طی روزهای اخیر موج توئیتری علیه «محمد بن نایف» ولیعهد سابق و برکنار شده عربستان به راه افتاده است که هدف از آن حذف رقبای احتمالی« محمد بن سلمان» ولیعهد و همه کاره این کشور است.

 

به گزارش جماران،گروهی از کاربران شبکه اجتماعی توئیتر در عربستان در اقدامی هماهنگ «محمد بن نایف» ولیعهد سابق این کشور را به فساد مالی متهم کردند.

 هزاران توئیتی که علیه ولیعهد سابق عربستان و یکی از نزدیکانش منتشر شده است به نظر می رسد بخشی از کارزاری وسیع تر برای زیر سوال بردن رقبای «محمد بن سلمان» ولیعهد کنونی باشد.

این در حالی است که برخی از گزارش ها از احتمال تعقیب قضایی محمد بن نایف به اتهام فساد مالی حکایت دارد.

در توئیت هایی که انتشار آنها از روز جمعه آغاز شد از «سعد بن جابری» مقام ارشد سابق در وزارت کشور عربستان نیز علاوه بر محمد بن نایف به عنوان یکی از عاملان فساد مالی یاد شده است.

«سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان در سال ۲۰۱۷ میلادی محمد بن نایف را از مقام ولیعهدی کنار گذاشت و محمد بن سلمان، پسرش را به عنوان جانشین او معرفی کرد.

حملات توئیتری به ولیعهد سابق عربستان در حالی صورت می گیرد که پادشاه این کشور روز دوشنبه به دلیل «التهاب کیسه صفرا» در بیمارستان بستری شد.

محمد بن نایف که زمانی کنترل نیروهای امنیتی عربستان را در دست داشت با سازمان های اطلاعاتی غرب روابط نزدیکی دارد و همچنان در میان بخشی از هیات حاکمه عربستان محبوب است.

مقامات عربستان ماه مارس (اسفند فروردین) سال جاری محمد بن نایف را مدتی بازداشت کردند. دو تن از فرزندان سعد بن جابری نیز در آن زمان بازداشت شدند. این در حالی است که سعد بن جابری در کانادا ساکن شده است.

تحرکات کنونی علیه محمد بن نایف بخشی از تلاش ها برای تحکیم موقعیت محمد بن سلمان در میان خاندان آل سعود و حذف رقبای احتمالی او برای جانشینی پدرش در صورت درگذشت یا کناره گیری پادشاه ۸۴ ساله عربستان تفسیر شده است.

یک منبع عربستانی نیز گفت که این حملات توئیتری از حمایت حکومت عربستان برخوردار است زیرا مسئولان عربستانی برجسته نزدیک به محمد بن سلمان این توئیت ها را بازنشر می کنند.

 

این در حالی است که دو هفته پیش نیز روزنامه واشنگتن‌پست نوشت، فصل تاریک و جدید بازی تاج و تخت سعودی‌ها بر سر کنترل پادشاهی به مرحله جدیدی وارد شده و بن سلمان آماده است که رسما اتهامات فساد و خیانت را به سلف خود و رقیب سابقش محمد بن نایف ولیعهد سابق و مردی که زمانی در جنگ با تروریسم قهرمان آمریکا شمرده می‌شد، وارد کند.

روزنامه واشنگتن‌پست نوشت: محمد بن نایف بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ ولیعهد عربستان بود اما سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان بعدا پسرش محمد را به جای وی به عنوان ولیعهد تعیین کرد و وی به حبس خانگی فرستاده شد.

روزنامه واشنگتن پست به نقل از منابع آمریکایی و عربستانی نوشت که کمیته مبارزه با فساد عربستان به ریاست محمد بن سلمان به پایان تحقیقاتی که درباره اتهام فساد مالی و خیانت محمد بن نایف، ولیعهد سابق و پسرعموی بن سلمان آغاز شده بود، نزدیک شده است.

بن نایف متهم شده زمانی که برنامه‌های دستگاه مبارزه با تروریسم در وزارت کشور را اداره می‌کرده، میلیاردها ریال به شبکه شرکت‌ها و حساب‌های خصوصی خود حواله کرده است.

واشنگتن‌پست به نقل از یکی از معاونان بن نایف نوشت که مقامات عربستان از او خواسته‌اند ۱۵ میلیارد دلار را پس بدهد اما مشخص نشده چگونه به این عدد رسیده‌اند.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.