وزیر خارجه دولت ترامپ به دلیل قانون شکنی تحت تحقیقات قرار می گیرد.

 

به گزارش جماران به نقل از سی ان ان، «مایک پومپئو» وزیر خارجه آمریکا به دلیل نقض بالقوه قانون فدرال که کارمندان دولتی را از فعالیت تبلیغاتی و سیاسی در حین ماموریت یا حضور در داخل ساختمان های دولتی منع می کند، تحت تحقیقات قرار گرفته است.

پومپئو متهم است که در ماه اوت (مرداد ماه) در زمان سفر رسمی به سرزمین های اشغالی فلسطین از طریق سخنرانی ضبط شده در مجمع ملی جمهوری خواهان که فعالیت انتخاباتی به حساب می ‌آید، شرکت کرده و قانون را نقض کرده است.

به گفته دو نماینده دموکرات مجلس، دفتر مشاوره ویژه - که یک آژانس تحقیقاتی فدرال مستقل است - تحقیق در مورد سخنرانی پومپئو در مجمع ملی جمهوری خواهان را هنگام سفر به بیت المقدس در 25 اوت آغاز کرد.

این دومین تحقیق در مورد تخلفات احتمالی از مصوبه «هچ» است که دفتر مشاوره ویژه در مورد پومپئو آغاز کرده است که استفاده وی از منابع وزارت خارجه همراه با همسرش، باعث انجام یک سری تحقیقات توسط بازرس کل آژانس شده است.

تحقیقات دوم

«الیوت انگل» رئیس کمیته امور خارجی مجلس و «نیتا لووی» رئیس کمیته اعتبارات مجلس در بیانیه مشترکی اعلام کردند: «دفاتر ما تأیید کرده اند که دفتر مشاور ویژه تحقیق در مورد تخلفات احتمالی قانون هچ را که مربوط به سخنرانی پومپئو در مجمع ملی جمهوری خواهان است، آغاز کرده است.»

در این بیانیه آمده است: «این اطلاعات از آنجا منتشر می شود که دفتر مشاوره ویژه همچنین در حال بررسی تعهدات اعلام شده وزیر پومپئو برای عجله بیشتر در انتشار ایمیل های بیشتری از هیلاری کلینتون تا روز انتخابات و به دلیل سوءاستفاده وزیر از منابع وزارت خارجه در تورهای تبلیغاتی است.»

قانونگذاران گفتند: هرچه به زمان برگزاری انتخابات امسال و بازگشت اجتناب ناپذیر به سیاست های انتخاباتی نزدیک می شویم، مایک پومپئو در استفاده نادرست از منابع وزارت خارجه و دلارهای مالیات دهندگان که قرار بوده چرخ های سیاست های دولت و وزارت خارجه را تأمین مالی کند، حتی گستاخ تر می شود.

«خواکین کاسترو» نماینده تگزاس با انتقاد از قانون شکنی ‌های وزیر خارجه گفت: پومپئو در حال استفاده از سفرهای خارجی برای کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ است.

کاسترو در توئیتی نوشت: اگر گزارش ها درست باشد، پومپئو در حال استفاده از سفرهای خارجی که هزینه آن توسط مالیات دهندگان آمریکایی پرداخت می‌شود، برای کارزارهای انتخاباتی ترامپ است.

«وندی شرمن» معاون سیاسی وزیر خارجه دولت باراک اوباما نیز در پیام توئیتری نوشت: «کار مایک پومپئو شرم آور و مضر است.»

وزارت خارجه آمریکا به درخواست سی ان ان برای اظهار نظردر این خصوص پاسخی نداده است.

«مصوبه هـَچ» (Hatch Act)، نام قانونی فدرال در آمریکا است که در سال 1939 و در هفتاد و ششمین کنگره آمریکا به تصویب رسید. مصوبه هـَچ نامش را از «کارل هچ» سناتور پیشنهادکننده آن مصوبه برگرفته است. مصوبه هـَچ در پاسخ به اتهام مستخدمان دولت به انجام فعالیت ‌های جناحی سیاسی در زمان دولت فرانکلین روزولت به تصویب رسید.

براساس قانون هـَچ، به جز رئیس‌جمهور، معاون او و شماری از مقام ‌های بلندپایه مشخص، مابقی کارکنان امور اجرایی در اداره ‌های دولت فدرال، از دخالت در امور سیاسی از جمله استفاده از موقعیت دولتی برای نفوذ در انتخابات، اشتغال در مناصب مرتبط با انتخابات، شرکت در مبارزه‌ های سیاسی و جمع‌ آوری کمک نقدی برای کاندیداها یا احزاب سیاسی منع می‌ شوند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.