رئیس جمهور آمریکا در ادامه حرکت‌ های تبلیغاتی خود در آستانه انتخابات آمریکا انتقال سفارت صربستان از تل‌ آویو به قدس اشغالی را اعلام کرد.

 

به گزارش جماران، صربستان و کوزوو هم طعمه تبلیغات انتخاباتی ترامپ شدند.

رئیس جمهور آمریکا در ادامه حرکت‌ های تبلیغاتی خود در آستانه انتخابات آمریکا انتقال سفارت صربستان از تل‌ آویو به قدس اشغالی را اعلام کرد.

در پی فشارهای واشنگتن و با صحنه گردانی ترامپ، کوزوو رژیم صهیونیستی را به رسمیت می شناسد و سفارت صربستان به بیت المقدس منتقل می شود.

 

157598283

 

 

فعالان شبکه‌ های اجتماعی تصاویر و ویدئوهایی را از جریان سفر «الکساندر ووجیچ» رئیس جمهور صربستان به آمریکا و دیدار وی با دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور منتشر کردند.

یکی از این تصاویر منتشر شده نشان می‌ دهد که ترامپ همتای صربستانی خود را مانند یک دانش آموز در مقابل میزش نشانده است. اقدامی که واکنش ‌های زیادی در شبکه ‌های اجتماعی به همراه داشت.

 

61724731

 

همچنین این تصاویر و ویدئوها نشان می‌دهند که هنگام قرائت بیانیه ‌ای توسط ترامپ درباره دیدار با رئیس جمهور صربستان و صحبت‌ های او درباره انتقال سفارت صربستان از تل‌ آویو به قدس اشغالی، ووجیچ با شنیدن این مطلب غافلگیر شده و انگار از گنجانده شدن آن بی ‌اطلاع بوده است و به همین دلیل به برگه ‌های در دستش نگاه می ‌کند تا از وجود چنین بندی در آنها اطمینان حاصل کند.

 

11f5315d0fdebb3df4e4554339df02f2_506

 

 

رئیس جمهور آمریکا با اینکار صربستان را در عمل انجام شده قرار داده و توانسته اولین کشور اروپایی که با انتقال سفارت خود به قدس اشغالی موافقت کرده را به دنیا معرفی کند!

طبق این توافق رئیس‌جمهور صربستان که برای توافق عادی‌سازی روابط با کوزوو در واشنگتن حضور یافته، باید سفارتخانه صربستان در سرزمین ‌های اشغالی را حداکثر تا ژوئیه 2021 (تیرماه 1400) به بیت ‌المقدس منتقل کند. 

کوزوو که اوایل سال 2008 استقلال خود را از صربستان اعلام کرد، تاکنون رژیم صهیونیستی را به رسمت نشناخته بود. شبکه فاکس ‌نیوز در گزارش خود از توافقنامه عادی‌ سازی روابط میان صربستان و کوزوو که جمعه 4 سپتامبر (14 شهریورماه) در کاخ سفید و در حضور دونالد ترامپ به امضا رسید، اعلام کرده است که به رسمیت شناخته شدن رژیم صهیونیستی از سوی کوزوو و انتقال سفارت صربستان در سرزمین‌ های اشغالی به بیت ‌المقدس در واقع بخشی از توافق جدید بین این دو کشور همسایه بوده است.

با این وجود مشخص نیست چه ارتباطی بین عادی سازی روابط صربستان و کوزوو با به رسمیت شناخته شدن رژیم صهیونیستی توسط کوزوو و انتقال سفارت صربستان به بیت المقدس وجود دارد.

دونالد ترامپ اما این اتفاق را به عنوان موفقیت تاریخی خود معرفی کرد. رئیس جمهور آمریکا در سخنانی در دفتر کار خود در کاخ سفید و در جمع خبرنگاران در حضور سران صربستان و کوزوو گفت: امروز روزی واقعاً تاریخی است. مایلم با خوشحالی، تعهد واقعا تاریخی را اعلام کنم. اینکه توانستیم چنین کاری را انجام دهیم، اتفاقی خوب بوده است. بسیاری در اینجا برای شما ارزوی موفقیت می ‌کنند. ما از اینکه چنین اتفاقی رخ می‌ دهد بسیار احساس غرور می ‌کنیم. 

رژیم اسرائیل تا پیش از این از به رسمیت شناختن کوزوو که از سال 2008 اعلام استقلال کرده، خودداری کرده و نگران بود که این امر کشورهای دیگر را به شناسایی کشور مستقل فلسطین تشویق کند. آمریکا و اکثر کشورهای غربی استقلال کوزوو را به رسمیت شناخته اند. صربستان که عضو اتحادیه اروپا نیست و متحد روسیه و چین محسوب می شود، تاکنون از شناسایی کشور مستقل کوزوو خودداری کرده بود.

