در آستانه برگزاری آخرین مناظره انتخاباتی دونالد ترامپ و جو بایدن و با توجه به اینکه کمتر از دو هفته تا برگزاری انتخابات باقی مانده، بد نیست مروری بر مواضع کاندیداهای ریاست جمهوری در موضوعات مختلف داشته باشیم.

 

به گزارش جماران، کمتر از دو هفته به موعد رسمی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا باقی مانده است. تا این لحظه 28 میلیون آمریکایی در انتخابات شرکت کرده ‌اند، اما میلیون ‌ها رای‌ دهنده‌ دیگر، منتظر دومین مناظره‌ ترامپ و بایدن هستند. احتمالا مهم ‌ترین رخداد تا زمان انتخابات 3 نوامبر، مناظره روز جمعه‌ دونالد ترامپ و جو بایدن باشد.

بر اساس برنامه‌ کمیسیون انتخابات آمریکا، دومین مناظره در دانشگاه «بلمونت» شهر «نشویل» پایتخت ایالت «تنسی» برگزار خواهد شد.

مناظره راس ساعت 20 پنج ‌شنبه به وقت مرکزیِ آمریکا ( 4:30 دقیقه‌ بامداد جمعه به وقت تهران) آغاز خواهد و 90 دقیقه به طول خواهد انجامید.

این مناظره در 6 بخش 15 دقیقه ‌ای برگزار خواهد شد و مجری در هر بخش، یک موضوع را مطرح می ‌کند. بنا بر اعلام رسانه ‌ها، این 6 موضوع عبارتند از: مبارزه با کرونا، معیشت خانواده‌ های آمریکایی، برابری نژادی در آمریکا، تغییرات اقلیمی، امنیت ملی و رهبری جهانی آمریکا.

پس از انتقادات عمومی در مورد نحوه بحث در مناظره اول و آبروریزی ملی، کمیسیون انتخابات قانون جدیدی را برای بی صدا کردن میکروفن ‌ها در مناظره‌ آتی تصویب کرده است. ساختار بحث 90 دقیقه ای به بخش های 15 دقیقه ای تقسیم خواهد شد. با شروع هر موضوع جدید، هر داوطلب دو دقیقه وقت بدون وقفه خواهد داشت - در این مدت میکروفون حریفش خاموش خواهد بود. بقیه زمان بحث آزاد خواهد بود و میکروفون هر دو کاندیدا روشن خواهد بود.

دونالد ترامپ از حزب جمهوری ‌خواه در انتخابات نوامبر سال 2016 توانست «هیلاری کلینتون» از حزب دموکرات را شکست دهد و به کاخ سفید راه یابد. وی جهت انتخاب دوباره در این مقام برای یک دوره چهارساله دیگر، باید با «جو بایدن» از حزب دموکرات و معاون سابق ریاست جمهوری مبارزه کند.

دو رقیب در موارد متعددی، از جمله در سیاست داخلی: حوزه بهداشت و درمان، اقتصاد، مهاجرت، مالکیت اسلحه و اصلاح پلیس و همچنین سیاست خارجی تفاوت نظر دارند.

در آستانه آخرین مناظره، جا دارد نگاهی گذرا به این تفاوت ها و اختلافات نظرهای میان دو کاندیدا بیاندازیم:

کرونا

موضع ترامپ

در حالی که بحران کرونا، تلاش ‌های ترامپ برای تمدید حضورش در کاخ سفید را با تهدیدی جدی مواجه کرده است اما او در ادامه نادیده انگاشتن ها و بی تفاوتی ها نسبت به امنیت بهداشتی شهروندان آمریکایی، هیچ برنامه مشخصی برای مقابله با این بیماری همه ‌گیر در کشور ارائه نکرده و حتی در نخستین مناظره انتخاباتی، رقیبش را به دلیل استفاده از ماسک مسخره کرده است.  

موضع بایدن

استراتژی جو بایدن برای مهار کرونا، انجام آزمایش رایگان در سطح ملی و استخدام 100 هزار نفر برای راه ‌اندازی برنامه ردیابی تماس ‌های مبتلایان است.

