رهبران و سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا در همایش خود در بروکسل بر سر بسته کمک ‌های مالی کرونایی به توافق رسیدند. در امری بی سابقه این مذاکرات چهار روز طول کشید.

 

به گزارش جماران، مذاکرات رهبران و سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا در مجموع بیش از چهار روز به طول انجامید؛ طولانی ‌تر از هر همایش عالی دیگر این اتحادیه. در  نخستین ساعات بامداد امروز سه ‌شنبه «شارل میشل، رئیس شورای اروپا با انتشار یک پست توییتری خبر از این توافق تاریخی داد.

اینکه مذاکرات رهبران و سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا بیش از چهار روز به طول انجامد، امری بسیار نادر است. آخرین بار، چنین همایش طولانی‌ ای در شهر «نیس» و در سال 2000 برگزار شده بود. موضوع بر سر صدها میلیارد یورو بود.

از آن بین، بسته کمک‌ های مالی اتحادیه اروپا برای شتاب بخشیدن به  رشد اقتصادی و مقابله با پیامدهای مخرب کرونا برای کشورهای عضو این اتحادیه نیز باید به توافق و تصویب می‌ رسید.

برای نخستین بار در تاریخ اتحادیه اروپا، رهبران و سران کشورهای عضو این اتحادیه بودجه و بسته مالی بالغ بر 1800 میلیارد یورو را به تصویب رساندند.

750 میلیارد یورو کمک کرونایی

یکی از موارد اصلی مشاجره و اختلاف بین رهبران و سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا بر سر تخصیص بودجه ‌ای معادل 750 میلیارد یورو برای کمک به اقتصاد کشورهایی بود که در اثر بحران کرونا آسیب دیده بودند.

فرانسه و آلمان، اسپانیا و ایتالیا خواستار آن بودند که مبلغ 500 میلیارد یورو از این مبلغ به عنوان کمک‌ های بلاعوض در اختیار این دسته از کشورها قرار گیرد. این در حالی است که برخی دیگر از کشورها و از جمله اتریش و هلند مخالف اختصاص چنین بودجه ‌ای بودند.

پس از چهار روز بحث و مذاکره کشورهای عضو این اتحادیه بر سر اختصاص 390 میلیارد یورو کمک بلاعوض به توافق رسیدند.

علاوه بر آن، قرار شده است که 360 میلیون یورو دیگر نیز در رابطه با کمک‌ های مالی کرونایی به شکل وام در اختیار کشورهای متقاضی قرار گیرد.

تصویب بودجه 7 ‌ساله اتحادیه

از سوی دیگر، کشورهای عضو اتحادیه اروپا بر سر بودجه 7 ساله اتحادیه به توافق رسیدند؛ بودجه ‌ای بالغ بر 1040 میلیارد یورو.

قرار بر این است که کشورهای عضو اتحادیه اروپا در راستای ایجاد اقتصادی همساز با نیازهای زیست ‌محیطی و همچنین اقتصاد دیجیتالی گام بردارند.

تصویب در مجموع 1800 میلیارد یورو بسته مالی در اجلاس رهبران و سران کشورهای عضو این اتحادیه، از حیث حجم در طول تاریخ این اتحادیه امری بی سابقه بوده است.

تصویب این بسته مالی کلان تنها از طریق توافق جمعی اعضای اتحادیه بر سر استقراض دسته ‌جمعی ممکن شده است. کشورهای دریافت کننده وام تا سال 2058فرصت دارند، وام  دریافتی را پرداخت کنند.

یک توافق و دو رویکرد

کشورهای اتریش و هلند از جمله کشورهایی بودند که خواستار مشروط کردن پرداخت کمک ‌های مالی کرونایی به پایبندی کشورهای عضو به تعهدات و ارزش‌ های سیاسی اتحادیه اروپا شده بودند.

این موضوع با مخالفت کشورهای شرق اروپا و از جمله مجارستان و لهستان روبرو شده بود. حال سخن از آن می ‌رود که در دوران پس از توافق هرگاه کشوری به تعهدات خود و از جمله به ارزش‌ های سیاسی و حقوقی تعیین شده از سوی اتحادیه اروپا پایبند نماند، پرداخت این کمک‌ ها و وام ‌ها می ‌تواند به فراخور آن کاهش یابد.

موضوع بر سر تصویب برخی از قوانین در کشورهای لهستان و مجارستان است که به باور دیگر کشورهای عضو این اتحادیه با موازین یک دولت قانون ‌مدار و ارزش ‌های سیاسی و حقوقی مغایرت دارند.

رسانه‌ های لهستان پس از اعلام خبر توافق اتحادیه اروپا تعیین چنین شرطی در توافق ناظر بر کمک‌ های مالی کرونایی را تکذیب کرده ‌اند. رسانه ‌های مجارستان نیز توافق اتحادیه اروپا را پیروزی بزرگ ویکتور اوربان خوانده ‌اند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.