گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

هدف اقدامات تحریک آمیز اخیر آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه چیست؟/ تحلیل 4 کارشناس

تعدادی از کارشناسان حوزه بین الملل در گفت و گو با جماران، تحلیل و نظر خود را درباره تحرکات اخیر منطقه ای آمریکا و رژیم صهیونیستی بیان کردند.

پایگاه خبری جماران، سعید گیتی آرا: در هفته های اخیر اقدامات تحریک آمیز متعددی از سوی رژیم صهیونیستی و آمریکا علیه کشورمان صورت گرفته است. آخرین مورد از این اقدامات حرکت خطرناک جنگنده های آمریکایی در کناز یک هواپیمای مسافربری جمهوری اسلامی ایران بود.

به همین منظور، پایگاه خبری جماران به سراغ جمعی از تحلیلگران حوزه بین الملل رفته و تحلیل آنها در این خصوص را از آنان جویا شده است.

 

آمریکا و اسرائیل تلاش می کنند از ارتباطات نیروهای مقاومت بکاهند

دکتر امیر محبیان در گفت و گو با خبرنگار جماران، گفت: به نظر می رسد که آمریکا و رژیم صهیونیستی در اقداماتی هماهنگ تلاش می کنند تا تحرکات ایران و نیروهای مقاومت را به حداقل برسانند و اقدامی که در مورد هواپیمای مسافربری ماهان انجام دادند در واقع اعمال فشار برای این بود تا احتمال تحرک و سفر فرماندهان سپاه قدس را به حداقل برسانند.

وی افزود: آمریکا و اسرائیل تلاش می کنند از ارتباطات نیروهای مقاومت بکاهند. ایالات متحده با سیگنال هایی که می فرستد و رژیم صهیونیستی با اقداماتی که در راستای برخی ضرر زدن ها انجام می دهد، ضمن نشان دادن چنگ و دندان تلاش می کنند از طرفی میزان اراده نیروهای مقاومت پس از شهادت سردار سلیمانی را آزمایش و از سوی دیگر فعالیت های مقاومت را خنثی کنند.

 

بحران ترامپ و نتانیاهو و تمایل به ایجاد برخورد خارجی

فریدون مجلسی نیز در گفت و گو با خبرنگار جماران، گفت: به نظر می رسد که هم آقای ترامپ با بحران بدی از نظر مشروعیت در انتخابات آتی آمریکا روبه رو باشد و هم نتانیاهو با بحران ناشی از فساد مالی خود مواجه است.

وی افزود: بنابراین نتانیاهو و ترامپ احساس می کنند در این شرایط بحرانی که در تداوم حکومت خودشان با آن مواجه شده اند، با یک برخورد خارجی می توانند تا مدتی حمایت مردم خود را داشته باشند. دشمن آماده برای این دو «ایران» است که همیشه آمادگی خود را نیز برای جنگ با رژیم صهیونیستی اعلام کرده است.

 

برای رژیم صهیونیستی هیچ چیز مهم تر از استمرار شرایط جنگی نیست

این دیپلمات سابق ادامه داد: برای اسرائیل هیچ چیز مهم تر از استمرار شرایط جنگی نیست و سالیان دراز است که با بحران سازی بهره برداری های لازم را کرده است.

مجلسی بیان کرد: نتانیاهو و ترامپ ناچار هستند تا افکار عمومی مردم خود را متوجه دشمنی خارجی کنند و برای این کار «ایران» بهترین گزینه است. از این رو می توان اقدامات و تحرکات اخیر آنها را در همین راستا ارزیابی کرد.

 

تحولات منطقه ای در راستای سیاست های آزاررسانی و تهدیدآمیز علیه ایران است

علی بیگدلی نیز در گفت و گو با جماران در این باره گفت: به طور کلی تحولاتی گسترده در منطقه غرب آسیا یعنی مناطق مورد نفوذ سیاسی و امنیتی ایران در حال وقوع است. به طور مشخص در عراق و سوریه و لبنان تحولاتی در حال به وجود آمدن است. اگر بخواهیم این تحولات را در یک جمله خلاصه کنیم، همه این ها در راستای سیاست های آزاررسانی و تهدیدآمیز علیه ایران است.

