تنش میان آمریکا و چین با بستن کنسولگری های در دو کشور وارد مرحله تازه ای شد.

 

به گزارش جماران به نقل از روسیا الیوم، چند روز بعد از بستن کنسولگری چین در شهر «هیوستن» آمریکا توسط واشنگتن وزارت خارجه چین اعلام کرد که به سفارت آمریکا در پکن اطلاع داده است که ضرورت دارد کنسولگری اش را در شهر«چنگدو» در جنوب غرب چین ببندد.

وزارت خارجه چین با صدور بیانیه ای امروز صبح تأکید کرد که وزارت خارجه به سفارت آمریکا در چین اطلاع داده است که موافقت و مجوزش برای راه اندازی و فعال سازی کنسولگری عمومی آمریکا در چنگدو را لغو کرده است.

در این بیانیه آمده است: وزارت خارجه از سفارت آمریکا خواسته است که همه اقدامات و فعالیت های این کسنولگری متوقف شود.

در همین حال، وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد که سه شهروند چینی که روادید آمریکایی دارند را به ظن ارتباط مخفی با ارتش چین بازداشت کرده و در جستجوی یک شهروند دیگر است.

وزارت دادگستری آمریکا این سه شهروند و شهروند دیگر که به کنسولگری چین در «سان فرانسیسکو» پناه برده است را به کلاهبرداری برای دستیابی به رواید آمریکایی متهم کرد زیرا به ادعای دادگستری آمریکا این شهروندان چینی خود را به عنوان پژوهشگر معرفی کردند و وابستگی خود به ارتش چین را پنهان کرده بودند.

اف بی آی نیز به شکل گسترده بازجویی از شهروندان چینی دارنده روادید آمریکایی در ایالات متحده آمریکا را که باور بر این است با ارتش چین در ارتباط هستند را آغاز کرده است.

« جان براون» معاون مدیر اف بی آی در بیانیه ای گفت که اف بی آی پس از بازجویی از افراد ارتش آزادی بخش چین در بیش از 25 شهر در سراسر آمریکا دریافت که آنها فعالیت سازمانی دهی شده ای برای پنهان کردن ارتباط واقعی شان انجام داده اند تا بتوانند از ایالات متحده آمریکا و ملت اش استفاده کنند!

این تحول در پی تنش ها میان آمریکا و چین در چندین مساله از جمله مسائل سیاسی و اقتصادی رخ داده است.

این در حالی است که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا با اعلام اینکه قصد دارد کنسولگری های چینی بیشتری را در آمریکا ببندد به تنش به چین دامن زد.

 ترامپ تأکید کرد که بعید نیست که واشنگتن از پکن بخواهد موسسات دیپلماتیک دیگری را در پی بستن کنسولگری آمریکا در «هیوستن»،ببندد.

وی در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که احتمال داد که ایالات متحده آمریکا کنسولگری های چینی بیشتری را در ایالات متحده ببندد.

 چین روز چهارشنبه اعلام کرد که ایالات متحده از این کشور خواسته تا کنسولگری خود را در «هیوستون» در ایالت  «تگزاس» ببندد، اقدامی که پکن آن را «تحریک آمیز» توصیف کرد.

«وانگ ونین» سخنگوی وزارت خارجه چین، به خبرنگاران گفت: «این یک تحریک سیاسی است که به طور یک طرفه توسط طرف آمریکایی صورت گرفته و نقض جدی قوانین بین‌المللی است.»

سخنگوی وزارت خارجه چین تصریح کرد که اگر دولت آمریکا این تصمیم نادرست خود را لغو نکند باید در انتظار واکنش متقابل پکن باشد.

هر چند آقای وانگ این اقدام آمریکا را به شدت محکوم کرد ولی در مورد دلیل این تصمیم دولت دونالد ترامپ توضیحی نداد.

وزارت خارجه آمریکا متعاقباً با انتشار بیانیه‌ای تأیید کرد که با هدف «صیانت از حقوق معنوی ایالات متحده و حفاظت از اطلاعات خصوصی آمریکا» به چین دستور داده تا کنسولگری خود را در هیوستون تعطیل کند.

ایالات متحده اخیرا هکرهای چین را به تلاش برای سرقت داده‌ها و تحقیقات صورت گرفته برای کشف واکسن مقابله با ویروس کرونا متهم کرده بود.

بنا بر اعلام رسانه‌های محلی هیوستون، آتش‌نشانان سه شنبه شب و در پی آتش گرفتن اسناد تلنبار شده در حیاط ساختمان کنسولگری چین به این محل اعزام شده بودند.