رای ‌دهندگانی که به اختیارات دولت مظنون هستند، چنین اقداماتی را غیر‌قابل‌اجرا می ‌دانند اما این وعده‌ ها با نگرش کلی بایدن و حزب دموکرات در رابطه با نقشی که دولت باید ایفا کند، همخوانی زیادی دارد.

بایدن قصد دارد در هر ایالت دست کم 10 مرکز آزمایش ایجاد کرده و از آژانس ‌های فدرال بخواهد منابع اعزام کنند. او همچنین اعلام کرد طبق نظر کارشناسان فدرال، تدابیر سختگیرانه تری همچون استفاده اجباری از ماسک در همه ایالت ها را اعمال خواهد کرد.

بایدن قول داده به منظور مقابله با تاثیر آنی بحران کرونا، «هر چقدر لازم است» برای دادن وام بیشتر به کسب و کارهای کوچک و افزایش پرداخت ‌های مستقیم به خانواده ‌ها هزینه کند. 

 

اقتصاد و تجارت

موضع ترامپ

ترامپ همیشه روی شعار انتخاباتی اش یعنی «اول آمریکا» تاکید داشته و برای رونق فرصت ‌های شغلی و صنایع تولیدی آمریکا تلاش کرده است.

او در جریان اولین کارزار انتخاباتی خود قول داد مالیات آمریکایی‌ های شاغل را به میزان چشمگیری کاهش دهد. کاهش مالیات شرکت ‌ها، تحول وضع تجاری موجود و احیای تولید داخلی آمریکا از جمله وعده‌ های دیگر او به مردم بود. ترامپ البته تاحدی توانست به برخی از وعده‌ هایش عمل کند.

او در دسامبر 2017 اصلاحات مالیاتی نهایتا نرخ مالیات ابرشرکت‌ ها را به 21 درصد کاهش داد، طبقه‌ های مالیات شخصی را کم کرد، اعتبار مالیاتی فرزندان را افزایش داد و حد آستانه مالیات بر ارث را دو برابر کرد و به 11.2 میلیون دلار رساند.

برداشتن مقررات دولت فدرال برای کسب و کارها، کاهش مالیات بردرآمد و مالیات شرکت ‌ها و امضای فرمان‌ های اجرایی در حمایت از تولیدات داخلی از جمله اقدامات او در 4 سال گذشته بوده است.

از ژانویه 2017 دولت آمریکا بیش از 480 هزار فرصت شغلی در صنایع تولیدی بوجود آورده اما تحلیلگران می ‌گویند روند رشد این بخش در حال کند شدن است و سیاست‌ های ترامپ در این زمینه از جمله تعرفه‌ ها، به حل مشکلات ساختاری موجود کمکی نکرده است.

ترامپ همچنین پیش ‌بینی کرده بعد از همه‌ گیری کرونا، وضع اقتصادی کشور فورا بهبود خواهد یافت هر چند به عقیده منتقدان واکنش او نسبت به شیوع کووید 19 خسارات اقتصادی طولانی مدت به کشور وارد کرده است.

موضع بایدن

بایدن در مقابل، از افزایش حداقل دستمزد در آمریکا حمایت می‌ کند. او همچنین خواستار افزایش مالیات بر سود سرمایه‌ گذاری، رایگان ‌سازی دانشگاه‌ های دولتی و بازسازی دولتی زیرساخت‌ های جاده ‌ای و انرژی است.

وی همچنین از افزایش حداقل دستمزد دولت فدرال به 15 دلار در ساعت حمایت می ‌کند؛ اقدامی که در بین جوانان محبوبیت یافته و به نوعی به نماد حزب دموکرات در سال 2020 تبدیل شده است.

او علاوه بر این قصد دارد 2 تریلیون دلار در انرژی پاک سرمایه ‌گذاری کند، با این استدلال که تقویت صنایع پاک به ایجاد اشتغال برای کارگران کمک می‌ کند.

او همچنین وعده داده است 400 میلیارد دلار از بودجه دولت فدرال را برای خرید کالاهای ساخت آمریکا اختصاص دهد و قانون «خرید کالای آمریکایی» را به شکل گسترده ‌تری در پروژه‌ های جدید حمل و نقل به اجرا درآورد.