ترامپ در میانه نشست با رهبران صربستان و کوزوو در کاخ سفید، با «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل هم تماس تلفنی گرفت تا تعهد این دو کشور به ایجاد تحول در رابطه با اسرائیل را به او اطلاع دهد. نتانیاهو هم از به اصطلاح کوشش های دونالد ترامپ در رسیدن به این مثلا «دستاورد سیاسی» قدردانی کرد.

اما در آن سوی میدان، فلسطینیان که توافق امارات و اسرائیل را «خنجری زهرآلود بر پیکر فلسطینیان و امت عربی و اسلامی» نامیده اند، به بیانیه سران صربستان و کوزوو درباره تحولات تازه در مناسبات با رژیم اسرائیل واکنش تندی نشان دادند. «صائب عریقات»، مقام ارشد سازمان آزادی بخش فلسطین در توییتی نوشت: «فلسطین قربانی جاه طلبی های انتخاباتی» ترامپ شده و  تیم انتخاباتی ترامپ حاضر است برای انتخاب مجدد او دست به هر اقدامی ولو زیان ‌بخش به حال صلح بزند.»

 

12523566_948

 

«حنان عشراوی» یکی از مسئولان ارشد فلسطینی نیز پرسیده است: «ترامپ پیش از ماه نوامبر چه کار دیگری قرار است برای اسرائیل انجام دهد؟»

اقدام آمریکا در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم اسرائیل در سال 2017 و سپس انتقال سفارت به قدس در بهار سال 2018، با تظاهرات طولانی و پر شهید و زخمی فلسطینی ها روبرو شده بود. تنها سفارتخانه های آمریکا و گواتمالا در بیت المقدس فعالیت می کنند و سفارت سایر کشورهایی که با رژیم اسرائیل مناسبات سیاسی کامل دارند، در تل آویو مستقر است. 

خدمات ویژه ترامپ به نتانیاهو

آمریکا همیشه اصلی ترین متحد تل آویو بوده است اما خدمات آمریکا به این رژیم در زمان ریاست جمهوری ترامپ بی ‌سابقه است.

تمام خدماتی که همه نخست وزیران رژیم صهیونیستی مشتاق آنها بوده‌ اند را ترامپ به نتانیاهو ارائه داده است. این خدمات همگی مخالف عرف و قوانین بین‌ الملل و مصوبات و قطعنامه‌ های سازمان ملل بوده اند.

هیچ دوره ای در تمام بیش از 13 سال نخست وزیری نتانیاهو به اندازه سال‌ های مصادف با ریاست جمهوری ترامپ خوشایند نبوده است. به عبارت بهتر هیچ رئیس جمهوری در آمریکا به اندازه ترامپ همراه با رژیم اسرائیل نبوده است.

 

3094035

 

نتانیاهو که امسال را با حرکت بر روی لبه تیز تیغ محاکمه در دادگاه به اتهام فساد و زندان پس از آن گذرانده است به لطف و حمایت ترامپ توانسته است همچنان بر سر قدرت باقی بماند.

ترامپ با وجود مدت ها صحبت در مورد پروژه سازش در خاورمیانه که آن را «معامله قرن» می ‌نامید با تغییر دادن موضع 40 ساله آمریکا در قبال شهرک سازی ‌های اسرائیل در سرزمین‌ های اشغالی آخرین ضربه را به آنچه صلح میان اسرائیل و فلسطینی ‌ها نامیده می شود وارد آورد.

از سال 1979 که «جیمی کارتر» رئیس جمهور دموکرات آمریکا شهرک ‌سازی در کرانه باختری را غیرقانونی نامیده بود تا همین چند روز پیش که «مایک پومپئو» وزیر خارجه تغییر موضع آمریکا را اعلام کرد تمام روسای جمهور آمریکا با تفاوت ‌هایی مخالف شهرک سازی ‌ها بودند. ولی ترامپ این رویه 40 ساله را تغییر داد. و البته این اولین ضربه ترامپ به فلسطینی ها و اولین خدمت او به نتانیاهو نبود.

در سال 2016 و آخرین روزهای ریاست جمهوری «باراک اوباما» در آمریکا قطعنامه‌ ای بر علیه اسرائیل و در محکومیت شهرک ‌سازی در سرزمین‌ های اشغالی کرانه باختری در سازمان ملل تصویب شد.

این سیاست شهرک سازی‌ آن چنان برخلاف قوانین بین ‌المللی و بر ضد صلح با فلسطینیان بود که حتی آمریکا حامی اصلی  رژیم اسرائیل در سازمان ملل نیز بر خلاف همیشه از وتوی آن خودداری کرد.

