در پی پشت کردن غربی ها و عرب ها به لبنان، دولت این کشور برای عبور از بحران مالی کنونی به چین روی آورده است.حضور چین در لبنان می تواند برای سوریه نیز مفید باشد.

 

به گزارش جماران، خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی نوشت: پس از آن که فرصت های لبنان برای دستیابی به حمایت های لازم از غربی ها و عرب ها برای عبور از بحران مالی اش ضعیف شد این کشور اکنون تلاش می کند برای تأمین سرمایه ها به چین روی بیاورد.

آسوشیتدپرس نوشت لبنان که برای مدتی طولانی عرصه رقابت ایران و عربستان بود اکنون یکی از نقاط مهم برای تشدید تنش میان چین و غرب است و دولت«حسن دیاب»نخست وزیر این کشور در حال حاضر به دنبال کسب حمایت چین است زیرا در مذاکرات ماراتونی خود با صندوق بین المللی پول هیچ گونه پیشرفتی حاصل نکرد و کمک کننده های بین المللی نیز با ارائه کمک های مالی به ارزش 11میلیارد دلار به لبنان که در سال 2018 وعده داده بودند مخالفت کردند و شرط هر گونه کمکی را اصلاحات اقتصادی گسترده اعلام کردند.

در این گزارش آمده است که روی آوردن لبنان به سمت چین از حمایت «حزب الله» لبنان برخوردار است ولی در عین حال روابط دولت بیروت با ایالات متحده آمریکا را تهدید می کند. 

آسوشیتدپرس استراتژی کنونی دولت لبنان را راه رفتن روی طناب باریک توصیف کرد.

در این گزارش آمده است که دیاب ماه جاری با « وانگ کیجیان» سفیر چین در لبنان دیدار کرد و بعد از آن به «عماد حب الله» وزیر صنایع لبنان دستور داد که فرصت های همکاری با پکن را بررسی کند.

آسوشتیدپرس در ادامه به نقل از یک مسئول در دولت لبنان که هویتش را فاش نکرد نوشت:« تحرک ما به سمت چین بسیار جدی است ولی به غرب پشت نمی کنیم ...شرایط استثنایی را سپری می کنیم و از هر کسی که قصد کمک به ما را دارد استقبال می کنیم».

این مسئول افزود که چین پیشنهاد داده است که از طریق شرکت های دولتی اش در پایان دادن بحران انرژی که دهه ها در لبنان ادامه یافته کمک کند و دولت بیروت اکنون این پیشنهاد را بررسی می کند.

این مسئول و«حسن مقلد» یکی از مسئولان اقتصادی تأکید کردند که پکن همچنین ایجاد شبکه ایستگاه انرژی و تونلی که بیروت را به «البقاع» وصل می کند و نیز ایجاد راه آهن در طول ساحل لبنان را پیشنهاد داده است.

مقلد که بین سال های 2018 و 2019 بارها به چین سفر کرده است ارزش پروژه های پیشنهادی توسط پکن را نزدیک به 12.5 میلیارد دلار تخمین زد.

در این گزارش همچنین آمده است: این سرمایه گذاری منفعت زیادی برای دو طرف به ارمغان می آورد و چین از بهبود روابطش با لبنان به عنوان خاستگاهی برای بازسازی سوریه همجوار بهره می برد.

در گزارش آسوشیتدپرس آمده است: بندر«طرابلس» که در سال های اخیر توسعه یافته است نقطه مهمی در چارچوب پروژه«جاده ابرایشم» چین خواهد شد.

از سوی دیگر، «دوروتی شیا» سفیر آمریکا در لبنان نسبت به نزدیکی به پکن هشدار داد و گفت که روی آوردن به سمت شرق همه مشکلات این کشور را حل نمی کند و این نزدیکی باعث شکوفایی،ثبات و پایداری مالی لبنان نمی شود بماند که به ضرر روابط طولانی مدت با ایالات متحده تمام می شود.

در گزارش این خبرگزاری آمریکایی آمده است که ایران به لبنان پیشنهاد داده است که نفت به این کشور صادر کند اما مسئولان لبنانی از ترس تحریم های آمریکا نسبت به این مساله دو دل هستند.

علاوه بر آن دولت بیروت بر اساس این گزارش با دولت بغداد در حال رایزنی برای امکان صادرات سوخت از عراق در مقابل تولیدات کشاورزی لبنان است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.