جنگ سرد میان آمریکا و چین که با جنگ اقتصادی شروع شد حالا با دستور ترامپ برای بستن یکی از کنسولگری های چین در آمریکا وارد مرحله تازه و خطرناکی شد.

 

به گزارش جماران، «عبدالباری عطوان» نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در سرمقاله روزنامه فرامنطقه ای رأی الیوم نوشت: جنگ سرد میان چین و ایالات متحده آمریکا وارد مرحله جدیدی از تنش طی روزهای گذشته شد جنگی که شاهد بستن کنسولگری ها و افزایش اتهام تجسس توسط دو کشور بود و با درخواست«مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا برای تشکیل «ائتلاف بین المللی دموکراتیک» و دعوت از روسیه برای پیوستن به آن به منظور رویارویی با چین به اوج خود رسید.

دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا آغاز گر جنگ کنسولگری ها بود زمانی که دستور داد کنسولگری چین در شهر«هیوستن» در ایالت«تگزاس» بسته شود چین نیز فورا دستور داد که کنسولگری آمریکا در شهر«چنگدو» بسته شود.

پرونده های بحران ها که محور آن درباره اختلافات روزافزون میان دو قدرت بزرگ رقیب است از جنگ تجاری و  قانون امنیت ملی چین در هنگ کنگ گرفته تا اتهام چین به شیوع ویروس کرونا باعث می شوند که اقدامات انتقامجویانه خطرناک تر و مهمتری صورت گیرد که اگر زودتر و با سرعت مطلوبی جلوی آنها گرفته نشود، به رویارویی نظامی محدود یا گسترده منتهی شود.

دو هفته پیش نزدیک بود که در دریای جنوبی چین دو کشور با هم درگیر شوند؛ دریایی که چین آن را بخشی از آب های ملی خود می داند. در آن زمان ایالات متحده آمریکا رزمایش نظامی با حضور ناوهای هواپیمابر،زیردریایی ها و سامانه های هسته ای برگزار کرد و این رزمایش آمریکا در واکنش به رزمایش مشابه چین برگزار شد؛رزمایشی که در آن چینی ها موشک های بالستیک را که قادر به حمل کلاهک های کلاسیک و هسته ای هستند و می توان از آنها برای انهدام ناوهای هواپیمابر و پایگاه های نظامی آمریکا در «گوام» در اقیانوس هند استفاده کرد.

فصلنامه آمریکایی آکادمیک«فورن افیرز» نوشت که نظام جهانی که بعد از جنگ جهانی دوم به وجود آمد وارد مرحله فروپاشی شده است و جهان بدون رهبری مانده است. این نشریه دولت ترامپ را مورد سرزنش قرار داد و او را و شعارش«اول آمریکا» ، از بین بردن ثبات و امنیت جهان با تضعیف پیمان ناتو توسط رئیس جمهور آمریکا، تجزیه اتحادیه اروپا و خروج از سازمان های بین المللی و از بین بردن ارزش های لیبرایسم و حقوق بشر و دموکراتیک از قلب سیاست خارجی آمریکا، مسئول این وضعیت دانست.

این جنگ های سرد آمریکا علیه چین بازتاب دهنده اعتراف به ترس و نگرانی آمریکا از صعود مخفیانه اش بر اریکه رهبری جهان و ناتوانی کامل در رویارویی با آن است به همین دلیل نفس جهان از این نتایج ویرانگری که در پی این سردرگمی آمریکا به وجود می آید به شماره افتاده است به ویژه آن که روسیه نه فقط دعوت پمپئو برای پیوستن به ائتلاف بین المللی برای دموکراسی را رد کرد بلکه آن را مورد تمسخر قرار داد و تأکید کرد که در کنار همپیمان چینی خود می ماند و این یعنی حالت سرخوردگی آمریکا وخیم تر می شود.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.