جلسه استماع کمیسیون قضایی مجلس سنای آمریکا برای بررسی صلاحیت قاضی ایمی کانی برت کاندیدای دونالد ترامپ برای کرسی دیوان عالی کشور، آغاز شد.

 

به گزارش جماران به نقل از فاکس نیوز، کمیسیون قضایی مجلس سنای آمریکا روند رسیدگی به صلاحیت قاضی «ایمی کانی برت» کاندیدای معرفی شده از سوی دونالد ترامپ برای جایگزینی «روث بیدر گینزبرگ» قاضی تازه درگذشته را آغاز کرد.

جلسه استماع  به سخنان افتتاحیه هیئت رئیسه و پس از آن سخنان برت پرداخت که در حال حاضر قاضی شعبه هفت دادگاه استیناف آمریکا است.

 

000_8RX7K8

 

سناتورهای دموکرات و جمهوری‌خواه در سخنان آغازین این جلسه یکدیگر را متهم به سیاسی‌کاری کردند و از تهدید سلامت و بهداشت تا حمله به آزادی مذهبی در آمریکا را پیش کشیدند.

برت در مراسم گشایش جلسه سنا گفت از این که از سوی ترامپ برای این سمت برگزیده شده احساس افتخار می ‌کند. وی وعده داد که در صورت انتخاب با «بی ‌طرفی» قضاوت کند.

برت ضمن معرفی تک تک فرزندانش که بیشتر آنها به همراه همسرش به سنا آمده بودند، گفت که چه طور والدینش به او آموخته ‌اند که «خدمت به مردم، احترام به اصول، مومن و معتقد بودن و عشق» اهمیت دارد.

او همچنین به «آنتونی اسکالیا» قاضی فقید دیوان عالی که برت برای سال ها دستیار او بود، ادای احترام کرد و او را ستود.

او همچنین تاکید کرد که از نگاه او به عنوان یک مدرس حقوق در دانشگاه نورتردام آمریکا، تصمیم ‌گیری درباره سیاست‌ ها و ارزش‌ ها وظیفه سیاستمداران منتخب مردم آمریکاست نه قضات دیوان عالی.

برت گفت: «من کاندیدای تصدی کرسی خالی قاضی گینزبرگ شده ‌ام، کسی که هیچ کس نخواهد توانست جای او را پر کند... من برای همیشه قدردان راهی خواهم بود که او (قاضی گینزبرگ) برای ما ترسیم کرده است.»

این در حالی است که در مدت حضور قاضی برت در حوزه هفتم دادگاه فدرال آمریکا در شیکاگو او با رویکرد و نظر‌های قاضی گینزبرگ مخالفت کرده بود؛ مواضعی که دموکرات ‌ها با استناد به آنها انتخاب برت را تهدیدی برای قوانینی چون آزادی سقط جنین و بیمه درمانی همگانی که به «اوباماکر» شهرت یافته می ‌دانند.

برت ادامه داد: «در همه پرونده‌ هایی که داشته ‌ام، به دقت نظرات و مباحث طرح شده از سوی احزاب را بررسی کرده ‌ام، مشکلات مطرح شده را با همکارانم طرح و درباره آن بحث کرده ‌ام و ورای تمایلات خودم، در نهایت تمام تلاشم را برای رسیدن به حکم در چارچوب قانون انجام داده‌ ام.»

برت که 48 سال دارد، بنابر سابقه ‌اش یک قاضی محافظه ‌کار و نزدیک به مواضع جمهوری‌ خواهان شناخته می ‌شود. 

آغاز روند بررسی صلاحیت او تنها 20 روز مانده به انتخابات ریاست‌ جمهوری (3 نوامبر) محل مناقشه جدی میان مردم آمریکا و سیاستمداران دو حزب اصلی این کشور شده است.

«لیندسی گراهام» رئیس جمهوری‌ خواه کمیته قضایی سنا که این جلسات را مدیریت می کند، گفت که انتظار دارد که یک «هفته پرتنش و آتشین» پیش رو باشد.

او در سخنرانی اش، برت را در طبقه عالی‌ ترین‌ نخبگان جامعه آمریکا معرفی کرد و گفت که کشورش باید به انتخاب او ببالد.

اما در مقابل، «دایان فاینستاین» سناتور ارشد دموکرات گفت انتخاب قاضی ایمی کانی برت تهدید مستقیمی علیه اوباماکر است و پوشش بیمه درمانی برای ده ‌ها میلیون آمریکایی را با خطر لغو روبرو می ‌کند.

او گفت: «بگذارید صریح بگویم، من معتقدم که این جلسه اصلا نباید ادامه پیدا کند. من خواستار به تاخیر افتادن این جلسات تا بعد از انتخابات سوم نوامبر هستم.»