بایدن در کارزار انتخاباتی 2020 این را هم وعده داده که از دولت فدرال بخواهد 300 میلیارد دلار بودجه به اجناس و خدمات آمریکایی و همین ‌طور تحقیقات و فن آوری در کشور اختصاص دهد.

 

مهاجرت

موضع ترامپ

مهار مهاجرت به آمریکا یکی از وعده ‌های اساسی در کارنامه سیاسی ترامپ بوده است.

او در تلاش‌ برای پیروزی دوباره در انتخابات، قول داده به ساخت دیوار مرزی میان آمریکا و مکزیک ادامه دهد. ترامپ تا‌‌کنون موفق شده بودجه ساخت 716 کیلومتر از این دیوار مرزی که 1162 کیلومتر طول خواهد داشت، را تامین کند.

ترامپ برای پیروزی دوباره در انتخابات، وعده داده است که به ساخت دیوار مرزی میان آمریکا و مکزیک ادامه دهد

او همچنین وعده داده گرین کارت آمریکا و مهاجرت زنجیره ‌ای - مهاجرت به آمریکا بر اساس پیوندهای خانوادگی- را لغو و سیستم ورود بر اساس «شایستگی» را جایگزین آن کند.

اما برنامه ‌های ترامپ برای اصلاح قانون مهاجرت تابستان امسال با شکست مواجه شد و دیوان عالی آمریکا طرح پیشنهادی دولت او برای لغو قانون حمایت از فرزندان مهاجران غیرقانونی در آمریکا (داکا) را رد کرد. این قانون از حدود 650 هزار جوان که در کودکی بدون سند هویتی و مهاجرتی وارد آمریکا شده‌اند، حمایت می ‌کند.

موضع بایدن

بایدن رویکرد ترامپ درباره مهاجرت و پناهجویان را رد کرده و آن را «شکست اخلاقی» توصیف کرده است. وی همواره از اصلاحات جامع در زمینه مهاجرت حمایت کرده و بر ریشه یابی معضل مهاجرت تاکید دارد.

بعد از اینکه دادستان کل اعلام کرد دولت ترامپ قصد دارد قانون DACA (که دیپورت کودکانی که توسط افراد دیگر به صورت غیرقانونی به آمریکا آورده شده‌اند را به تاخیر می‌ اندازد) را باطل کند، بایدن توئیت کرد: «آنها را والدینشان آورده‌ اند و آن کودکان هیچ انتخابی برای به اینجا آمدن نداشته ‌اند. حالا به کشورهایی فرستاده می ‌شوند که هرگز آن را نشناخته ‌اند. بی ‌رحمانه. این آمریکا نیست.»

بایدن قول داده است در طول 100 روز نخست حضورش در کاخ سفید، سیاست ‌های ترامپ که باعث جدایی والدین از فرزندان خود در مرز مکزیک و آمریکا شده را تغییر دهد. او همچنین گفته محدودیت تعداد تقاضاهای پناهندگی و ممنوعیت سفر اتباع چندین کشور عمدتا مسلمان به آمریکا را هم لغو خواهد کرد. 

 

اعتراضات نژادی

موضع ترامپ

موضع ترامپ در قبال اعتراضات نژادی بسیار انتقادبرانگیز بود.

رئیس جمهور آمریکا گفت روش جنجالی «فشار زانو بر گردن برای بازداشت مظنونان» باید در حالت کلی غیرقانونی شود اما برای اعمال این ممنوعیت اقدامی انجام نداد.

آمریکا در ماه ‌های گذشته صحنه اعتراضات ضد نژاد پرستی بود. از ترامپ به دلیل این که همواره گروه های افراطی چپ گرا و آنارشیست ها را مسبب ناآرامی ‌ها می‌ داند، انتقاد می ‌شود.

او در بحبوحه اعتراضات اخیر علیه نابرابری نژادی در کشور، حمایت خود از پلیس را افزایش داد. ترامپ در ماه ژوئن فرمان اصلاح نیروی پلیس را امضا کرد که شامل اختصاص بودجه دولتی برای بهبود عملکرد پلیس می‌شد. ایجاد بانک اطلاعاتی به منظور ردیابی بدرفتاری ماموران پلیس از جمله اقدامات صورت گرفته در این زمینه بود.

