ساعاتی پیش مراسم امضای توافق ‌ننگین عادی‌ سازی روابط امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی در واشنگتن برگزار شد. در این میان نباید نقش عربستان سعودی را نادیده گرفت.

 

به گزارش جماران، توافق خائنانه عادی سازی روابط امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی در کاخ سفید امضا شد.

روز سه‌ شنبه ساعت 17 به وقت اروپای مرکزی «بنیامین نتانیاهو» نخست ‌وزیر رژیم صهیونیستی همراه با «عبداللطیف بن رشید زیانی» وزیر خارجه بحرین و «عبدالله بن زاید آل نهیان» وزیر خارجه امارات متحده عربی در حضور دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در کاخ سفید توافق‌ نامه ‌هایی را رسما امضا کردند.

به این ترتیب، تعداد کشورهای عربی که با رژیم صهیونیستی توافق امضا کرده ‌اند به چهار کشور افزایش می‌ یابد. پیش از امارات و بحرین، کشورهای مصر و اردن نیز چنین توافق‌ نامه ‌‌ای را امضا کرده بودند.

به باور تحلیلگران امضای چنین توافق ‌نامه ‌ای از سوی عمان یا سودان نیز در آینده محتمل خواهد بود. افزون بر آن، مراکش نیز امکان پرواز مستقیم با رژیم صهیونیستی را تدارک می ‌بیند.

نقش عربستان سعودی

تحلیلگر روزنامه تاگس ‌اشپیگل بر این باور است که بدون چراغ سبز ریاض، امکان امضای چنین توافق ‌نامه‌ هایی وجود نمی‌ داشت.

عربستان نه تنها آسمان خود را بر روی پروازهای مستقیم بین تل ‌آویو و ابوظبی گشوده، بلکه عملا راه را برای تغییر رویکرد خود در قبال رژیم صهیونیستی هموار ساخته است.

اخیرا خطیب نماز جمعه مکه آشکارا از لزوم برقراری دیالوگ با رژیم صهیونیستی سخن گفت. تحلیلگر «تاگس ‌شاو» بر این باور است که چنین امری عملا با هدف آماده‌ سازی اذهان عمومی در عربستان برای نزدیکی رسمی با رژیم صهیونیستی صورت می ‌گیرد.

ادعا می ‌شود بزرگ‌ ترین مانع بر سر امضای توافق صلح بین عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی، شخص ملک سلمان است.

البته بین رژیم صهیونیستی و عربستان نیز توافق ‌های پنهانی و غیررسمی در عرصه ‌های امنیتی وجود دارد.

تحلیلگر تاگس ‌اشپیگل معتقد است که سیاست «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان با سیاست ملک سلمان در ارتباط با رژیم صهیونیستی متفاوت است.

عربستان دو سال پیش، موضوع به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی را مطرح کرد. این در حالی است که ملک سلمان همچنان معتقد است که پذیرش موجودیت رسمی رژیم صهیونیستی منوط به تشکیل کشور مستقل فلسطینی است.

در گزارش یاد شده ادعا شده است که محمد بن سلمان ناگزیر به رعایت سیاست ملک سلمان و همچنین باورهای عمومی جامعه عربستان در قبال فلسطین و تشکیل دولت مستقل فلسطینی است. اما رویکرد و نگاه نسل جدید در کشورهای عربی با نسل پیشین تفاوت می‌ کند.

«تاگس ‌اشپیگل» به رویکرد متفاوت محمد بن زاید آل نهیان ولیعهد امارات متحده عربی نسبت به رژیم صهیونیستی و همچنین تشکیل دولت فلسطینی اشاره می‌ کند. ولیعهد امارات نیز همچون ولیعهد عربستان اولویت ‌های خود را دارد.

به باور تحلیلگر سایت یاد شده، برای نسل جدید سیاستمداران در کشورهای عربی، موضوع تشکیل یک کشور مستقل فلسطینی از آن اهمیتی برخوردار نیست که برای نسل پیشین مطرح بوده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.