امید به تولید واکسن در آمریکا افزایش یافته و یک شرکت زیست فن آوری آماده است تا مرحله پایانی آزمایش بالینی خود را اعمال کند.

 

به گزارش جماران، خبرگزاری فرانسه گزارش داد امید به تولید واکسن در آمریکا افزایش یافته است.

این خبر خوش در حالی اعلام شده است که خبر‌های بدی از آمریکا و چهار گوشه جهان در مورد همه گیری به گوش می‌ رسد.

هند آماده است تا 140 میلیون نفر از مردم این کشور را بار در منطقه «بنگلو و بیهار» قرنطینه کند.

برزیل به عنوان یکی از کشور‌هایی که به شدت تحت تاثیر ویروس کرونا قرار گرفته است طی 24 ساعت گذشته 1300 مورد مرگ جدید ناشی از ویروس کرونا ثبت کرده و به این ترتیب شمار قربانیان کرونا در این کشور به بیش از 74 هزار نفر رسیده است. حدود دو میلیون نفر در این کشور به ویروس کرونا آلوده شده اند.

در آمریکا هم گسترش همه گیری در جنوب و غرب کشور ادامه دارد.

در 24 ساعت گذشته، آمار روزانه مبتلایان به کرونا در آمریکا با 66016 مورد رکورد تازه ای زد.

از دوشنبه 63262 مورد جدید آلودگی به کرونا در این کشور ثبت شده است و شمار افراد آلوده به کرونا در آمریکا به 3.54 میلیون نفر رسید. کووید19 همچنین 850 قربانی جدید گرفت و شمار قربانیان این بیماری در آمریکا به 139143 نفر رسید.

در این مرحله 13,462,873 نفر در جهان به کووید19 مبتلا شده اند. این بیماری تاکنون 581,317 قربانی گرفته است. بحران کووید19 همچنین به شدت بر اقتصاد جهانی اثر گذاشته است و سه شنبه موجب تعطیلی جشن ملی فرانسه شد.

در این فضای به شدت نگران کننده اعلام خبر شرکت آمریکایی مدرنا مبنی بر اینکه آماده است تا مرحله پایانی آزمایش ‌های بالینی برای واکسن کووید19 را آغاز کند از جمله معدود خبر‌های خوبی است که در این روز‌ها شنیده می‌ شود.

شرکت مدرنا که 483 میلیون دلار از دولت آمریکا دریافت کرده است و از جمله نخستین شرکت ‌هایی است که روند دستیابی به واکسن را در جهان آغاز کرد، به تازگی نتایج اولیه امیدوار کننده ‌ای را در مجله پزشکی «نیو انگلند» منتشر کرد.

این نتایج نشان می‌ دهد پادتن کافی برای مقابله با ویروس کرونا در بدن همه 45 داوطلب تولید شده‌است. همزمان در بسیاری از بیماران عوارض جانبی جزئی مشاهده شده‌است.

بنا بر نتایج منتشرشده در ژورنال نیوانگلند، 45 داوطلب کارآزمایی اولیه بین 18 تا 55 سال داشتند و دو بار در فاصله 28 روز واکسینه شده ‌اند.

پس از دور اول، تولید پادتن بیشتر از معمول بود، اما پس از دور دوم، یعنی تقریبا یک ماه بعد بود که میزان پادتن مقابله با کووید19 در تمامی داوطلبان، بیشتر از بسیاری از کسانی بود که قبلا بیمار شده و بدن خودشان پادتن کافی تولید کرده بود.

عوارض جانبی در بیش از نیمی از داوطلبان دیده شده، اما این عوارض آن ‌چنان جدی نبود که جلوی ادامه آزمایش‌ ها را بگیرد. عوارض جانبی عبارت بودند از سر درد، احساس خستگی، احساس لرز یا بدن درد.

