشور و تلاش ها برای براندازی نظام و غیر مشروع کردن آن و خطرات تجزیه سوریه و تلاش هایی که طرف های بین المللی و عربی برای انزوای سوریه از خود نشان دادند،  نقش مهمی ایفا کرد.

اکنون پرسش مهم در دمشق به رغم حالت اندوهی که آن را فراگرفته مطرح شده است این است که چه کسی جای ولید المعلم را در وزارت خارجه سوریه پر خواهد کرد و «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه چه کسی را انتخاب می کند تا صدا و زبان کشور در خارج باشد؟ نام هایی که برای پر کردن این پست خالی کاندید شده اند زیاد نیستند ولی یکی از آنها انتخاب خواهد شد تا امور پست دیپلماتیک را برای مدت معینی یعنی تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در هفت ماه بعد، همان زمان که قرار است دولت جدید بعد از برگزاری انتخابات تشکیل شود را به عهده می گیرد.

نگاه ها به شکل خودکار به سمت دکتر«فیصل المقداد» معاون المعلم در وزارت خارجه نشانه رفته است زیرا این مرد ماموریت های زیادی دارد و در دوره هایی که المعلم بیمار یا غایب بود وی کارهای وزارت خارجه را انجام می داد و بی تردید توانایی و مهارت های لازم را برای وزیر خارجه شدن دارد و می تواند کوچکترین جزئیات پرونده های حساسی که وزارت خارجه بر آنها اشراف دارد مانند پرونده حملات شیمیایی و فعالیت سازمان ممنوعیت سلاح های شیمیایی و سازمان های بین المللی فعال در سوریه در جریان جنگ و پرونده فلسطین به علاوه دیگر پرونده ها را دنبال کند.

کاندیدای دیگری وجود دارد که مردی سرسخت و کهنه کار است و او کسی نیست جز دکتر«بشار الجعفری» نماینده سوریه در سازمان ملل. الجعفری مردی است که دارای ویژگی های عالی و حرفه ای و فهم عمیق از وضعیت سوریه در راهروهای سازمان ملل است. الجعفری نقش مهمی در سازمان ملل و شورای امنیت ایفا کرد و از کشورش در مقابله با چندین قدرت بزرگ در خانه آنها دفاع کرد. حالا این پرسش مطرح می شود اگر الجعفری وزیر خارجه شود چه کسی جای خالی وی را در صحنه بین المللی برای سوریه پر می کند. ولی در مقابل باید گفت که نبرد سیاسی سرنوشت ساز در سوریه از فضای سازمان ملل دور می شود اگر چه کاملا غایب نمی شود؛ دور می شود تا به سمت جایگاه سوریه در پیرامون عربی و منطقه ای در سایه تغییر اوضاع در خاورمیانه روی بیاورد. هر دیپلمات سوری که پرونده سوریه در سازمان ملل و راهروهای آن را به عهده بگیرد باید حرفه ای باشد. در مقابل انتقال توانایی ها  و مهارت های آقای الجعفری به رهبران دیپلماسی سوریه به خاطر جایگاه خارجی که دارد بی تردید او می تواند تغییرات جدی ایجاد کند زیرا وی دارای فعالیت بسیار عالی و قوی است.

دکتر«بثنیه الشعبان» مشاور سیاسی و رسانه ای آقای بشار اسد هم بی تردید یکی از کاندیداهای برجسته است و در صورت انتخابش اولین زن سوری خواهد شد که در تاریخ سوریه این پست را از آن خود می کند. دکتر شعبان یک آرشیو سیار است که هیچ جزئیاتی یا واقعه ای یا موضعی یا رخدادی را فراموش نمی کند. بی تردید او عصاره مراحلی از نزاع ها  و انتخاب های دشوار است که سوریه در آن به سر برد و دارای توان بالایی در پیگیری پرونده ها و اطلاع از دقیق ترین امور سیاسی است. وی پیش از این وزیر مهاجران سوری بود و پل های ارتباطی با اقلیت های سوری در سراسر جهان ایجاد کرد جدای از آن که وی از ذهنیت غربی ها،  چگونگی فکر کردن شان و سیاست های پنهان آنها درکی عمیق دارد.

این نام ها در فهرست کاندیداهای وزارت خارجه سویه هستند و بی تردید این احتمال وجود دارد که شخصیتی بیرون از وزارت خارجه یا فرد غیرقابل انتظار تعیین شود. انتخاب جانشین المعلم بستگی به این دارد که رئیس جمهور سوریه چه کسی را انتخاب می کند تا جزو تیم کاری وی برای پیش برد سیاست های خارجی کشور شود. برای آن که بدانیم چه کسی انتخاب می شود زیاد منتظر نمی مانیم.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.