ترامپ در رابطه با قانون «قدم اول» خود به عنوان اقدامی کلیدی در جهت اصلاح عدالت کیفری کشور، تبلیغات زیادی انجام داده است.

ترامپ همچنین وعده داد به دنبال آن قانون «قدم دوم» که بر موانع مربوط به اشتغال زندانیان پس از آزادی تمرکز داشت را به تصویب برساند. البته تا‌کنون چنین قانونی ارائه نشده است.

موضع بایدن

به دنبال اعتراضات نژادی بی سابقه ای که آمریکا در سال جاری با آن روبرو بود، بایدن گفت می ‌پذیرد که در آمریکا نژادپرستی وجود دارد و برای مقابله با آن به برنامه ‌های گسترده اجتماعی-سیاسی در حمایت از اقلیت ‌ها نیاز است. یکی از ستون ‌های بخش‌ های اساسی برنامه «دوباره بسازیم» او، طرحی 30 میلیارد دلاری برای حمایت از کسب و کارهای جوامع اقلیت است.

در رابطه با عدالت کیفری، او از موضع سخت‌ گیرانه خود در دهه 90 که با انتقادات شدیدی روبرو بود، بسیار فاصله گرفته است. او حالا سیاست‌ هایی در جهت کاهش مجازات حبس، رسیدگی به نابرابری ‌های نژادی، جنسی و مبتنی بر درآمد در نظام عدالت کیفری و بازپروری زندانیان پس از آزادی مطرح کرده است.

او وعده داده است برای تشویق ایالت ‌ها به سرمایه‌ گذاری روی طرح‌ های مربوط به کاهش مجازات حبس، لغو موارد حداقل مجازات اجباری، قانونی کردن ماری‌ جوانا و لغو محکومیت‌ های پیشین مربوط به آن و همینطور پایان دادن به مجازات مرگ 20 میلیارد دلار به آنها کمک خواهد کرد.

با این حال، او با کاهش بودجه پلیس موافق نیست و می‌ گوید به جای آن منابع باید صرف حفظ استانداردها شود. او معتقد است بخشی از بودجه پلیس باید به سمت خدمات اجتماعی از جمله سلامت روان هدایت شود و قول اختصاص بودجه ‌ای 300 میلیون دلاری به پلیس محلی را داده است.

 

آموزش

موضع ترامپ

ترامپ از انتخاب مدرسه و کنترل محلی بر مدارس ابتدایی و متوسطه حمایت کرده‌است.

او با طرح استانداردهای آموزشی «کامن کور» برای مدارس مخالف است و کامن کور را فاجعه‌ ای خوانده که باید متوقف شود.

دونالد ترامپ بر آموزش «میهن پرستانه» در مدارس این کشور تاکید کرده و گفته که قصد دارد کمیته ‌ای را برای ارتقای این آموزش ایجاد کند.

ترامپ در تلاش است تا پایگاه راستگرایان خود را در برابر آن چه که او طرح چپگرایان برای تغییر سبک زندگی آمریکایی عنوان کرده، تهییج کند.

موضع بایدن

بایدن با چرخشی قابل توجه به سوی جناح چپ، بر چندین مورد از سیاست ‌های بزرگ آموزشی که در درون حزب محبوبیت یافته، مهر تایید زده است. بخشش بدهی وام دانشجویی، افزایش دانشگاه ‌های مجانی و دسترسی به پیش ‌دبستانی جهانی از جمله این سیاست‌ ها هستند و بودجه‌شان از طریق لغو قانون کاهش مالیا‌ت‌ ها که در دوره ترامپ به تصویب رسید، تامین خواهد شد.

 

سلامت و بهداشت

موضع ترامپ

دونالد ترامپ در کارزار خود برای انتخابات 2016 وعده داد لایحه «اوباماکر» را لغو کند.

دولت آمریکا هر چند موفق به لغو کامل این قانون نشد، اما توانست بخش ‌هایی از آن را فسخ کند، از جمله مفادی که خرید بیمه درمانی یا پرداخت جریمه را برای افراد اجباری می ‌کرد.

