پس از حدود 29 روز، نشانه هایی از نخستین تلاش ترامپ برای پایان دادن به بحران تعطیلی دولت آمریکا دیده شد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد بالاخره پس از حدود 29 روز از تعطیلی دولت آمریکا، رئیس جمهور این کشور امشب در یک اعلام مهم، درباره «بحران انسانی در مرز جنوبی و تعطیلی دولت» آمریکا سخن خواهد گفت.

ترامپ صبح امروز شنبه در توییتر خود نوشت:‌ «من شنبه ساعت 3 عصر (به وقت واشنگتن) یک اعلام مهم درباره بحران انسانی در مرز‌های جنوبی مان و تعطیلی دولت خواهم داشت.» این سخنرانی از اتاق دیپلماتیک کاخ سفید ایراد خواهد شد.

این نخستین اقدام برای پایان دادن به این بحران محسوب می شود.

هنوز مشخص نیست رئیس جمهور آمریکا چه جزئیاتی را اعلام خواهد کرد. کاخ سفید هم جزئیات مربوط به این سخنرانی را ارائه نکرده است.

به گفته دو منبع آگاه از امور، ترامپ وضعیت فوق العاده اعلام نخواهد کرد. به گفته یکی از این منابع، ترامپ در عوض پیشنهاد تازه ای را ارائه خواهد کرد که دولت معتقد است احتمالا به بازگشایی دولت منتهی خواهد شد.

بخش‌ هایی از دولت فدرال 28 روز و 3 ساعت است به دلیل اختلاف میان دموکرات‌ های کنگره و کاخ سفید بر سر تامین بودجه برای ساخت دیوار در مرز جنوبی آمریکا، در تعطیلی به سر می‌ برد.

این طولانی ترین تعطیلی دولت در تاریخ آمریکا محسوب می شود. 

این اولین بار نیست که اختلاف نظر کنگره آمریکا منجر به تعطیلی دولت شده است. از سال 1981 تاکنون، این دوازدهمین تعطیلی است که دولت آمریکا تجربه می کند. آخرین و طولانی ترین تعطیلی دولت آمریکا از دسامبر 1995 تا ژانویه 1996 و در زمان ریاست جمهوری «بیل کلینتون» بود که 21 روز طول کشید. پیش از آن در نوامبر 1995 دولت برای 6 روز تعطیل شده بود.

قبل از دهه 80 میلادی، اگر کنگره نمی توانست لایحه بودجه را تایید کند، تغییری در روند عملکرد کارمندان دولت رخ نمی داد.

اما در سال 1980، که آخرین سال ریاست جمهوری «جیمی کارتر» بود، «بنجامین سیویلتی» دادستان کل وقت گفت عملکرد دولت نمی تواند ادامه یابد مگر آن که کنگره با تصویب بودجه آن موافقت کند. سیویلتی بعدا گفت تنها خدمات «ضروری» دولت می تواند بدون تصویب لایحه بودجه به کار خود ادامه دهد.

طی ریاست جمهوری رونالد ریگان از 1981 تا 1989، تعطیلی دولت بارها اتفاق افتاد اما هیچ یک از این تعطیلی ها بیش از سه روز طول نکشید و اغلب طی دو روز تعطیلی آخر هفته بود.

طی تعطیلی دولت، آن دسته از کارمندان فدرال که «غیرضروری» محسوب می شوند به شکل موقت به مرخصی اجباری بدون حقوق رفته اند و بسیاری از برنامه های دولت متوقف شده است.کارمندان «ضروری» که برای ادامه فعالیت های سازمان های دولتی و خدمات ملی حیاتی به شمار می روند، مانند قبل سر کار خود حاضر می شوند.

حال فضای سیاسی در واشنگتن بیش از پیش مسموم به نظر می رسد و اوضاع تا جایی پیش رفته که رئیس جمهور از سفرهای برنامه ریزی شده «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به بروکسل و افغانستان جلوگیری کرده و دستور داده است هواپیمای نظامی در اختیار وی قرار ندهند. ترامپ گفته است اگر پلوسی نمی خواهد سفرهایش را به تاخیر بیندازد با هواپیمای مسافربری سفر کند.

ترامپ پس از آن تصمیم به این کار گرفت که نانسی پلوسی در نامه ای از او خواست سخنرانی سالیانه اش در کنگره را پس از پایان تعطیلی و باز گشایی دولت انجام دهد. 

ترامپ خواستار بودجه 5 میلیارد دلاری برای ساخت دیوار مرزی است اما دموکرات ها مخالف هستند. دموکرات ها بر خلاف اختلاف نظرهایی که با حزب حاکم جمهوری خواه دارند، می خواهد به تعطیلی دولت پایان دهند اما نانسی پلوسی نمی خواهد تسلیم فشارها شود و بودجه ساخت دیوار مرزی را تامین کند.

رئیس جمهور آمریکا می گوید خلافکاران خود را در میان مهاجران غیرقانونی جا زده و وارد آمریکا می شوند.

ترامپ از زمان کاندیداتوری در انتخابات 2016، خواستار بازنگری در سیاست های مهاجرتی آمریکا شده بود.

هرچه تعطیلی دولت بیشتر طول بکشد، هزینه آن بالاتر می رود. اداره برنامه و بودجه آمریکا، تخمین می زند که هزینه دو تعطیلی دولت در سال 1995 تا 1996 بیش از 1.4 میلیارد دلار هزینه در بر داشته است. مرکز تحقیقاتی «پیو» می گوید این رقم پس از مطابقت با تورم امروزی، برابر با 2.2 میلیارد دلار است.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.