در خدمتی دیگر ترامپ مالکیت رژیم اسرائیل بر سرزمین جولان اشغالی را به رسمیت شناخت. این اقدام نیز در راستای تقویت جایگاه نتانیاهو در انتخابات صورت گرفت که حتی مورد اعتراض برخی رقبای انتخاباتی نتانیاهو نیز بود و این امر را دخالت در امور رژیم اسرائیل ارزیابی کردند.

باید توجه داشت بلندی های جولان سرزمینی متعلق به سوریه است که از سال 1967 به اشغال اسرائیل درآمد و در سال 1981 اسرائیل رسما جولان را به خاک فلسطین اشغالی متصل کرد. این تصمیم از همان سال تاکنون با مخالفت جامعه جهانی روبرو شده است و آمریکای ترامپ اولین کشوری بود که در ماه مارس امسال مالکیت رژیم اسرائیل بر جولان را به رسمیت شناخت.

یک ماه بعد نتانیاهو در اقدامی تبلیغاتی و در راستای ادامه فریب ترامپ از ساخت شهرکی به نام و افتخار ترامپ و برای قدردانی از او در بلندی ‌های جولان خبر داد.

اگرچه این طرح در کنست نیز تصویب شد ولی هیچ گاهی بودجه ای برای ساخت آن تصویب نشد و از طرحی تبلیغاتی فراتر نرفت. شاید از همین رو بود که «رکس تیلرسون» وزیر خارجه سابق آمریکا در یک سخنرانی در دانشگاه هاروارد نتانیاهو را «سیاست باز»، و ترامپ را بازیچه دست نتانیاهو نامید.

 

0

 

خدمت مهم دیگر ترامپ به نتانیاهو و ضربه مهلک دیگر وی به فلسطین، به رسمیت شناختن قدس پایتخت ابدی فلسطین بعنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و انتقال سفارت آمریکا در اسرائیل به آن شهر بود. اتفاقی که در زمان فشارهای سیاسی و قضایی موفقیتی بزرگ برای نتانیاهو به حساب آمد.

این اتفاق با مخالفت تمامی گروه های فلسطینی روبرو شد.

بهره برداری تبلیغاتی ترامپ

این طور که به نظر می رسد، رئیس جمهور آمریکا مصمم است تا پیش از انتخابات ماه نوامبر که کمتر از دو ماه به آن باقی مانده، گونه ای دیگری از طرح صلح خود موسوم به «معامله قرن» را اجرایی کند.

به گفته ناظران بین الملل، رئیس جمهور آمریکا با توجه به نزدیک شدن به زمان انتخابات بیشتر به دنبال آن است که بتواند آمریکایی های بیشتری را به سمت خود جذب کند. برخی از آنان بر این باورند که شاید هیچ زمانی بهتر از این برای ترامپ نبود که چنین اخباری منتشر شود؛ انتشار چنین اخباری در حقیقت ریختن آب سردی بر تلاش های «جو بایدن» کاندیدای دموکرات ها در انتخابات است که پس از معرفی «کامالا هریس» به عنوان معاون اول خود توانسته بود در نظرسنجی ها از رقیب جمهوری خواه خود پیشی بگیرد. این میانجیگری به همراه توافق امارات و اسرائیل به عقیده برخی کارشناسان، برگ برنده ترامپ برای تغییر افکار عمومی و کسب اعتبار در جامعه بین المللی است؛ وگرنه از دیدگاه کارشناسان چنین برنامه های برای خاورمیانه صلح به ارمغان نمی آورد.

ترامپ آلت دست نتانیاهو

ترامپ بینوا خود را آلت دست بنیامین نتانیاهو قرار داده و حرف های او را مبنای تصمیم گیری قرار داده است.

 

Untitled

 

دونالد ترامپ و ‌بنیامین نتانیاهو هر یک در داخل سرزمین تحت رهبری خود با مشکلاتی کم و بیش مشابه دست به گریبان‌ هستند که سرنوشت کاری هر دوشان را سخت به خطر انداخته است.

ترامپ در داخل با موضوع سوءمدیریت بحران کرونا و معضل های اقتصادی پس از آن روبرو است. تظاهرات های ضدنژادپرستی هم که همچنان ادامه دارد.

نتانیاهو هم متهم به کلاهبرداری، رشوه‌ گیری و خیانت در امانت است و ماه ها است مقابل خانه اش تجمع های اعتراضی برگزار می شود.

 

تظاهرات+ضدنتانیاهو

 

 هر دو نفر سخت محتاج آن هستند که موضوع را عوض کنند و در ضمن پایگاه مشترک ‌شان را که همان یهودیان راست ‌گرا و مسیحیان اوانجلیک (انجیالی) هستند، دوباره مستحکم کنند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.