پلیس هیوستون نیز در پیامی توییتری اعلام کرد که مقام‌های چینی مانع از ورود ماموران به ساختمان کنسولگری شده‌اند.

چین دارای پنج کنسولگری در ایالات متحده است. کنسولگری این کشور در هیوستون تگزاس در سال ۱۹۷۹ افتتاح شده و تاکنون پرونده ۹۰۰ هزار شهروند چینی ساکن آمریکا در آن ثبت شده است.

تصمیم جدید دولت آمریکا علیه چین در شرایطی اتخاذ شده که تنش میان دو کشور در پی تصویب قانون بحث‌برانگیز امنیت ملی در هنگ‌کنگ، طرح اتهام جاسوسی عوامل دولت چین از پروژه تولید واکسن کرونا در ایالات متحده و وخامت وضعیت حقوق بشر در شمال غرب چین، افزایش یافته است.

خبرگزاری رویترز نیز به نقل از یک منبع آگاه روز چهارشنبه گزارش داد که چین قصد دارد در اقدامی متقابل و پس از آن که واشنگتن از پکن خواست که کنسولگری اش در هیوستن را تعطیل کند، کنسولگری آمریکا در شهر«ووهان» در مرکز چین را ببندد.

وزیر خارجه آمریکا نیز روز چهارشنبه در توجیه اقدام واشنگتن در ارتباط با بستن کنسولگری چین در هیوستون تگزاس که تنش های تازه ای را میان دو کشور منجر شده، مدعی شد که آمریکا برای محافظت از مردمش دست به چنین اقدامی زده است.

بنابر گزارش سی ان ان، «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا که در سفر دانمارک  بود، در ادامه ادعای خود چنین گفت: آمریکا برای محافظت از مردم و امنیت ملی عمل می کند.

وزیر خارجه آمریکا در اظهاراتی دیگر، مدعی شد که کنسولگری چین در شهر هیوستون تبدیل به کانون سرقت‌های علمی و جاسوسی شده است.

پمپئو: کنسولگری چین در هیوستون تبدیل به کانون جاسوسی و سرقت‌های علمی شده بود

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا گفت کنسولگری چین در شهر هیوستون ایالت تگزاس تبدیل به کانون سرقت‌های علمی و جاسوسی شده بود و به همین دلیل تصمیم به تعطیلی آن گرفته‌اند.

پمپئو طی سخنانی در موزه و کتابخانه «ریچارد نیکسون»، «شی جین پینگ»، رئیس جمهور چین را «متعصب به یک ایدئولوژی دیکتاتوری فروپاشیده» توصیف و تصریح کرد: حزب کمونیست چین از افکار صمیمی مردم این کشور بیشتر از یک دشمن خارجی می‌ترسد. آمریکا باید با مردم چین همکاری کند و باعث تقویت آنها شود.

وی همچنین ادعا کرد: ما کشور‌های آزاد جهان باید به روش‌های خلاقانه‌تر و قاطعانه‌تر تغییراتی در رفتار حزب کمونیست چین اعمال کنیم، زیرا اقدامات پکن مردم و رفاه ما را تهدید می‌کند.

این در حالی است که «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا در سخنانی که بازتاب دهنده خطرناک بودن اوضاع میان واشنگتن و پکن است اعلام کرد که کشورش نیروهای خود را برای رویارویی احتمالی با چین در آسیا آماده می کند.

روزنامه آمریکایی«وال استریت ژورنال» در این زمینه نوشت: اسپر در سخنرانی خود از طریق ویدئو کنفرانس از پنتاگون برای مرکز بین المللی پژوهش های استراتژیک که مقر آن در لندن است گفت:« ایالات متحده در حال آماده سازی نیروهای خود در سراسر آسیاست و در حال تمرکز دوباره است تا آماده جنگ احتمالی با چین شود.»

این روزنامه نوشت که سخنان وزیر دفاع آمریکا نشان دهنده رویکرد نظامی و تند دولت ترامپ نسبت به پکن است.

اسپر در سخنرانی خود اشاره کرد که کشورش آماده ارسال کشتی های جنگی به منطقه برای رویارویی با سیاست های توسعه طلبانه چین و فروش سلاح به تایوان است که چین خواستار بازپس گرفتن آن است.

وزیر دفاع آمریکا طی کنفرانسی مطبوعاتی از طریق اینترنت تأکید کرده بود که ایالات متحده آمریکا به حضور خود در دریای جنوبی چین و ارسال ناوهای هواپیمابر به آن جا به منظور برگزاری رزمایش ادامه می دهد و هیچ کس نمی تواند این کار را متوقف کند.

