ارمنستان و جمهوری آذربایجان به درگیری‌ های خشونت‌آمیز در منطقه کوهستانی قره‌باغ ادامه می‌دهند. دو کشور یکدیگر را به نقض آتش‌بس و ادامه تهاجم متهم می ‌کنند. شمار قربانیان از میان مردم عادی بالا رفته است.

 

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری آلمان، مقام‌ های محلی ارمنی در منطقه قره‌باغ می ‌گویند 17 تن دیگر از نیروهای ارمنستان در جریان درگیری با ارتش جمهوری آذربایجان کشته شدند.

خبرگزاری رویترز امروز سه‌ شنبه این خبر را منتشر کرده و به نقل از منابع رسمی ارمنی که به هویت آنها اشاره‌ ای نشده، شمار قربانیان نظامی در این درگیری را 542 نفر گزارش کرده است.

خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داده که با آغاز درگیری ‌های تازه بین نیروهای ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر منطقه ناگورنو قره باغ از شامگاه یکشنبه، طرفین یکدیگر را به نقض آتش ‌بس متهم می ‌کنند.

مقام‌ های ارمنی در منطقه قره‌ باغ از حملات موشکی و توپخانه ای از سوی جمهوری آذربایجان گزارش دادند. در برابر وزارت دفاع جمهوری آذربایجان در باکو، ارمنستان را به آغاز دور تازه کشمکش‌ ها و گلوله ‌باران شهر «ترتر» متهم کرد.

افزایش قربانیان غیرنظامی

یک سخنگوی وزارت دفاع ارمنستان در ایروان گفت: «آذربایجان زمینه را برای حمله به مناطق آرام و بی ‌دفاع آماده می‌ کند». او افزود که «دشمن» از همه سو در حال یورش است.

به گفته مقام ‌های ارمنستان شمار قربانیان از مردم عادی و غیرمسلح به 31 نفر افزایش یافته است. تاکنون حدود 525 سرباز کشته شده‌ اند. جمهوری آذربایجان از شمار قربانیان در اردوی خود گزارشی نداده است.

حدود دو هفته پس از آغاز درگیری‌ ها در قره ‌باغ کوهستانی، در ساعات پایانی شامگاه جمعه (9 اکتبر) ارمنستان و جمهوری آذربایجان با میانجیگری روسیه در مسکو پیمان آتش ‌بس منعقد کردند، اما به رغم این توافق ستیز و درگیری ادامه یافت. 

«جیحون بایراموف» وزیر خارجه جمهوری آذربایجان و «زوهراب مناتساکانیان» وزیر خارجه ارمنستان، برای نخستین بار در مسکو پایتخت روسیه ملاقات کرده و موقتا بر سر آتش ‌بس در منطقه قره‌ باغ به توافق رسیدند.

اندکی پس از اعلام توافق، ارتش ارمنستان در بیانیه ‌ای ارتش آذربایجان را متهم کرد که با گلوله‌ باران به منطقه ‌ای در نزدیکی شهر «کاپان» در جنوب شرقی ارمنستان، یک شهروند ارمنی را کشته است. وزارت دفاع آذربایجان این اتهام را رد کرد و ادعای ارمنستان را «تحریک ‌آمیز» خواند.

ارتش آذربایجان در مقابل ارمنستان را متهم کرد که پیرامون شهرهای ترتر و «آغدام» را زیر شلیک موشک گرفته و در محورهای این مناطق قصد پیشروی داشته است.

چنانچه توافق پایدار می ‌ماند، پیروزی بزرگی برای مسکو شناخته می‌ شد. روسیه هم ‌پیمان و حامی ارمنستان محسوب می ‌شود، اما با جمهوری آذربایجان نیز روابط گرمی دارد.

بر اساس حقوق بین‌ الملل منطقه ناگورنو قره‌ باغ متعلق به جمهوری آذربایجان است. اما ارمنی‌ ها بر این باورند که در دوران استالین این منطقه ارمنی‌ نشین به ناحق به آذربایجان تعلق یافته است. پس از ‌نخستین جنگ در سال 1990 و به‌رغم آتش ‌بس در سال 1994، درگیری ‌های پراکنده میان ارتش آذربایجان و نیرو های نظامی و شبه ‌نظامی ارمنی در نواحی مرزی به دفعات رخ داده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.