اگر جو بایدن کاندیدای دموکرات ها رئیس جمهور آمریکا شود، تبعاتی برای آمریکا و جهان به دنبال خواهد داشت.

 

به گزارش جماران، فایننشال تایمز گزارش داد «جو بایدن» رسما به‌ عنوان کاندیدای دموکرات ‌ها در انتخابات ریاست‌ جمهوری آمریکا در نوامبر انتخاب شد و در صورت پیروزی، رئیس ‌جمهور بعدی آمریکا خواهد شد.

رقیب دموکرات ترامپ که بر اساس همه نظرسنجی ‌ها، شانس وی برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری بیشتر از ترامپ است، شاید آنچه را که ترامپ نادیده گرفته بود، بار دیگر مورد توجه قرار دهد و به جریان بیاندازد.

آمریکایی که او رئیس‌ جمهور آن خواهد شد، با چالش ‌هایی زیادی از بحران همه ‌گیری کرونا گرفته تا مسئله برابری نژادی، مواجه است و بایدن کار سختی برای بازگرداندن دولت آمریکا به مسیری دارد که دونالد ترامپ عامدانه از آن خارج شد.

بایدن در سخنرانی ‌ها و میتینگ‌ های سیاسی خود، برنامه هایش برای مقابله با بحران ‌های پیش روی آمریکا را تشریح کرده است. برنامه‌های او برای رسیدگی به طیف وسیعی از مسائل اقتصادی، سیاست خارجی و داخلی چنین است: 

 

مقابله با کرونا

بایدن اعلام کرده است که اگر در انتخابات پیروز شود، در صورت توصیه مشاوران علمی و کارشناسان حوزه بهداشت،  آمریکا را برای کاستن از شدت شیوع کرونا تعطیل خواهد کرد.

وی در مصاحبه ‌ای به شبکه ای ‌بی ‌سی نیوز گفت: آماده ام هر آنچه برای نجات جان انسان ها لازم است، انجام دهم، زیرا نمی توانیم در کشور پیشرفت ایجاد کنیم تا زمانی که این ویروس را تحت کنترل درنیاوریم.

بایدن افزود: این نقص اساسی تفکر این دولت است. برای مدیریت کشور، رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال برای مردم، باید این ویروس را برطرف و با آن مقابله کنید، به همین منظور به حرف دانشمندان گوش می دهم و کشور را تعطیل می کنم.

رویکرد بایدن برای رسیدگی به بزرگ ‌ترین بحران فعلی کشورش، فراهم کردن تست رایگان و تشکیل تیمی 100 هزار نفره برای برنامه رصد ملی است. او گفته است که می ‌خواهد در هر ایالت 10 مرکز تست راه ‌اندازی کند و فرمانداران باید پوشیدن ماسک را اجباری کنند. 

 

مقابله با پیامدهای اقتصادی کرونا و افزایش دستمزد پایه به ساعتی 15 دلار

بایدن وعده داده که برای مقابله با پیامدهای اقتصادی همه ‌گیری کرونا، هر کاری که لازم است انجام دهد تا به کسب و کارهای کوچک وام پرداخت کند و پرداخت مستقیم به خانواده‌ ها را افزایش دهد. برخی از برنامه ‌های او پرداخت 200 دلار اضافه در هر‌ ماه در برنامه امنیت اجتماعی و بخشودگی 10 هزار دلار وام دانشجویی هستند.

برنامه‌ های کلان‌ تر اقتصادی بایدن رسیدگی به امور جوانان و طبقه کارمندان است. او پیشنهاد داده است دستمزد پایه به ساعتی 15 دلار افزایش پیدا کند.

بایدن همچنین وعده داده است 400 میلیارد دلار برای تسهیل فروش کالاهای آمریکایی اختصاص دهد. یکی از وعده ‌های اقتصادی او، «خرید کالاهای آمریکایی» است.

 

 اعاده حیثیت آمریکا و تقابل احتمالی با چین 

بایدن گفته است که به ‌عنوان رئیس‌جمهور، در ابتدا روی مسائل داخلی تمرکز خواهد کرد. با این حال بر هیچ‌ کس پوشیده نیست که رویکرد او در مسائل بین ‌المللی مبتنی بر رویکرد چندجانبه ‌گرایی و تعهدات جهانی است. این رویکرد، ‌دقیقا برخلاف روشی است که ترامپ در پیش گرفته است. او همچنین گفته که روابط آمریکا با متحدانش، علی ‌الخصوص ناتو را ترمیم می ‌کند.

معاون سابق ریاست ‌جمهوری آمریکا گفته است که چین باید به‌ دلیل رفتارهای غیرمسئولانه ‌زیست محیطی و تجاری خود مسئول شناخته شود، اما به جای استفاده یکجانبه‌ گرایانه از تعرفه برای مقابله با چین، ائتلافی جهانی با دیگر کشور‌های دنیا برای تعامل سازنده با چین را پیشنهاد داده است.

برخی مشاوران سیاست خارجی تیم او همچنین گفته‌ اند که در صورت پیروزی بایدن در انتخابات، آمریکا به برجام بازخواهد گشت.

 

موضع گیری در قبال محمدبن سلمان

ترامپ گزارش‌ های سیا که صراحتا ولیعهد سعودی را به کشتن خاشقچی متهم کرده، نادیده می ‌گیرد، اما جو بایدن شاید آنچه را که ترامپ نادیده گرفته بود، بار دیگر مورد توجه قرار دهد و به جریان بیاندازد.