منتقدان می‌ گویند تلاش‌ های مدام او در جهت نابودی لایحه مراقبت مقرون به صرفه،‌ که امکان برخورداری از پوشش خدمات درمانی را برای میلیون‌ ها نفر فراهم می ‌کرد، تاثیرات مخربی بر نبرد علیه این بحران گذاشته است.

ترامپ همچنین قول داد قیمت دارو را در آمریکا پایین بیاورد و در ماه ژوئیه هم با هدف کاهش بها و واردات داروهای ارزان ‌تر از خارج از کشور طرح ‌هایی به اجرا گذاشت، هر چند به عقیده برخی تحلیلگران این صنعت، اقدامات او در این زمینه تاثیر چندانی نخواهند داشت.

ترامپ در سال 2017 بحران اعتیاد به داروهای مسکن در کشور را وضعیت اضطراری سلامت ملی اعلام کرد و 1.8 میلیارد دلار از بودجه دولتی را برای اقدامات پیشگیرانه و درمانی در این زمینه اختصاص داد. او علاوه بر این قدم ‌هایی هم برای محدود کردن تجویز این داروها برداشت.

موضع بایدن

بایدن گفته است طرح بیمه سلامت عمومی (اوباماکر) را گسترش خواهد داد و طرحی را به اجرا در خواهد آورد که 97 درصد از آمریکایی‌ ها تحت پوشش بیمه قرار بگیرند. بایدن وعده داده همه آمریکایی‌ ها به نوعی بیمه سلامت عمومی شبیه به «مدیکر» دسترسی داشته باشند. مدیکر، بیمه درمانی دولتی برای سالمندان در آمریکاست و بایدن همچنین قول داده سنی که افراد می‌ توانند تحت پوشش آن قرار بگیرند را از 65 به 60 کاهش دهد.

تخمین زده شده طرح بایدن در مجموع 2.25 تریلیون دلار ظرف بیش از 10 سال هزینه داشته باشد.

افزایش 200 دلاری پرداخت‌ های ماهانه تامین اجتماعی، لغو قانون کاهش مالیا‌‌ت‌ که در دوره ترامپ وضع شد و بخشش 10 هزار دلار از وام‌ هر دانشجو، از جمله طرح‌ های اوست.

 

انرژی و اقلیم

موضع ترامپ

ترامپ گرمایش جهانی را «یک حقه کامل» خوانده‌ است.

او همچنین گفته که «مفهوم گرمایش جهانی از سوی چین و برای غیررقابتی کردن تولید در آمریکا ایجاد شده‌است» گرچه او بعدتر توضیح داد این یک جوک بوده‌ است.

او گفته که آژانس حفاظت محیط زیست آمریکا مانعی بر سر رشد و اشتغال است. ترامپ موافق افزایش شکست هیدرولیکی است و از انرژی جایگزین باد انتقاد کرده، گفته «آسیاب‌ های بادی هر کشوری را که به آن می ‌رسند دارند نابود می ‌کنند» و انرژی «غیرقابل اطمینان و افتضاح» تولید می‌ کنند.

 

کنترل اسلحه

موضع ترامپ

ترامپ حامی متمم دوم قانون اساسی آمریکا و به‌ طور کلی مخالف کنترل اسلحه است. او خودش دارای مجوز حمل پنهان اسلحه در نیویورک است.

او حامی اصلاح نظام کنترل سوء پیشینه فدرال است تا سیاهه‌ های مجرمانه و سلامت ذهنی در این نظام لحاظ شود.

 

موضع بایدن

پیروزی بایدن که طرفدار افزایش مقررات برای نگهداری اسلحه است می‌تواند بیش از گذشته دست به تقاضا برای خرید اسلحه و در نتیجه افزایش تقاضای شرکت ‌های اسلحه ‌سازی منجر شود.

انتظار می‌رود در صورتی که بایدن در انتخابات نوامبر پیروز شود شاهد افزایش دوباره فروش اسلحه در آمریکا و رشد بیشتر ارزش سهام شرکت‌ های اسلحه‌ سازی باشیم.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.