مشاور امنیت ملی آمریکا کرونا را به مدیر کل امنیت عمومی لبنان داد.

 

به گزارش جماران به نقل از رونامه رأی الیوم، یک منبع لبنانی که نخواست نامش فاش شود گفت که سرلشکر «عباس إبراهیم» مدیر کل امنیت عمومی لبنان که اعلام شده بود در جریان سفر رسمی به واشنگتن به ویروس کرونا مبتلا شده است، با «روبرت اوبراین» مشاور امنیت ملی آمریکا دیدار کرده بود.

ابراهیم پس از دیدار با اوبراین به کرونا مبتلا شده است.

این منبع گفت که ابراهیم درباره مسائلی از جمله مساله «آستین تایس» شهروند آمریکایی که سال 2012 به سوریه به عنوان روزنامه نگار سفر کرد و دیگر اثری از او پیدا نشد رایزنی کرد. آمریکا بر این باور است که این شهروند آمریکایی در بازداشت دولت سوریه است.

سرلشکر ابراهیم سال گذشته به آزادی «سام گودوین» شهروند آمریکایی که در سوریه به سر می برد کمک کرده بود.

پیش از این رسانه های لبنان از مبتلا شدن سرلشکر عباس إبراهیم مدیر کل امنیت عمومی این کشور به ویروس کرونا و تاخیر در زمان بازگشت او به بیروت خبر دادند.

در همین حال، یک رسانه آمریکایی جزئیاتی از مطالبات دمشق از واشنگتن در ازای کمک به یافتن شهروندان مفقودشده آمریکا را منتشر کرده است.

برخی منابع خبری مدعی شده‌اند دمشق خواستار رفع تحریم‌ها و خروج نیروهای آمریکایی از سوریه در ازای کمک به یافتن شهروندان آمریکایی مفقودشده در سوریه شده‌اند.

«نیوزویک» نیز در این زمینه رئیس دستگاه امنیت لبنان در سفر هفته گذشته‌اش به واشنگتن حامل فهرستی از مطالبات دمشق از دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا بوده است.

دولت ترامپ خواستار بازگرداندن «آستین تایس» و «مجد کامالماز» است. نیوزویک مدعی شده «تایس»، روزنامه‌نگار و «کامالماز»، نیروی امدادرسان بوده‌اند که هر دو در سوریه مفقود شده‌اند. از تایس از سال ۲۰۱۲ و از کامالماز از سال ۲۰۱۷ خبری در دست نیست.

نیوزویک می‌گوید از منابع مطلع باخبر شده دولت «بشار اسد»، رئیس‌جمهور سوریه در ازای همکاری برای یافتن آنها خواستار رفع تحریم‌ها و خروج نیروهای آمریکا شده است.

مقام‌های آمریکا و سوریه قبلاً تماس‌هایی برای مشخص شدن سرنوشت این دو شهروند آمریکا برقرار کرده‌اند، اما جدیدترین تحول در این راستا در جریان سفر «عباس ابراهیم»، مدیرکل اداره امنیت عمومی لبنان به واشنگتن اتفاق افتاده است.

یک مقام لبنانی که نخواست نامش فاش شود در گفت‌وگو با نیوزویک مدعی شده ابراهیم روز پنجشنبه هفته گذشته در حالی که حامل اطلاعاتی درباره این دو شهروند بوده وارد واشنگتن شده است.

وی گفته ابراهیم گفت‌وگویی ۴ ساعته با «رابرت اوبراین»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید داشته و طی آن مطالبات سوریه را مطرح کرده است.

رسانه آمریکایی به نقل از یک مقام سوریه‌ای که به نام او هم اشاره نشده ادعا کرده دولت بشار اسد به دنبال رسیدن به توافقی با دولت ترامپ برای رفع تحریم‌ها علیه سوریه است.

دولت آمریکا مدت کوتاهی بعد از آغاز ناآرامی‌ها در سوریه در سال ۲۰۱۱ این تحریم‌ها را علیه دولت بشار اسد اعمال کرد. این اقدامات، در کنار حمایت از شبه‌نظامیان افراطی، بخشی از تلاش‌های دولت آمریکا برای عزل بشار اسد از قدرت را تشکیل می‌دادند.

خروج نیروهای آمریکایی که در کنار شبه‌نظامیان مخالف دولت سوریه بدون مجوز دمشق در منطقه «التنف» مستقر شده‌اند دیگر خواسته دولت بشار اسد از واشنگتن بوده است.

