اتحادیه اروپا امروز دوشنبه از تصمیم بلگراد برای انتقال سفارتش در سرزمین های اشغالی به شهر قدس اشغالی ابراز نگرانی شدید کرد و نسبت به عواقب چنین اقدامی هشدار داد.

 

به گزارش جماران به نقل از یورونیوز، این تصمیم صربستان در حالی اتخاذ شده است که اتحادیه اروپا خود را به راه حل «دو کشور به پایتختی بیت المقدس»متعهد دانسته و دفتر نمایندگی اش را در تل آویو مستقر کرده است.

از همین رو بروکسل انتظار دارد تا اعضای این اتحادیه از جمله صربستان سیاست‌های خود را با سیاست‌های اتحادیه اروپا هماهنگ کنند.

«الکساندر ووچیچ» رئیس جمهور صربستان و «عبدالله هوتی» نخست وزیر کوزوو در حضور «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا قبول کردند تا روابط اقتصادی خود را عادی کنند. همچنین صربستان از تصمیم انتقال سفارت خود در سرزمین های اشغالی به قدس اشغالی تا ماه ژوئیه سال ۲۰۲۱ (مرداد آینده) خبر داد. کوزوو نیز تصمیم گرفته است تا با به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی، روابط دیپلماتیک خود را با این رژیم برقرار کند.

رئیس جمهور آمریکا این توافق‌ها را نتیجه کوشش‌های دولتش برای حل اختلافات میان صربستان و کوزوو عنوان کرد.

کوزوو در حالی با به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی موافقت کرده است که اکثر ساکنان این کشور مسلمان هستند. 

در حال حاضر تنها سفارت‌خانه‌های آمریکا و گواتمالا در قدس اشغالی فعالیت می‌کنند و سفارت خانه‌های سایر کشورهایی که با رژیم صهیونیستی روابط دیپلماتیک دارند، در تل‌آویو مستقر هستند. 

از همین رو «پیتر استانو» سخنگوی دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا از هر تصمیمی که جایگاه اتحادیه اروپا را زیر سؤال ببرد و برای اعضا مشغله ذهنی ایجاد کند، ابراز تأسف کرد.

دولت دونالد ترامپ با به رسمیت شناختن یک جانبه قدس اشغالی به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و انتقال سفارت کشورش به این شهر، در تلاش است تا سایر کشورها را برای انجام این کار متقاعد سازد.

رئیس جمهور صربستان و نخست وزیر کوزوو چند روز پس از امضای توافقنامه اقتصادی در واشنگتن، گفتگوهای خود را روز دوشنبه با هدف عادی سازی روابط بلگراد و پریشتینا در بروکسل از سر گرفتند.

هر چند تصمیم صربستان برای انتقال سفارتش در  سرزمین های اشغالی به قدس روی مذاکرات صربستان و کوزوو در بروکسل که از سر گرفته شده، سایه انداخته است.

درگیری میان صرب‌ها و کوزوویی‌ها پس از جنگ‌های یوگسلاوی سابق همچنان ادامه داشته به گونه‌ای که از آن به عنوان خطری برای ثبات قاره اروپا یاد می‌شود.

کوزوو توسط ۲۲ عضو اتحادیه اروپا به عنوان یک کشور مستقل شناخته می‌شود اما اسپانیا، رومانی، یونان، قبرس و اسلواکی آن را به رسمیت نمی شناسند. روسیه و چین، دو عضو دائم شورای امنیت نیز استقلال کوزوو را نپذیرفته اند؛ موضوعی که باعث شده است تا این کشور به عضویت سازمان ملل درنیاید.

حال با به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی توسط کوزوو و برقراری روابط دیپلماتیک با این رژیم، تل آویو نیز اعلام کرده است که کوزوو را به رسمیت می شناسد.

از سوی دیگر،، شبکه خبری فاکس‌نیوز در گزارش خود از توافقنامه عادی‌سازی روابط میان صربستان و کوزوو که روز جمعه 4 سپتامبر (14 شهریورماه) در کاخ سفید و در حضور دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا به امضا رسید، اعلام کرده است که به رسمیت شناخته شدن رژیم صهیونیستی از سوی کوزوو و انتقال سفارت صربستان در سرزمین‌های اشغالی به بیت‌المقدس در واقع بخشی از توافق جدید بین این دو کشور همسایه بوده است.

اما در این بین تصاویر تلویزیونی نشان می‌دهد زمانی که ترامپ در حال اعلام انتقال سفارت بلگراد از تل آویو به قدس اشغالی است رئیس جمهور صربستان متعجب شده و به توافقنامه‌ای که در دست دارد می‌نگرد. برخی فعالان شبکه‌های اجتماعی در واکنش به این تصاویر نوشته‌اند، ظاهرا ووچیچ نمی‌دانسته چه توافقی را امضا کرده است.

این تصاویر موجی از تمسخر رئیس جمهور صربستان را در شبکه های اجتماعی برانگیخت.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.