در ماداگاسکار از نوعی از گیاه دارویی با موفقیت برای درمان مالاریا استفاده می ‌شود. آیا این چای گیاهی می‌ تواند برای درمان بیماری کووید19 نیز موثر واقع شود؟ تحقیقات در این خصوص در آلمان و آمریکا آغاز شده است.

 

به گزارش جماران، خبرگزاری آلمان گزارش داد در ماداگاسکار و سایر کشورهای آفریقایی از سال‌ ها پیش از گیاه دارویی چینی (Artemisia annua) که در ایران نوعی از «بومادران» و یا «برنجاسپ» نامیده می ‌شود، برای درمان مالاریا به کار می ‌رود و نتایج خوبی را در درمان این بیماری داشته است. در آلمان این گیاه «بایفوس» (Beifuß) خوانده می ‌شود.

مردم محلی در ماداگاسکار می‌ گویند که دم کرده این گیاه از قرار به مبتلایان به ویروس کرونا نیز کمک کرده است.

برای رئیس جمهور ماداگاسکار این موضوع بسیار روشنی است که راه برون رفتن از بحران کرونا، این گیاه دارویی است. او می ‌گوید که «کووید-اورگانیک» هدیه آفریقا به مردم جهان است. انتقادهای سازمان بهداشت جهانی و حتی پزشکان آفریقایی هم باعث ناراحتی و تغییر نظر رئیس جمهوری ماداگاسکار نشده است.

 «آندره راژلینگ» گزارشگر تلویزیون فرانسه در گزارشی که در باره این گیاه درمانی در ماداگاسکار تهیه کرده، این پرسش را مطرح می‌ کند که «اگر کشف خاصیت درمانی (کووید ارگانیک) در ماداگاسکار نبود، بلکه در یک کشور اروپایی اتفاق افتاده بود هم کسی به آن شک می ‌کرد؟ من فکر نمی‌کنم.»

گیاه محبوب برای درمان بسیاری از بیماری ‌ها

10 درصد از تولید جهانی گیاه دارویی چینی «آرته‌میسیا آنوا» (Artemisia annua) در ماداگاسکار است. از این نوع از بومادران داروی مهم مالاریا «آرتمیسینین» تولید می ‌شود. از دم‌ کرده انواع بومادران در این جزیره نه فقط برای درمان حملات ناشی از تب مالاریا و عفونت ‌های آنفلوانزا استفاده می‌شود، بلکه این گیاه برای درمان برای بسیاری از بیماری‌ های دیگر رایج در این کشور نیز به کار می ‌رود.

«سبا گوکالنی» کارشناس داروهای سنتی دانشگاه کوازولا-ناتال در آفریقای جنوبی در باره کاربرد بومادران برای درمان بیماران کرونایی می‌ گوید: «علائم کووید19 مانند تب و ناراحتی‌ های تنفسی در آنفلوآنزا نیز وجود دارد، بنابراین معقول است که ببینیم آیا این گیاه برای درمان این بیماری هم کمک می ‌کند.» البته او در همین جا تاکید می ‌کند که هنوز شواهد کافی در این باره وجود ندارد ولی باید آن را هم تجربه کرد.

گیاه دارویی «آرته ‌میسیا آنوا» گیاهی است که در چین رشد می ‌کند اما در ماداگاسکار نوع خاصی از بومادران پرورش داده می ‌شود که به «آرته ‌میسیا آفرا» (Artemisia afra) معروف است و به عنوان یک شفابخش سنتی در میان مردم محبوبیت زیادی دارد.

این نوع بومادران در کشورهای مختلف آفریقایی به عنوان یک گیاه دارویی شناخته شده است. ساکنان محلی حتی این گیاه را در خانه هم پرورش می‌ دهند و در زمستان وقتی دچار سرماخوردگی یا آنفولانزا می ‌شوند، دم کرده آن را به عنوان چای می ‌نوشند.

افزایش ده برابری قیمت

وحشت از گسترش کرونا و بیماری کووید19 باعث جهش ده برابری قیمت بومادران آفریقایی شده است.

«فرانک فن در کوی» یکی از کارشناسان دارویی دانشگاه نورد-وست آفریقای جنوبی است که پژوهش درباره خواص درمانی ویژه گیاه دارویی بومادران آفریقایی را برای درمان کووید19 آغاز کرده است.

این کارشناس از سال‌ ها پیش تحقیقاتی را در باره تاثیر «آرته‌ میسیا آنوا»  که به عنوان «چای مالاریا» معروف است انجام داده است. او در تحقیقاتش به این نتیجه رسیده که  آرته‌ میسیا آفرا حاوی «آرته‌میسین» نیست و تاثیر آن برای بهبود عوارض مالاریا احتمالا مبتنی بر سایر مواد تشکیل دهنده آن است. نتیجه تحقیقی که در سال 2019 در کنگو بر روی هزار شرکت کننده انجام گرفت موید این نظر او بودند.

تحقیقات کارشناس آلمانی

بیماری مالاریا توسط یک انگل در بدن انسان رشد می ‌کند اما کووید19 یک بیماری ویروسی است. اما برخی از تاثیرات ضد ویروسی آرتمیسینین نیز برای کارشناسان شناخته شده هستند.

آرتمیسیا گیاه دارویی شناخته شده ‌ای است که برخی از محققان دیگر نیز درباره تاثیرات امیدوارکننده آن اظهار نظر کرده ‌اند. در آلمان نیز «پیتر زبرگر» کارشناس شیمی انستیتوی «ماکس پلانک» برای تحقیقات کلوئیدی در پوتسدام، در حال حاضر پژوهش خود را که از سال ‌ها پیش در باره سنتز سریع و مؤثر آرتمیسینین انجام داده بود دوباره پیش روی خود قرار داده است.

او می‌گوید: «با گسترش بیماری کووید19 ما طبیعتا به تحقیقات پیشین خود هم مراجعه کردیم و آنچه دیدیم این است که آرسنال فعالیت ضد ویروسی هم دارد و احتمال می ‌رود مکانیسم مهم دومی نیز در ارگانیسم بوجود آورد که کمکی برای سیستم ایمنی بدن است و می‌ تواند برای بیمار مفید باشد.»

سیستم ایمنی بدن بسیاری از بیماران مبتلا به کووید19 با برخورد به ویروس کرونا واکنش بیش از حد خطرناکی را نشان می ‌دهد. در تحقیقاتی که درباره تاثیرات آرتمیسینین به عنوان داروی ضد مالاریا در بیماران انجام گرفته مشخص شده است که این ماده به خوبی در بدن بیمار تحمل می‌ شود و ماده ‌ای است که در دسترس نیز هست. این موضوعی است که در تحقیقات آزمایشگاهی پیتر زبرگر نیز نشان داده شده است.

 به گفته پیتر زبرگر این کارشناس برای انجام تحقیقات بالینی در انسان همکاری را در آمریکا پیدا کرده که او نیز درست در این زمینه تحقیقات علمی خود را انجام داده است. زبرگر گفته است که قرص ‌های لازم برای کمک به بیماران سفارش داده شده و این تحقیقات و کار عملی مشترک آنان با این دارو تا چند هفته دیگر آغاز می‌ شود اما به دلیل در دسترس بودن این چای آفریقایی، آزمایشات بالینی با این دم کرده زودتر از زمان تعیین شده شروع شده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.