اسپر بر مساله آزادی کشتیرانی در آب های منطقه ای تأکید کرد و گفت که کشورش می خواهد با «رفتار قهری چینی ها در دریای جنوبی چین مقابله کند. و این کار سال هاست که ادامه دارد..می خواهیم امنیت کشتیرانی آزاد را در آن جا تأمین کنیم.می دانید که 80 درصد از تجارت جهانی از راه منطقه اقیانوس آرام و هند به ویژه دریای جنوبی چین عبور می کند به همین دلیل می خواهیم تأکید کنیم که در آن جا کشتیرانی آزاد،باز و امن وجود دارد در غیر این صورت تجارت بین المللی به شدت تحت تأثیر قرار می گیرد.»

اسپر همچنین خواستار آن شد که شرکای کشورش در جنوب آسیا از آب های منطقه ای شان دفاع کنند و چین به حاکمیت کشورهای منطقه احترام بگذارد.

اسپر همچنین چین را به چالش کشاند و گفت که «درباره ناوهای هواپیمابر باید بگوییم که آنها از جنگ جهانی دوم به بعد به آن جا فرستاده شدند و ما به حضور خود ادامه می دهیم و هیچ کس ما را متوقف نمی کند...به برگزاری رزمایش ها در آن جا ادامه می دهیم.»

از سوی دیگر، روز سه شنبه نیز  «استیو بنون»مشاور استراتژیک ارشد سابق کاخ سفید در گفت و گو با «فاکس نیوز» فاش کرد «دونالد ترامپ» برنامه کاملی برای رویارویی با حزب کمونیست چین و سپس سرنگونی آن دارد.

طرحی که بنون درباره آن سخن گفت را «شورای جنگی» که «پیشتازان پایان جهان» یعنی «رابرت اوبراین» مشاور امنیت ملی، «کریستوفر رای» رئیس دفتر تحقیقات فدرال ،«مایک پمپئو» وزیر خارجه و «ویلیام بار» دادستان کل آمریکا تدوین کرده اند.

به گفته بنون این طرح شامل جنگ تکنولوژیک و داده ای و اقتصادی می شود و نیز شامل تلاش برای سیطره بر دریای جنوبی چین می شود که پکن مدعی است 90 درصد از آب ها و حریم هوایی آن متعلق به خودش است. همچنین این طرح شامل حمایت از همپیمانانی مانند هند، فیلیپین، ویتنام و مالزی می شود و چه بسا بهانه مجازات چین مساله انتشار ویروس کرونا در ایالات متحده آمریکا و جهان می شود.

چین به این تهدیدهای آمریکایی با برگزاری رزمایش نظامی در دریای جنوبی چین در دو هفته پیش پاسخ داد که در آن موشک های بالستیک با برد 3هزار و 4هزار کیلومتر به نمایش گذاشته شد؛ موشک هایی که می توانند کلاهک های هسته ای یا کلاسیک حمل کنند و نیز می توانند ناوهای هواپیمابر آمریکا را در اقیانوس آرام و به طور مشخص در پایگاه نظامی «گوام» نابود کنند.

در تحولی دیگر، «الکسندر گروشکو» معاون وزیر خارجه روسیه تأکید کرد که وی بر این باور است که ایالات متحده امریکا دست به اقداماتی واضح برای تغییر مسیر ناتو و کشاندن آن به سمت رقابت با چین زده است.

غروشکو تأکید کرد که ایالات متحده آمریکا اعلام کرده است که حزب کمونیست چین دشمن اش است و اکنون می بینیم که واشنگتن همه فرصت ها و امکانات  را مورد استفاده قرار می دهد تا همپیمانان خود را برای اتخاذ این موضع بکشاند  و منابع پیمان ناتو را برای رسیدن به اهداف خود به کار می گیرد.

معاون وزیر خارجه روسیه  در ادامه تأکید کرد : ناتو با اقداماتش نسخه وقایع جنگ سرد را بازسازی می کند و هر کسی می تواند بفهمد که ناتو تلاش می کند ما را به سمت وضعی مشابه جنگ سرد بکشاند.پر واضح است که این تنها راهی است که پیمان ناتو احساس آرامش می کند.

غروشکو همچنین تأکید کرد که مطرح کردن پرسش درباره چرایی ملحق نشدن روسیه به ناتو غیرمنطقی است زیرا ناتو علیه روسیه عمل می کند و روسیه برای خود تهدید می داند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.