وی افزود: مجموعه اقداماتی که از طرف آمریکا و اسرائیل در منطقه صورت می گیرد، با این هدف است که از میزان نفوذ ایران در منطقه بکاهد. کانون های نزدیک به ایران در منطقه تاکنون اقدامات تاثیرگذاری انجام داده اند. به همین خاطر آمریکا نمی خواهد وارد جنگ مستقیم با آنها شود. ولی این آزاررسانی ها به نوعی نمایش قدرتی از سوی آمریکایی ها و رژیم صهیونیستیاست.

 

تلاش آمریکا تمدید ممنوعیت فروش تسلیحات به ایران از طریق دیپلماتیک است

این تحلیلگر مسائل بین المللی گفت: می خواهند به ایران بگویند علیرغم مشکلاتی که آمریکا از جهت کرونا و خیزش های اجتماعی داشته، اما مسأله ایران هنوز در صدر امور است. در حالی که نه آمریکا و نه ایران به هیچ وجه آمادگی کافی برای یک درگیری نظامی ندارند.

وی بیان کرد: اخیرا برایان هوک سفری به اسرائیل و کشورهای خلیج فارس داشته است بدین منظور که فضای حقوقی منطقه را برای تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران آماده کند. البته آمریکایی ها هنوز نتوانستند به یک امیدواری در تمدید قطعنامه 2231 برسند ولی دارند فعالیت هایی در منطقه و کشورهای اروپایی انجام می دهند. اگرچه نسبت به همراهی چین و روسیه تقریبا ناامید شده اند. آمریکا در تلاش است تا ممنوعیت فروش تسلیحات به ایران را از طریق دیپلماتیک تمدید کند.

 

بحران سوریه از 2011 به این طرف یکی از موضوعات محوری و بحث برانگیز در خاورمیانه است

داود آقایی هم در گفت و گو با خبرنگار جماران گفت: منطقه غرب آسیا یا خاورمیانه همیشه شاهد چالش ها و تنش های فراوانی بوده است. بحث فلسطین مهم ترین موضوع منطقه از 70 سال قبل تاکنون بوده و همچنان نیز مهم ترین مساله در قلب خاورمیانه محسوب می شود.

وی افزود: از طرف دیگر چند سال پیش بحث داعش مطرح شد. این موضوع حتی مسأله فلسطین را نیز تحت الشعاع قرار داد و موضوع بسیار مهمی بود. همچنین بحران سوریه از 2011 به این طرف یکی از موضوعات محوری و بحث برانگیز در خاورمیانه بوده و توجه های زیادی را به خود معطوف کرده است. زیرا بخشی از فعالیت نیروهای داعش از آنجا نشأت می گرفت و هدایت می شد.

 

سوریه خاکریز ما محسوب می شود

آقایی ادامه داد: بنابراین از 2011 به این طرف، سوریه یکی از موارد کانونی مباحثات منطقه ای و بین المللی شده است. به هر حال، مسئولین کشور تشخیص دادند که باید دولت بشار اسد به عنوان یک نیروی مقاوم در برابر گروه های تروریستی بایستد وگرنه آینده سوریه و وضعیت منطقه دچار چالش اساسی خواهد شد و معلوم نیست چه بر سر منطقه بیاید.

او بیان کرد: دولت ایران با تمام قوا در کنار دولت بشار اسد قرار گرفت تا به جبهه مقاومت در برابر نیروهای تروریستی و خواسته های توسعه طلبانه اسرائیل و آمریکا کمک کند. طبیعی بود که چنین رویکردی هزینه و عوارضی در پی داشت. ما در سوریه حضور داریم و قصد هم بر این است که در مقابل تجاوزطلبی های اسرائیل بایستیم و آنجا خاکریز ما محسوب می شود.