به ویژه اینکه بایدن در همه سخنان خود وقتی از وی درباره نحوه تعامل با بن سلمان درخصوص جنایت قتل خاشقچی و جنگ یمن درصورت انتخاب شدن به عنوان رئیس جمهور امریکا سوال شده، گفته است که عربستان سعودی را به دلیل قتل خاشقچی و کودکان یمن تحت تعقیب قرار خواهد داد، همچنان که کمک‌ های نظامی به عربستان را متوقف خواهد کرد و اجازه خواهد داد که عربستان بهای این کار خود را بپردازد و در عرصه بین المللی به کشوری منزوی تبدیل شود.

اگر چه ما به اظهارات بایدن هم به دلایل متعدد باور نداریم، از جمله این که درصورتی که حمایت ‌های دولت سابق امریکا به ریاست باراک اوباما - که بایدن در آن زمان سمت معاون رئیس جمهوری را داشت، نبود، عربستان مرتکب کشتار‌های فجیع در یمن نمی ‌شد؛ و از دلایل دیگر اینکه، صرف نظر از اینکه رئیس جمهور آمریکا چه کسی باشد، عربستان از اصول ثابت سیاست خارجه آمریکا به شمار می‌رود، ولی ما معتقدیم که بایدن دوست ندارد که بن سلمان در عربستان در راس قدرت باشد، چرا که بن سلمان همه تلاش ‌های خود را درجهت حمایت از حزب جمهوری خواه و شخص ترامپ به کار گرفته و از همه امکانات مالی و سیاسی عربستان برای موفقیت طرح ‌های ترامپ در داخل آمریکا و خارج از آن استفاده کرده است تا زمینه برای پیروزی وی در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری آمریکا فراهم شود و همین مساله ممکن است موجب شود که بایدن، بن سلمان را به دادگاه ‌های آمریکا بکشاند یا حداقل وی را به عنوان «فراری از عدالت آمریکا» معرفی کند. 

 

واکنش به اعتراضات

بایدن همزمان با آشوب ‌های اجتماعی و اعتراض ‌های برابری ‌خواهانه در آمریکا، به‌وجود نژادپرستی در کشورش اعتراف کرده، اما گفته است راه رفع آن برنامه‌ های اقتصادی و اجتماعی برای حمایت از اقلیت‌ هاست. او به این منظور، صندوقی با 30 میلیارد سرمایه برای حمایت از کسب و کارهای متعلق به اقلیت ‌ها ایجاد خواهد داد.

بایدن در رابطه با قانون کیفری هم از مواضع «سختگیرانه» خود در دهه 90 میلادی پا پس کشیده است. او پیشنهاد کرده به مسائل نژادی و جنسیتی در قانون کیفری پرداخته شود.

با وجود این پیشنهادهای اصلاحی، او درخواست ‌ها برای قطع بودجه پلیس را رد کرده و گفته است به جای این کار باید استانداردها ارتقا پیدا کنند. او گفته که بخشی از بودجه پلیس باید به برنامه ‌هایی مثل ارتقای سلامت روانی اختصاص یابد و همچنین 300 میلیون دلار برای سرمایه‌ گذاری در برنامه پلیس ‌های محلی پیشنهاد داده است.

 

بازگشت به توافق ‌های جهانی 

بایدن، تغییرات اقلیمی را یک تهدید وجودی خوانده و گفته است با بازگشت به معاهده پاریس، از دیگر کشورهای دنیا خواهد خواست تا سریعا برای محدود کردن انتشار گازهای گلخانه ‌ای در سراسر جهان اقدام کنند.

براساس این توافق که ترامپ از آن خارج شده، آمریکا متعهد شده که در سال2025 میلادی، 28 درصد از گازهای گلخانه ‌ای خود را بر مبنای سطح سال 2005 کاهش دهد. او پیشنهاد کرده است 1.7 تریلیون دلار برای تحقق فناوری ‌های سبز اختصاص داده شود.

در عین حال پیروزی بایدن در انتخابات بر بازارها هم تاثیر گذار خواهد بود.

طبق گزارش موسسه UBS و AMP کپیتال این وسترد در صورت پیروزی جو بایدن، اختلافات در حوزه‌ های فناوری، حقوق بشر و تجارت بین چین و آمریکا ادامه داشته اما فروکش خواهد کرد که تغییری بزرگ به حساب می آید و همین سبب رشد بورس های آسیایی خواهد شد.

بر اساس این گزارش، رویکردهای تنش زا در روند سیاست گذاری ها به خصوص در قبال چین از سوی دولت آمریکا به افزایش ریسک در بازارهای آسیایی منجر شده است.

هم اکنون عواملی نظیر انتخاب ریاست جمهوری آمریکا، روند بهبود اوضاع اقتصادی در پسا کرونا و روابط رو به خصومت چین و آمریکا از جمله مهمترین مسائلی هستند که ریسک سرمایه ‌گذاری را برای سرمایه‌ داران افزایش داده اند.

ماه گذشته میلادی مؤسسه گلدمن ساکس هشدار داد سرمایه‌ داران باید آماده نوسان در بازارهای مالی همزمان با انتخابات آمریکا باشند. از زمان روی کار آمدن ترامپ، شاخص MSCI بورس ‌های آسیا-اقیانوسیه 22 درصد رشد کرده اما از سال 2018 که کاخ سفید جنگ تجاری علیه چین و برخی کشورها را آغاز کرد نتوانست همگام با شاخص اس اند پی 500 در آمریکا رشد کند.

گفته می شود پیروزی بایدن در انتخابات خبر خوشی برای سرمایه گذاران در حوزه طلا، سهام چینی و شرکت های انرژی پاک محسوب می شود. بالعکس اگر ترامپ برنده شود، سرمایه گذاری در این بخش ها آسیب خواهد دید و شرکت های نفت، گاز و زغال سنگ بهره خواهند برد.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.