با گذشت 7 روز از تعطیلی بخش‌ هایی از دولت فدرال و نبود هیچ‌ گونه توافقی با کاخ سفید، این تعطیلی ادامه خواهد داشت.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد در حالی که گفت و گو برای دستیابی به توافق میان کاخ سفید و دموکرات ها بی نتیجه مانده و تعطیلی دولت وارد دومین هفته خود شده است، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا همچنان دموکرات ها را هدف انتقادات خود قرار می دهد.

ترامپ سفر خود به فلوریدا برای گذراندن تعطیلات سال نوی میلادی را لغو کرده است. رهبران کنگره نیز ترامپ را مسئول اصلی تعطیلی دولت می‌ دانند.

جمهوری خواهان در مجلس سنا هرچند با داشتن 51 کرسی در اکثریت هستند ولی برای تایید بودجه به 60 رای نیاز دارند. «چاک شومر» رهبر اقلیت دموکرات مجلس سنا گفته بودجه ای برای ساخت دیوار به کاخ سفید داده نخواهد شد.

بعید به‌ نظر می‌ رسد تا روز 3 ژانویه که دموکرات‌ ها کنترل مجلس نمایندگان را در دست می‌ گیرند، اتفاق خاصی رخ ندهد و به این ترتیب، فعالیت‌ های بخش هایی از دولت آمریکا همچنان تعطیل خواهد بود.

انتظار می‌ رود نمایندگان آمریکایی پس از انتخاب رئیس جدید مجلس نمایندگان درباره قانونی که بتواند بار دیگر فعالیت‌ های دولت را از سر بگیرد، رای‌ گیری کنند. پیش‌ بینی می‌ شود «نانسی پلوسی» رهبر دموکرات‌ ها رئیس بعدی مجلس نمایندگان آمریکا باشد.

با این حال کاخ سفید و به ویژه شخص ترامپ سعی می‌ کنند تعطیلی دولت را به گردن دموکرات‌ ها و به‌ خصوص شخص پلوسی بیندازند.

ترامپ در یکی از پیام های توییتری اخیر خود گفت: «آیا دموکرات‌ها بالاخره به این نتیجه رسیده‌ اند که چقدر امنیت مرزی و دیوار برای مرز جنوبی ما ضروری است. نیاز داریم که جلوی مواد مخدر، قاچاق انسان، اوباش و خلافکاران از ورود به کشورمان را بگیریم. آیا دموکرات‌ ها حواسشان هست که خیلی از کسانی که حالا حقوقی دریافت نمی‌ کنند، (از حزب) دموکرات هستند؟»

تا زمانی که دموکرات‌ ها کنترل مجلس نمایندگان را در دست نگیرند، پلوسی قدرت و اختیار لازم برای ارائه طرح بازگشایی دولت آمریکا را نخواهد داشت.

در حالی که تعطیلی بخشی از فعالیت‌ های بخش هایی از دولت آمریکا از 22 دسامبر آغاز شده است، ولی اکثر نمایندگان خارج از واشنگتن به‌ سر می‌ برند.

یک چهارم دولت در حال حاضر تعطیل است. وزارت کشاورزی، وزارت بازرگانی، دادگستری،‌ امنیت داخلی، وزارت کشور، و وزارت خارجه آمریکا بخش‌‌ هایی هستند که در پی نبود بودجه، تعطیل شده‌ اند.

کارکنان و کارمندان دولت فدرال در جریان این تعطیلی یا به خانه فرستاده می‌ شوند یا بدون دریافت حقوق، به کار خود ادامه می‌ دهند.

نزدیک به 420 هزار کارمند دولت فدرال به عنوان ضروری شناخته شده و به کار خود ادامه می‌ دهند ولی در جریان تعطیلی دولت، پرداختی نخواهند داشت و مجاز به استفاده از هیچ‌ گونه مرخصی – حتی استعلاجی – نیستند. حدود 380 هزار کارمند دولت هم بدون دریافت حقوق، به خانه فرستاده شده‌ اند. حتی از میان نیروهای گارد ساحلی آمریکا 44 هزار نیرو بدون دریافت حقوق، فعال هستند و به 6 هزار نیرو گفته شده سرکار نیایند.

ترامپ درخواست 5.7 میلیارد دلار بودجه برای ساخت دیوار در مرز با مکزیک کرده ولی دموکرات‌ ها اعلام کرده‌ اند که تنها از بسته مالی حدود یک و نیم میلیارد دلاری برای تقویت امنیت مرزها حمایت خواهند کرد.

ترامپ پیشتر گفته بود تا وقتی که بودجه دیوار به کاخ سفید داده نشود، تعطیلی دولت ادامه خواهد یافت.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.