 

نیروهای مستشاری ما تا تثبیت اوضاع در سوریه حضور دارند

آقایی گفت: نیروهای مستشاری ما تا تثبیت اوضاع در سوریه حضور دارند. طبیعی است که اسرائیل چنین موضوعی را برنمی تابد و آمریکایی ها نیز تلاش می کنند فشار بیاورند تا ایران عقب نشینی کند. حتی روس ها نیز قابل اطمینان نیستند و سناریوهایی را تدارک می بینند تا ما از سوریه عقب نشینی کنیم. ولی به هرحال مسئولین به این جمع بندی رسیده اند که ما مقتدرانه در سوریه باشیم.

او افزود: طبیعی است توافق نامه دفاعی- امنیتی که اخیرا با حضور فرمانده کل ارتش با سوریه به امضاء رسید، برای اسرائیلی ها قابل تحمل نباشد و تلاش کند کارشکنی هایی انجام دهد. آمریکایی ها نیز حمایت های همه جانبه خود را نسبت به اسرائیل به عمل می آورند. زیرا امنیت اسرائیل برای آمریکا خط قرمز محسوب می شود و آنها حاضرند برای تامین این امنیت هر نوع هزینه ای را بپردازند.

 

قرارداد اخیر ایران و سوریه برای آمریکا و اسرائیل سنگین تمام شده است

آقایی گفت: قرارداد اخیر ایران و سوریه برای آمریکا و رژیم صهیونیستی سنگین تمام شده و آنها سعی می کنند فشار بیاورند و نگذارند ما آنجا باشیم. یا به تعبیری دیگر تلاش می کنند نگذارند ما این توافق نامه دفاعی امنیتی را به درستی اجرا کنیم. زیرا این توافق موجب می شود که مرزهای هوایی سوریه بیش از پیش در امنیت قرار گیرد و پدافند دفاعی  آن کشور تقویت خواهد شد.

وی بیان کرد: این مسأله برای آمریکا و رژیم صهیونیستی بسیار گران تمام شده است. به همین خاطر است که اقدام به کارشکنی می کنند. بخشی از تعرض به هواپیمای مسافربری ماهان ایران نیز از سوی دوجنگنده آمریکایی به همین مسأله برمی گردد. البته قصد اصلی آنها این بود تا پوششی ایجاد کنند و مانند همان هواپیمای باری روس که مورد هدف پدافند سوری قرار گرفت، این هواپیما نیز به اشتباه مورد اصابت موشک های پدافندی قرار گیرد و منهدم شود.

 

حضور جنگنده ها پوششی برای حمله پدافندی سوریه به هواپیمای ایرانی بود

آقایی افزود: شاید قرار بوده تا این سناریو برای هواپیمای مسافربری ایران نیز تکرار شود و حضور جنگنده ها در راستای پوششی برای حمله پدافندی به هواپیمای ایرانی بوده باشد. اگر این اتفاق می افتاد فاجعه ای منطقه ای و بین المللی به دنبال داشت. در حالی که مسئولیتش نیز همانند مورد قبلی بر عهده دولت سوریه و پدافندهای درون این کشور بود. ممکن است آمریکا می خواسته مسئولیت این اتفاق را به دوش دولت ایران، حزب الله لبنان و دولت سوریه بیندازد.

وی در پایان گفت: خوشبختانه چنین اتفاقی نیفتاد. ولی به هر حال این تعرض ممکن است یک هشدار باشد که به موجبش آمریکا و اسرائیل بگویند نمی گذارند توافقنامه دفاعی امنیتی ایران و سوریه اجرایی شود. حمله اسرائیل به مراکز نظامی سوریه را هم که منجر به شهادت یکی از اعضای حزب الله شد باید در همین راستا ارزیابی کرد. همه این ها در جهت تضعیف نیروهای مقاومت در منطقه و ضربه زدن به نیروهای ایرانی و حزب الله برای مایوس ساختن آنها از استمرار مقاومت در خاک سوریه و لبنان است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.