کتاب خاطرات تازه اوباما با عنوان «سرزمین موعود»، که ورود او به مجلس سنا و اولین دوره ریاست جمهوری اش را ترسیم می کند، در آستانه انتشار است.

 

به گزارش جماران به نقل از سی ان ان، اوباما در جلد اول خاطرات خود پس از ریاست جمهوری نوشته است که چگونه مستقیماً با سیاست نژادپرستانه رئیس جمهور دونالد ترامپ مقابله می کند، و صریحاً پیشنهاد می کند که چگونه وی معتقد است انتخابات تاریخی وی در سال 2008 موجی از آشفتگی تلخ و تفرقه انگیز را ایجاد کرد که به انسداد جمهوری خواهان دامن زد و در نهایت حزب را تغییر داد.

این کتاب ورود او به مجلس سنا و اولین دوره ریاست جمهوری اش را ترسیم می کند.

طبق یک نسخه از کتاب به دست سی ان ان رسیده، اوباما می نویسد: «به نظر می رسید که فقط حضور من در کاخ سفید باعث یک وحشت عمیق شد، این حس که نظم طبیعی مختل شده است. این دقیقاً همان چیزی است که دونالد ترامپ ادعا کرد وقتی مدعی شد چون من در آمریکا به دنیا نیامده ام، بنابراین یک رئیس جمهور نامشروع هستم. برای میلیون ها آمریکایی که از ریاست جمهوری یک مرد سیاه پوست ترسیده بودند، (ترامپ) قول اکسیری برای دفع اضطراب نژادی آنها را می داد.»

خاطرات 768 صفحه ای، با عنوان «سرزمین موعود» که در تاریخ 17 نوامبر منتشر می شود، شرح دوران کودکی و ظهور سیاسی رئیس جمهور است، قبل از اینکه در مبارزات انتخاباتی تاریخی 2008 و چهار سال نخست ریاست جمهوری خود فرو رود. اوباما صدها صفحه را به مبارزات و شخصیت هایی اختصاص داده است که دوران تصدی وی را منقش کرده اند، از تلاش هایش برای عبور از موانع اوباماکر در سال 2010 گرفته تا پیچیدگی های برخورد با رهبران جهان و سرانجام تصمیم خود برای تصویب حمله ای که اسامه بن لادن را به قتل رساند.

اما برخی از متفکرانه ترین بررسی های وی در این کتاب به حزب مخالف او و چگونگی تکامل آن در طول هشت سال ریاست جمهوری اش می پردازد؛ که با صعود «سارا پیلین» به بلیط ریاست جمهوری خواهان در سال 2008 آغاز شد. 

اوباما در تمام مدت ریاست جمهوری خود به  گزینه های سختی می پردازد که گاهی اوقات به دلیل اختلافات داخلی، سوء مدیریت توسط دولت قبلی و انسداد توسط جمهوری خواهان دشوارتر می شود، که ریشه آن در تلاش برای رفع نگرانی ها درباره اولین رئیس جمهور سیاه پوست در کاخ سفید است.

با این حال او همچنین به نقایص خود در زمینه های مختلف مانند عدم موفقیت در تصویب اصلاحات مهاجرتی اعتراف می کند، و اذعان می کند که با نزدیک شدن به انتخابات میان دوره ای و ورود اکثریت جمهوری خواهان به مجلس، اقتصاد اوضاعش بد شد.

این کتاب قرار است روز 17 نوامبر عرضه شود و اولین جلد از دو کتاب است که دوره کاری او را بازگو می کند.

اوباما پیشتر درباره کتابش گفته بود، «در سرزمین موعود تلاش می کنم بیانی صادقانه از دوران ریاست جمهوری ام داشته باشم، چالش هایی که ما به عنوان یک ملت با آن دست به گریبانیم و اینکه چطور می توانیم اختلافاتمان را التیام بخشیم و باعث شویم که دموکراسی برای همه کار کند.»

در سال 2018 هم «میشل اوباما» بعد از پایان دوران ریاست جمهوری اوباما کتاب خاطراتش را تحت عنوان «میشل اوباما شدن» نوشت و در آن به ویژه اشاره کرد که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا را به خاطر به خطر انداختن امنیت خانواده اش با مطرح کردن محل تولد اوباما نمی بخشد.

این در حالیست که جنجال ها بر سر نتیجه انتخابات 2020 ادامه دارد. بایدن روز شنبه با توجه به شمارش بخش اعظم آرا از سوی سازمان های معتبر خبری برنده انتخابات معرفی شد اما رئیس جمهور کنونی آمریکا با طرح ادعای تقلب و شکایات متعدد در دادگاه ها از پذیرش آن خودداری کرده است. تیم ترامپ هنوز شواهدی در حمایت از این ادعاها ارائه نکرده است.

باراک اوباما هم چهره های ارشد حزب جمهوری خواه را متهم کرده است که با صف کشیدن در کنار دونالد ترامپ در رد نتیجه انتخاباتی که بازنده آن اعلام شد، مشغول تضعیف دموکراسی هستند. وی گفت که بایدن به روشنی برنده انتخابات امسال شده و ادعاهای کذب درباره تقلب انتخاباتی ناشی از یاس ترامپ از شکست است.

اوباما گفت: «من بیشتر از این واقعیت نگرانم که سایر مقام های جمهوری خواه، که به وضوح از واقعیت خبر دارند، با دونالد ترامپ همراهی می کنند. این یک گام دیگر در جهت مشروعیت زدایی نه فقط از دولت آینده بایدن بلکه به طور کلی نظام دموکراتیک خواهد بود، که پا گذاشتن در مسیری خطرناک است.»

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.