جنگی که آمریکا از دو دهه پیش علیه تروریسم به راه انداخت و دخالت های نظامی اش و نزاع هایی که پس از این دخالت ها به راه افتاد باعث آوارگی تعداد بسیار زیادی از مردم کشورهای مختلف شده است.

 

به گزارش جماران به نقل از روسیا الیوم، بر اساس گزارشی که دانشگاه«براون» آمریکا تهیه کرده است، نزاع هایی که از ابتدای«جنگ علیه تروریسم» و دخالت های نظامی آمریکا به راه افتاد باعث آواره شدن حداقل 37 میلیون نفر شد.

روزنامه گاردین بخش هایی از این گزارش را منتشر کرد. در این گزارش آمده است که لشکرکشی آمریکا به عراق و سال های طولانی بی ثباتی پس از این حمله تا کنون منجر به آواره شدن 9.2 میلیون نفر شده است. این حمله نظامی پر هزینه ترین عملیات نظامی آمریکا در بین هشت عملیات نظامی اش به شمار می رود.

این گزارش به دخالت های نظامی آمریکا از زمان حملات یازدهم سپتامبر چه به طور مستقیم در عراق و افغانستان یا نزاع هایی که در آنها دخالت کرد و برخی از آنها همچنان ادامه دارند مانند حوادث لیبی و سوریه و نیز ارسال سلاح و حملات هوایی در یمن،سومالی و فیلیپین  پرداخته است.

این گزارش با تکیه بر داده های کمیساریای عالی امور پناهندگان سازمان ملل و مرکز نظارت بر آوارگی داخلی تخمین زد که تعداد آوارگان در سوریه 7.1 میلیون، در افغانستان 5.3 میلیون، در یمن4.4 میلیون، سومالی4.2میلیون، پاکستان 7.3 میلیون و فیلیپین 1.7 میلیون و لیبی یک میلیون و دویست هزار آواره است.

روزنامه انگلیسی همچنین تأکید کرد که تهیه کنندگان این گزارش بر این باورند که فقط ایالات متحده آمریکا مسئول این آوارگی گسترده نیست بلکه «تعدد افراد مسلح و طرف های تأثیرگذار و قوی دیگر، قرن ها تاریخ،نیروهای سیاسی ،اقتصادی و اجتماعی گسترده» نیز مسئول این تعداد زیاد و شوک زای آوارگان در جهان هستند.

این در حالی است که سه ماه پیش نیز کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان  اعلام کرد که شمار پناهجویان و مهاجران در سراسر جهان و آنهایی که به دنبال جنگ و ناآرامی آواره شده‌اند تنها در سال گذشته و با رسیدن به رقم ۹ میلیون نفر افزایشی بی‌سابقه داشته است.

دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان (UNHCR) در گزارش سالانه خود تحت عنوان «روندهای جهانی جابجایی اجباری» که روز پنجشنبه ۱۸ ژوئن منتشر شد خبر داد که ۷۹.۵ میلیون نفری که در نتیجه سرکوب و آشوب ها آواره شده‌اند، یک درصد کل جمعیت بشریت را شامل می‌شوند.

«فیلیپو گراندی» کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در همین زمینه گفت: «۶۸ درصد از ۷۹.۵ میلیون نفری که مجبور به ترک وطن خود شدند از پنج کشور میانمار، افغانستان، سوریه، سودان جنوبی و ونزوئلا بوده‌اند.»

گراندی همچنین گفت: «شیوع ویروس همه‌گیر کرونا تاثیر عمده‌ای بر پناهندگان و آوارگان در جهان داشته است، چنانچه ۱۶۴ کشور به دنبال شیوع این ویروس به‌طور جزیی یا به طور کامل مرزهای خود بسته اند.»

پیش‌بینی می‌شود که شمار آوارگان جهان با توجه به وضعیت کنونی در ونزوئلا و نگرانی از تشدید وضعیت در برخی نقاط از جمله جمهوری دموکراتیک کنگو، منطقه ساحل صحرای آفریقا، یمن و سوریه در آینده افزایش یابد.

سوریه جنگ زده بیش از ۱۳ میلیون نفر از این آمار را به تنهایی از آن خود کرده است.

در حالی که تعداد کل افرادی که تا پایان سال ۲۰۱۸ با جابه‌جایی اجباری روبرو بودند به عدد ۷۰.۸ میلیون نفر رسید، سال گذشته به تنهایی حدود ۱۱ میلیون انسان در جهان به شمار پیشین آوارگان پیوستند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.