«کامالا هریس» سناتور اهل کالیفرنیا که به عنوان یار انتخاباتی و کاندیدای معاونت ریاست‌ جمهوری هم اکنون با «جو بایدن» در حال کارزارهای انتخاباتی است، در این جلسه به صورت مجازی شرکت کرد و ضمن انتقاد از برگزاری حضوری این جلسه در ساختمان سنا گفت: انتخاب قاضی برت از نظر او به خطر انداختن میراث قاضی روث بیدر گینزبرگ است.

 

image (1)

 

هریس که خود سابقه دادستانی سانفرانسیسکو را دارد، گفت: «با انتخاب کسی که ممکن است میراث قاضی گینزبرگ را پاک کند، عملا دونالد ترامپ در حال خدشه وارد کردن به حقوق مدنی مردم آمریکا برای چند دهه پیش روست... همه آمریکایی‌ ها باید بدانند که این کاندیداتوری در حقیقت تقسیم عادلانه عدالت تحت قانون را با خطر روبرو خواهد کرد.»

«پاتریک لهی» سناتور دموکرات ایالت «ورمونت»، جمهوری‌ خواهان را متهم کرد که تنها یک ساعت بعد از مرگ قاضی روث بیدر گینزبرگ برای پر کردن کرسی او دست به کار شده ‌اند.

اما «چاک گرسلی» سناتور ارشد جمهوری ‌خواه گفت: ادله دموکرات‌ ها بی اساس و یک سری تاکتیک مبتنی بر هراس ‌افکنی است.

کمیسیون قضایی سنای آمریکا چهار روز به اظهارات موافقان و مخالفان گوش خواهد داد.

کمتر از سه هفته به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، معرفی برت به جنجالی سیاسی در آمریکا تبدیل شده‌ است.

دموکرات ‌ها می ‌گویند تلاش رقبای جمهوری خواه شان بر این است که برت پیش از روز 3 نوامبر (13 آبان) تایید شود.

از دید دموکرات‌ ها، کرسی خالی دیوان عالی را باید رئیس جمهور بعدی آمریکا با شخص مورد اعتماد خودش پر کند.

هنوز روشن نیست که همه ‌گیری ویروس کرونا در آمریکا چه تاثیری بر این جلسات خواهد داشت.

دو عضو هیئت رئیسه، یعنی سناتورها «مایک لی و تام تیلیس» مبتلا به کرونا شده ‌اند.

دموکرات ‌ها به رهبری سناتور پاتریک لهی، خواهان تعویق استماع شده‌ اند «تا تضمین شود که سلامت و ایمنی سناتورها، کارکنان سنا و خود قاضی برت و خانواده‌ اش به خطر نمی ‌افتد.»

ولی سناتور لیندسی گراهام، رئیس جمهوری ‌خواه کمیسیون قضایی سنا، مصمم به ادامه جلسات است و در توئیت اش نوشته است: «هر سناتوری که بخواهد، مجاز است به صورت مجازی در جلسه شرکت کند.»

اما برای رای‌ گیری نهایی درباره کاندیداتوری ایمی برت سناتورها باید شخصا حضور داشته باشند.

انتظار می ‌رود کمیسیون قضایی و در پی آن کل مجلس سنا، روز 22 اکتبر، یک هفته پیش از انتخابات، رای بدهد.

برت از محافظه ‌کاران شناخته شده و متعصبان مذهبی است. دموکرات ‌ها بیم دارند که او در صورت انتصاب به دیوان عالی، بی ‌درنگ دست به کار لغو قانون بیمه درمانی همگانی اوباما کر، و نیز حق سقط جنین زنان خواهد شد.

در صورت تایید، قاضی برت موازنه قضات محافظه ‌کار در دیوان عالی آمریکا را به نفع اصول ‌گرایان مستحکم ‌تر خواهد کرد. تا پیش از مرگ قاضی روث بیدر گینزبرگ، دیوان عالی که 9 قاضی دارد با 5 قاضی محافظه‌کار و 4 قاضی لیبرال به پرونده‌ های ملی رسیدگی می ‌کرد و با ورود یک قاضی محافظه کار دیگر، بسیاری 6 به 3 شدن محافظه ‌کاران را تهدیدی برای بی‌ طرفی این دیوان برشمرده‌ اند.

جمهوری‌ خواهان که با اکثریت 53 به 47 کنترل مجلس سنا را در دست دارند، در تلاش اند روند رسیدگی به صلاحیت برت و رای اعتماد به او در صحن علنی سنا پیش از انتخابات به اتمام برسانند.

اما جو بایدن می‌گوید باید این روند رسیدگی به بعد از معلوم شدن نتایج انتخابات موکول شود.

9 قاضی دیوان عالی آمریکا می ‌توانند تا پایان عمر بر کرسی خود تکیه بزنند.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.