رئیس‌ جمهور آمریکا سازمان جهانی بهداشت را به «همسویی با چین» و توصیه‌ های اشتباه متهم کرده و گفته است در کمک‌ های مالی آمریکا به این نهاد تجدیدنظر خواهد کرد. سازمان جهانی بهداشت این موضوع را رد کرد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، گاردین گزارش داد دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا سازمان جهانی بهداشت را متهم کرد که در میانه شیوع ویروس کرونا در چین، به غلط کشورها را توصیه به نبستن مرزهای خود به روی چین کرده است.

دونالد ترامپ در توییتی نوشت: سازمان جهانی بهداشت واقعا اشتباه بزرگی کرد. این سازمان که بودجه‌ اش عموما توسط ایالات متحده تامین می‌ شود، به دلایلی بسیار چین‌-محور است. ما این مساله را به دقت مد نظر قرار می‌ دهیم. خوشبختانه من توصیه آنها را مبنی بر بازگذاشتن مرزهایمان بر روی چین در همان آغاز رد کردم. چرا به ما چنین توصیه اشتباهی کردند؟

وی اظهار داشت: سازمان بهداشت جهانی از آمریکا پول هنگفتی را دریافت کرده است، اما آنها از چین جانبداری کردند. این نهاد بین المللی می‌ توانست زودتر درباره خطر شیوع کرونا اطلاع‌ رسانی کنند.

مقامات سازمان جهانی بهداشت و سازمان ملل  در پی حمله و  اتهامات دونالد ترامپ واکنش نشان دادند و از عملکرد این نهاد بین المللی در زمینه کرونا دفاع کردند.

مدیر این سازمان خواستار اتحاد در مقابله با اپیدمی جهانی کرونا شده است.

«تدروس گبریسیوس» از عملکرد سازمان خود (دبلیو اچ او) دفاع کرد و خواستار پایان سیاسی کردن اپیدمی جاری شد.

ترامپ گفته است که در مورد قطع کمک آمریکا در تامین بودجه این سازمان تصمیم خواهد گرفت.

تدروس با رد این اظهارات پافشاری کرد: »ما به همه کشورها نزدیک هستیم، ما بدون تبعیض عمل می کنیم.»

ترامپ گفته که سازمان بهداشت جهانی باید اولویت هایش را درست تعیین کند و افزود که آمریکا بعد از مطالعه، درباره ادامه کمک به تامین بودجه این نهاد تصمیم خواهد گرفت.

یک مشاور سازمان بهداشت جهانی پیشتر گفت که همکاری نزدیک این سازمان با چین برای درک بیماری در مراحل اولیه کاملا ضروری بوده است.

حملات ترامپ به این سازمان همزمان با انتقادهایی که از دولت ترامپ در مهار این اپیدمی شده، انجام می شود.

تدروس روز چهارشنبه گفت: لطفا، خواهش من همبستگی در سطح ملی، و خودداری از سیاسی کردن کووید است. بعد از آن خواستار همبستگی صادقانه در سطح جهانی هستم، و رهبری صادقانه از سوی آمریکا و چین.

او در اظهاراتی که واکنشی به سخنان ترامپ تلقی شد گفت: قدرتمندترین ها باید در این مسیر پیشتاز باشند و خواهش من این است که سیاست گرایی پیرامون کووید را قرنطینه کنید.

آمریکا یکی از تامین کنندگان عمده نیازهای مالی این سازمان است به طوری که داده های دبلیو اچ او نشان می دهد آمریکا 15 درصد کل بودجه آن را تامین می کند. 

تدروس روز چهارشنبه تهدید مالی را کمرنگ دانست و گفت بر این باور است که آمریکا به تامین این بودجه ادامه خواهد داد.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل پیشتر در دفاع از این سازمان سخن گفت.

او شیوع ویروس کرونا را یک رویداد بی سابقه دانست و گفت که هرگونه ارزیابی از چگونگی رسیدگی به آن باید به آینده موکول شود.

او گفت: حالا وقت اتحاد است، وقت همکاری جامعه بین المللی در کنار هم برای متوقف کردن این ویروس و پیامدهای کوبنده آن.

از سوی دیگر یک منبع آگاه در کاخ ریاست جمهوری فرانسه گفته است که «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه در تماسی با  تدروس از این سازمان در برابر حملات ترامپ حمایت کرده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.