سر و صدایی که ترامپ در مورد اپلیکیشن پرطرفدار تیک تاک به راه انداخته ادامه دارد.

 

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری فرانسه، همزمان با تشدید تنش ‌ها در مناسبات واشنگتن و پکن، شرکت تیک و تاک و مالک چینی آن به جدیدترین سوژه ترامپ برای ترویج چین هراسی تبدیل شده اند.

دونالد ترامپ برای ادامه کار اپلیکیشن تیک تاک شرط گذاشته است. رئیس‌ جمهوری آمریکا دیشب در یک کنفرانس خبری تصریح کرد اگر شرکت صاحب این اپلیکیشن پرطرفدار به یک شرکت آمریکایی فروخته شود، از تحریم تیک تاک منصرف خواهد شد. 

طی روزهای اخیر مقامات آمریکایی در خصوص ممنوعیت احتمالی فعالیت تیک ‌تاک ابراز نظر کرده ‌اند، اما از روز یکشنبه گزارش‌ هایی در خصوص احتمال خرید تیک تاک توسط مایکروسافت منتشر شد.

مدیر عامل شرکت مایکروسافت هم دوشنبه اعلام کرد در پی جلب موافقت رئیس ‌جمهور آمریکا برای خرید شبکه اجتماعی تیک تاک، مذاکرات این غول فناوری با مالک چینی اپلیکیشن تیک تاک از سر گرفته خواهد شد.

به گفته برخی کارشناسان، سرمایه گذاران معتقدند که ارزش اپلیکیشن تیک تاک در حدود 50 میلیارد دلار است.

رئیس جمهور آمریکا به خبرنگاران گفت من مهلت تا 15 سپتامبر را تعیین کردم، در این مقطع زمانی فعالیت این اپلیکیشن در آمریکا متوقف خواهد شد.

ترامپ تصریح کرد: من این (اپلیکیشن تیک تاک) را خواهم بست، مگر این که مایکروسافت یا یک شرکت دیگر قادر باشد آن را بخرد و به توافق برسد.

شرط ترامپ برای فعالیت تیک‌ تاک در آمریکا فشار بر شرکت چینی «بایت دَنس»، مالک اصلی این شبکه اجتماعی، برای دستیابی به توافقی با مایکروسافت تشدید می ‌کند.

«بایت دنس» هم ‌اینک در پکن مستقر است و روز دوشنبه گزارش ‌هایی از قصد این شرکت برای انتقال مقر اصلی خود به لندن منتشر شد.

مقام ‌های آمریکا نسبت به فعالیت تیک تاک در این کشور ابراز نگرانی می ‌کنند و می‌ گویند، این اپلیکیشن اطلاعات کاربران خود در آمریکا را در اختیار دولت چین قرار می ‌دهد.

در همین زمینه، کمیته نظارت بر سرمایه گذاری‌ های خارجی در حال بررسی وضعیت تیک ‌تاک است. این کمیته که زیر نظر وزارت خزانه داری فعالیت می‌ کند مسئول بررسی و ارزیابی خطر سرمایه گذاری ‌ها و شرکت‌ های خارجی برای امنیت ملی آمریکاست. اعضای کنگره آمریکا پیش از این در مورد نحوه استفاده از اطلاعات کاربران تیک تاک از منظر امنیت ملی اظهار نگرانی کرده بودند.

پیش از این نیز شماری از سناتورهای جمهوری‌ خواه نیز نسبت به احتمال دخالت این شبکه اجتماعی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه نوامبر ابراز نگرانی کرده بودند.

دونالد ترامپ دیشب تصریح کرد که به دلایل امنیتی نباید اجازه داد توسط «چین کنترل شوید.»

«مایک پومپئو» وزیر خارجه آمریکا نیز ماه گذشته با هشدار به مردم آمریکا در مورد استفاده از این شبکه ارسال ویدئو گفت: «اگر می ‌خواهید اطلاعات شما به دست حزب کمونیست چین بیفتد، این اپلیکیشن را پیاده کنید.»

طبق قوانین داخلی چین، «شرکت‌ ها موظف به همکاری با فعالیت‌ های امنیتی هستند که توسط حزب کمونیست چین کنترل می ‌شود.»

چین در واکنش به اظهارات دیشب ترامپ اعلام کرد که با «سرقت» تیک تاک توسط آمریکا موافقت نخواهد کرد. 

«وانگ ون» سخنگوی وزارت خارجه چین در کنفرانس مطبوعاتی در پکن گفت: آمریکا مفهوم امنیت ملی را بزرگنمایی کرده و بدون ارائه هیچگونه مدرکی طبق اصل «مظنون همیشگی»، شرکت های چینی را تهدید می کند که این امر ناقض اصول اقتصاد بازار و سیاست «یک بام و دو هوا» و ریاکاری آمریکا در به اصطلاح «حفظ عدالت و آزادی» را آشکار می کند و اصول رویکرد باز، شفافیت و عدم تبعیض سازمان تجارت جهانی را نقض کرده است.

این سخنگو خواستار آن شد که برخی افراد در آمریکا با دقت به صدای جامعه جهانی گوش داده و فضای کسب و کار شفاف، عادلانه، و بدون تبعیض را برای فعالان اقتصاد همه کشورها فراهم کنند و از سیاسی کردن مسائل اقتصادی و تجاری و سوءاستفاده از مفهوم امنیت ملی برای پیشبرد سیاست های تبعیض آمیز خود دست بردارند.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.