مشارکت تاریخی و بی سابقه مردم در انتخابات ریاست جمهوری نشانه «تمایل آنها به تغییر» است.

 

به گزارش جماران، شبکه خبری سی ان ان با انتشار تصاویری از مشارکت گسترده رای دهندگان آمریکایی، این اقدام را نشانه تلاش آنها برای تغییر اوضاع دانست.

روند پایانی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بالاخره  فرا رسیده و تاکنون بیش از 100 میلیون آمریکایی از طریق پستی و حضوری در انتخابات زودهنگام شرکت کرده ‌اند.

صف ‌های طولانی از رای ‌دهندگان در بیشتر مراکز رای گیری به شدت خودنمایی می ‌کند. گفته می‌ شود در صورت ادامه مشارکت مردم، در این خصوص شاهد یک رکوردشکنی خواهیم بود.

پس از آنکه دونالد ترامپ بدون ارائه مدرک، صحت و درستی رای ‌گیری پستی را زیر سوال برد و تاکید کرد که در آن تقلب می ‌شود، انتظار می ‌رود تعداد وسیعی از طرفداران وی به صورت حضوری در روز انتخابات در پای صندوق ‌های رای حاضر شوند.

«گرچن ویتمر» فرماندار دموکرات ایالت میشیگان در مصاحبه با سی ‌ان ‌ان درباره مشارکت بالای مردم آمریکا در این دوره از انتخابات ریاست ‌جمهوری این کشور گفت: این مشارکت تاریخی و بی سابقه مردم در انتخابات ریاست جمهوری نشانه «تمایل آنها به تغییر» است.

فرماندار دموکرات ایالت میشیگان در این خصوص ادامه داد: حرف های دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا ممکن است باعث اقدامات خشونت آمیز و تروریسم داخلی شود. به مردم می گویم که همه باید در رای گیری شرکت کنیم؛ پس «ماسک هایتان را بزنید، صبر داشته باشید و در صف ها منتظر رای دادن بایستید».

همزمان نیویورک تایمز در گزارشی نوشته است این مشارکت بی سابقه در حالی است که سطح مشارکت شهروندان آمریکایی در انتخابات در چندین دهه گذشته، برای یک کشور مدعی دموکراسی نوین، به میزان ناراحت کننده ای اندک بود، به گونه ای که در بهترین شرایط بیش از یک سوم رای دهندگان واجد شرایط در انتخابات شرکت نمی کردند و در بدترین حالت این آمار ممکن بود به دو سوم نزدیک شود. عامل حضور نیافتن مداوم شهروندان آمریکا در انتخابات این بود که این امر از نظر بسیاری از آنان، گزینه بود و تصور می کردند که آرای شان اهمیتی ندارد و در هر شرایطی نظرهایشان برای سیاستمداران مهم نیست.

تنها گروهی که در سطح سراسری و کشوری، رای دادن را برای شهروندان اگر نه غیرممکن، بلکه دشوارتر می سازد، حزب جمهوری خواه است، زیرا بر این باور است که با کاهش شمار رای دهندگان، قدرت آنان در انتخابات به میزان قابل توجهی افزایش می یابد. بنابراین این راهبرد به ستون مرکزی و اصلی سیاسی این حزب تبدیل شده که در پشت پرده تلاش بی امان این حزب برای تغییر قوانین و روندهای برخی ایالت ها قرار دارد.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا با آغاز حمله به صحت رای گیری غیرحضوری و پستی از سال گذشته، این تلاش های جمهوری خواهان را تشدید کرد.

باید به جمهوری خواهان یادآور شد دموکراسی تنها هنگامی تاثیر دارد که اکثریت گسترده ای از مردم در گزینش نمایندگانشان مشارکت داشته باشند و این امر تنها هنگامی امکان پذیر است که سران کشور بپذیرند روند رای دادن باید تا حد ممکن ساده و به صورت گسترده در دسترس همگان باشد.

کارشناسان پیش ‌بینی می ‌کنند که میزان مشارکت در انتخابات 2020 به راحتی از 138 میلیون نفری که در انتخابات 2016 شرکت کردند، خواهد گذشت. 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.