هدف اصلی مطالعات این شرکت که با فراخوان 30 هزار نفر در آمریکا همراه خواهد بود و از 27 ژوئیه آغاز خواهد شد، این است که بررسی کند آیا واکسن تولید شده مطمئن است و از آلودگی به ویروس SARS-CoV-۲ جلوگیری می‌ کند یا نه؟ در صورتی هم که فرد با وجود دریافت واکسن به ویروس آلوده شود، باید دید آیا می ‌توان از بروز علائم یا وخامت بیماری جلوگیری کند؟

مدیر اجرایی شرکت مدرنا اواخر اردیبهشت ماه اعلام کرده بود نتایج کارآزمایی فاز یک واکسن برای کووید19 نشان می ‌دهد سیستم ایمنی بدن افراد تحت آزمایش، همان واکنشی را نشان داده که در افراد درمان‌ شده دیده می‌شود.

این بررسی ‌ها قرار است تا 27 اکتبر 2022 ادامه یابد، اما نتایج اولیه قرار است پیش از این تاریخ اعلام شود. در صورتی که واکسن به دست آمده موثر باشد مدرنا پیش بینی می ‌کند سالانه بتواند 500 میلیون دوز از آن را تولید کند و ممکن است این رقم را به یک میلیارد دوز هم برساند.

«آنتونی فائوچی» از اعضای ارشد تیم مقابله با کووید19 در آمریکا گفته نتایج «دلگرم‌ کننده» است.

فائوچی تاکید کرده «داده‌ ها واقعا خوب به ‌نظر می‌ رسند؛ عوارض جانبی شدیدی هم دیده نمی ‌شود».

وب‌ سایت تخصصی «استت نیوز» به ‌نقل از «بتی دیاموند» مدیر انستیتو پژوهش‌ های پزشکی «فینشتین» در نیویورک می‌ گوید «قطعا آغاز خوبی ا‌ست. مسائل زیادی هم باقی نمانده که ما از آنها بی ‌خبر باشیم».

البته این وب‌ سایت باز هم تاکید دارد که هنوز برای داوری نهایی در مورد واکسن مدرنا زود است. البته از آن زمان که بیانیه این شرکت تولید شد تا الان، مدرنا وارد فاز بعدی کارآزمایی بالینی شده و آن گونه که خبرگزاری ‌ها می‌ گویند در حال آزمایش روی 600 داوطلب است.

مدرنا تنها شرکتی نیست که برای مقابله با ویروس کرونا تلاش می ‌کند. شرکت «سینو واک» چین هم در مرحله پیشرفت تحقیقات است. این شرکت دومین واکسن محصول چین و سومین واکسن در جهان برای مقابله با ویروس کرونا را، به ‌زودی وارد فاز سوم کارآزمایی بالینی می ‌کند.

ایتارتاس روسیه هم اعلام کرد پژوهشگران روس آزمایش‌ های بالینی برای واکسن را به پایان رساندند، اما پژوهشگران اطلاعاتی در این زمینه منتشر نکردند.

با همه این‌ حال، حتی اگر واکسن یا واکسن ‌هایی در ماه ‌های آینده تولید شوند، در مورد دسترسی همگان به آنها تردیدهای مختلفی وجود دارد. کووید19 یک همه‌ گیری جهانی‌ است که میلیون‌ ها بیمار و شمار قابل توجهی قربانی بر جای گذاشته، و بسیاری از کشورهای جهان خود به تنهایی قادر به تولید دارو یا واکسن نیستند.

در عین حال موضوع دیگری که برخی از پژوهشگران در مورد آن ابراز نگرانی می ‌کنند «سرعت بیش از حد» آزمایش ‌ها و رسیدن به مرحله تولید در مدت کوتاه است. برخی از آنها یادآوری می ‌کنند که مشاهده عوارض جانبی واقعی واکسن ‌ها گاه سال‌ ها طول می‌ کشد و برای تولید باید احتیاط را به ‌شکل همه ‌جانبه رعایت کرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.