امارات با عادی سازی روابط با اسرائیل باعث شد حاشیه مانور فلسطینی ها برای کمتر و کمتر شود.

 

به گزارش جماران، روزنامه لوفیگارو سرمقاله امروز خود را با عنوان«حیرت فلسطینی ها بعد از عادی سازی روابط امارات با اسرائیل» نوشت: مسئولان در رام الله تلاش می کنند به خودشان بیایند و اندک حاشیه برای مانور دادن را که همچنان برای شان باقی مانده است برای رویارویی با توافقنامه «غیرمنتظره» صلح امارات و اسرائیل مورد استفاده قرار دهند.

این روزنامه فرانسوی در ادامه نوشت: در حال حاضر همه طرح ها بی فایده شده اند. همچنین تا کنون هیچ کشور عربی این نزدیکی میان امارات و اسرائیل را محکوم نکرده است و پس از آن که فلسطینی ها خواستار نشست اضطراری اتحادیه عرب یا سازمان همکاری کشورهای اسلامی شدند و هیچ واکنشی به این درخواست ها نشان داده نشده است، اکنون اولویت اجتناب از «تأثیر دومینو» بر دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس است.

لوفیگارو در ادامه نوشت: «صائب عریقات» گفت که برای عربستان و بحرین  مکاتبه کردم و از آنها خواستم که به امارات برای عقب نشینی از این توافقنامه فشار بیاورند و به آنها یاد آوری کردم که صلح دائمی فقط با تشکیل دو کشور برقرار می شود.

لوفیگارو در ادامه سر مقاله خود نوشت: امارات با عادی سازی روابط با اسرائیل یک الگوی جدید از حیث جوهری را برقرار کرد: اشغالگری کرانه باختری- بدون پایانی در آینده- اکنون مورد پذیرش قرار گرفته است و مساله فلسطین دیگر اولویت نیست و برقراری ارتباط با اسرائیل برای جهان عرب دیگر یک مساله ممنوعه نیست».

در همین زمینه روزنامه لوفیگارو به نقل از «طارق باکونی» پژوهشگر در گروه بحران های بین المللی نوشت:« این یک اقدام دیگری در راستای تلاش ها و اقداماتی است که  به چشم انداز جدید برای خاورمیانه  مشروعیت رسمی می دهند و این بار دیگر این مساله را آشکار می کند که رهبران فلسطینی فقط تماشاگر حوادثی هستند که سرنوشت آنها را تعیین می کنند و در تأثیرگذاری در رویکردهای جاری ناتوان هستند».

«نور عوده» تحلیلگر سیاسی نیز به لوفیگارو گفت: برای آن که سیاست فلسطینی به معنی گسترده ادامه پیدا کند باید اختلاف ها و شکاف های داخلی به پایان برسد و در عین حال اختلاف واقعی درباره مسائل مهم و اساسی میان سازمان آزادیبخش و جنبش حماس نباید باقی بماند، «آنها به تشکیل دو کشور باور دارند و می خواهند به مرزهای سال 1967 بازگردند».

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.