دولت ترامپ از مدت‌ها پیش تمایلش را برای خارج کردن نیروهای آمریکایی از سوریه ابراز کرده است. او گفته شمار نظامیان کشورش در سوریه را کاهش داده، اگرچه پنتاگون می‌گوید حدود ۵۰۰ نیروی آمریکایی در التنف حضور دارند.

در همین زمینه یک روزنامه سوری به نقل از منابع آگاه نوشت که خبری که روزنامه «وال استریت ژورنال» درباره سفر محرمانه هیأت آمریکایی به دمشق  منتشر کرده است صحت دارد.

منابع آگاه سوری با تأیید خبر روزنامه وال استریت ژورنال درباره سفر هیأت آمریکایی به دمشق، گفتند که این هیأت متشکل از مسئولانی بود که پرونده مربوط به «ربوده‌شدگان» آمریکایی و تحریم‌های آمریکا علیه سوریه را بررسی کردند.

روزنامه «الوطن» سوریه به نقل از این منابع نوشت که هیأت آمریکایی ماه آگوست گذشته به دمشق سفر کرده و با سرلشکر «علی مملوک» رئیس دفتر امنیت ملی سوریه دیدار کرد.

به نوشته این روزنامه «راجر کارستین» و «کاش پاتل» دستیار دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در این سفر پرونده‌های زیادی را بررسی و پیشنهاداتی را ارائه کردند.

بر اساس این گزارش، این نخستین سفر هیأت عالی‌رتبه آمریکایی به دمشق نبود و پیش از این نیز مسئولان آمریکایی سه بار در ماه‌ها و سال‌های گذشته به دمشق سفر کرده‌اند.

الوطن همچنین به نقل از منابع سوری نوشت که هیأت آمریکایی در این سفر از موضع دمشق و اصرار آن بر پرداختن به موضوع خروج آمریکا از سوریه پیش از پرداختن به هر موضوع دیگری، غافلگیر شد.

این منابع گفتند که دمشق بر خروج نیروهای آمریکایی از شرق سوریه و بروز نشانه‌های واقعی از عملیات خروج نیروها تأکید کرد.

دمشق همچنین مخالفت خود با هر گونه پرداختن به موضوع تحریم‌های آمریکا پیش از بررسی پرونده خروج آمریکا از اراضی سوریه را اعلام کرده است.

منابع سوری گفتند که مسئولان آمریکایی سعی کردند همکاری دمشق در پرونده «ربوده‌شدگان آمریکایی» را جلب کنند اما دمشق بر موضع خود در خصوص اولویت‌بخشی به موضوع خروج آمریکا از سوریه اصرار ورزید.

به گفته این منابع، دمشق درباره این قبیل سفرهای هیأت‌های آمریکایی کاملا محتاطانه عمل می‌کند چرا که به آن‌ها و نتایج احتمالی این سفرها اطمینان ندارد و رهبران سوری از تأثیرگذاری لابی‌های آمریکایی بر روسای این کشور و تصمیمات سیاسی آن آگاه هستند.

روزنامه وال استریت ژورنال از سفر یک مقام ارشد کاخ سفید به دمشق برای مذاکره درباره آزادی زندانیان آمریکایی در سوریه خبر داده بود.

در چنین احوالی روز گذشته منابع خبری اعلام کردند سرلشکر «عباس إبراهیم» مدیر کل امنیت عمومی لبنان که برای گفت وگوهای امنیتی به واشنگتن سفر کرده بود قبل از ترک این شهر به کرونا مبتلا شد.

بر اساس گزارش رسانه های لبنان، سفر عباس ابراهیم به بیروت به تاخیر افتاده و نشست های وی در پاریس هم لغو شد.

قرار بود که سرلشکر ابراهیم برای رایزنی با مسئولان فرانسوی درباره اوضاع لبنان به پاریس سفر کند. لبنان با بدترین بحران اقتصادی از زمان به پایان رسیدن جنگ داخلی در این کشور در سال 1990 رو به روست. این کشور همچنین در پی  کناره گیری«مصطفی ادیب» نخست وزیر مکلف برای تشکیل دولت جدید در ماه سپتامبر به دلیل اختلافات میان فراکسیون های سیاسی با بحران سیاسی مواجه شده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.